Til Stortinget.
Miljøverndepartementet (MD) har underrettet Stavanger
kommune om at kommuneplanens arealdel, egengodkjent i bystyret 29.
september 1997, må endres.
Stavanger er Norges tetteste by med 2,7 personer pr. 1000 kvadratmeter
tetthetsareal, og den eneste norske by som stadig har økt
tettheten.
Stavangers boligpolitikk baseres på tre hovedpoeng:
betydelig kommunal styring, 50 pst. av boligbyggingen som fortetting,
to boliger pr daa i nye utbyggingsområder. Dette har gjort
Stavanger til Norges tetteste by og den eneste som de siste 25 år gradvis
er blitt tettere. Andre byer har i samme tidsrom blitt uttynnet
(NIBR rapport 1995:3).
Stavanger innser fullt ut, at grenser for fysisk byvekst er ved å bli
nådd. Samtidig er det klart at etablering av en storkommune
ikke kommer med det første. Det er like klart at interkommunalt
boligbyggingssamarbeid ikke er politisk gjennomførbart,
etter de forsøk som er gjort, noe som Stavanger kommune har
tatt konsekvensen av i sin arealpolitikk.
Stavanger vil vanskeligere kunne utvikle sin rolle som administrativt
og kulturelt fylkessenter, oljehovedstad og hovedmotor for næringsutvikling
i regionen, dersom bystyrets vedtak blir satt til side.
Kommuneplanens arealdel 1998-2009 og bystyrets behandling av
denne, ble sendt departementet og berørte statlige myndigheter
til orientering 15. desember 1997.
Kommunen har i samråd med jordbrukssjefen og landbruksdirektøren
lagt stor vekt på at de områdene som foreslås
utbygd, har karakter av en arrondering av bymessig bebyggelse i
forhold til landbruket. Det er samtidig lagt stor vekt på å finne
naturlige og endelige grenser mellom by og landbruk.
Stortingets hensikt med plan- og bygningslovens § 20-5
var ikke å gi en ren detaljkorrigering av kommunale planer,
som i Stavangers tilfelle. Dette gjelder desto mer når
det dreier seg om en plan utarbeidet i full forståelse
med de lokale statlige sektormyndigheter. De
statlige lokale myndigheter har gitt sine kommentarer og godkjent
planene uten innsigelser.
Generelt bør Stortinget være tilbakeholden
med å overprøve Regjeringen på områder
som Regjeringen har fullmakt til å ta avgjørelser
i. Denne saken er imidlertid av så stor betydning for regionen
at den bør prøves på ny.
Stavanger fikk i regjeringens storbymelding i 1995, honnør
for denne politikken som har motvirket opphopning av dårlige
levekår. Dersom kommunen tvinges til å legge om
sin boligpolitikk og samtidig redusere boligbyggingen langt under
hva det reelt er behov for, vil dette gi store, negative virkninger
i form av høye boligpriser, segresjon og svekkede sosiale
nettverk, og på litt sikt forgubbing og svakere kommunal økonomi.
Stavanger kommune ser sitt regionale ansvar som administrativt
hovedsenter og næringsmessig lokomotiv. Dette vil gjelde
så lenge planer og administrativ struktur for en regional
byvekst ikke er på plass. Det vil på ubestemt
tid frata kommunen mulighet til å følge opp sitt
ansvar etter plan- og bygningsloven om å «tilrettelegge
for en arealbruk og bebyggelse til størst mulig gavn for
den enkelte og for samfunnet». En har vanskelig å forstå at
det i påvente av en regional løsning skal gjelde
en form for «unntakstilstand» hvor lokaldemokratiet
knyttet til byutvikling settes til side, og vil på det
sterkeste protestere mot dette.
Stavanger vil vanskelig kunne utvikle sin rolle som administrativt
og kulturelt senter, oljehovedstad og hovedmotor for næringsutvikling
i regionen i tider som kommer skulle MD"s innvendinger
bli stående.
Boligbygging må økes i nabokommunene. Disse kommunene
har de siste 10 år hatt en dobbelt så stor befolkningsvekst
som Stavanger. En ytterligere økning vil være
meget problematisk i forhold til arealtilgang og miljømessige
konsekvenser.
Arealforbruket vil øke. I nabokommunene bygges det en
stor andel eneboliger og det benyttes fra 0,75-1,0 daa pr. bolig,
tilsvarende i Stavanger er 0,5 daa. I nabokommunen foregår
mellom 70-90 pst. av boligbyggingen i nye områder, tilsvarende
vil Stavanger de neste 12 år bare bygge 50 pst. i nye områder.
Dette betyr at 100 nye boliger i Stavanger beslaglegger 25 daa nytt
land, mens det tilsvarende i snitt, går med 75 daa om det
alternativt bygges i nabokommunene.
Innpendlingen til Stavanger vil øke. Stavanger har et
ekspansivt næringsliv. Allerede nå pendler ca. 40
000 arbeidstakere inn til byen. Lokalisering av arbeidsplasser i
Stavanger sees forøvrig i en transportsammenheng som gunstig,
nær regionens viktigste kollektivknutepunkt.
Kommunen må gi opp/omarbeide sin sosiale, kostnadskritiske
boligpolitikk som er basert på:
Presset i boligmarkedet vil øke og boligprisene vil
gå ytterligere opp.
Det vil bli vanskeligere for unge å etablere seg i Stavanger,
mens eldre med nedbetalte boliger kan ventes å bli boende.
Dette gir en forgubbingstendens og får negative kommunaløkonomiske
konsekvenser på utgifts- og inntektssiden, konferer de
fremtidsbilder som er utredet i kommuneplanens arealdel 1994-2005.
De sosiale og økonomiske fordeler som knytter seg til
at vesentlig flere unge i Stavanger enn i andre norske storbyer,
bosetter seg nær sine foreldre, kan gå tapt (NIBR
rapport).
Stavanger kommune hindres i å føre en ønsket arealpolitikk
til fordel for sine innbyggere, og må alene bære
konsekvensene av at kommunegrensene på Nord Jæren
er uhensiktsmessige.
Stavanger ser sin byplanmessige situasjon som meget vanskelig,
så lenge nabokommunene ikke engang har ønsket
at problemstillinger knyttet til en storkommune utredes.
Det fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ta en ny vurdering av hvilken virkning Stavanger kommunes arealplan med utgangspunkt i en helhetlig vurdering av de konsekvenser som er gjort av Miljøverndepartementet, vil få for Stavanger-regionen jf. vedtak av bystyret 29. september 1997.
30. oktober 1998.