Til Stortinget.
Hensikten med forskriften om konserninterne overføringer
er å lette omorganisering innenfor et konsern.
I forskrift av 13. mai 1991 ble det stilt som krav at konserntilknytningen
måtte opprettholdes til utgangen av det etterfølgende året
etter konsernoverføringen, for at det ikke skulle oppstå skatteplikt
ved opphør av konserntilknytningen. Dette innebar dermed
en bindingstid fra 1 til 2 år.
Ved forskriftsendring 26. mai 1996 ble dette kravet om bindingstid
opphevet. Finansdepartementet uttalte i de publiserte merknadene
til denne endringen at det ikke lenger var behov for et slikt krav.
I St.meld. nr. 16 (1997-98) ble det redegjort for enkelte svakheter
ved utformingen av forskriften, og det ble opplyst at avbøtende
tiltak ble vurdert.
I Innst. S. nr. 93 (1997-98) (til St.meld. nr. 16 (1997-98))
uttales:
«Komiteen tar departementets vurderinger til etterretning.
Komiteen viser til de respektive partiers merknader i Innst. O.
nr. 36 (1996-97), og forutsetter at departementet kommer tilbake
til Stortinget på en egnet måte når arbeidet
med de omtalte vurderinger og utredninger er avsluttet og før
de iverksettes.»
Videre ble det i Ot.prp. nr. 1 (1998-99) Skatteopplegget for
1999 gitt en omtale av denne problemstillingen (kapittel 19). Blant
annet ble det beskrevet et konkret tilfelle der det da gjeldende
regelverket kom til anvendelse. Det ble ikke nevnt at dette tilfellet
ville bli rammet av den endring i forskriften som ble iverksatt
bare noen måneder senere. Det er ellers påfallende
at departementet i denne forbindelse opplyste om at konsernforskriften
kunne benyttes i forbindelse med transaksjoner med uavhengige parter, når
dette kort tid etter ble ansett som en illojal utnyttelse av forskriften.
Departementet offentliggjorde 30. desember 1998 en endring av
forskriften, med tilbakevirkende kraft for 1998. Det ble samtidig
varslet at et større høringsnotat om konsernforskriften
vil bli sendt på høring i 1999.
Etter påtrykk offentliggjorde departementet i pressemelding
8. januar 1999 at det likevel ikke skulle gis tilbakevirkende kraft
for tilfeller der konserntilknytningen har opphørt i 1998.
Departementets fremgangsmåte i denne saken har ikke
vært tilfredsstillende. For det første er det
uheldig at en forskrift som regulerer såvidt viktige og langsiktige
forhold som organisering av konsern nå er endret 3 ganger
på 7 år, med mulighet for ytterligere endring
etter den varslede høring. Hensynet til forutberegnelighet
burde tilsi at nye endringer ikke ble iverksatt før forskriften
var tilstrekkelig godt gjennomarbeidet.
Videre er det uheldig at forslag til endringer i forskriften
ikke har vært på høring. Høring
ble heller ikke gjennomført før departementets
forskriftsendring i 1996. Sakens kompliserte natur og store økonomiske
betydning tilsier at forvaltningslovens hovedregel om høring
burde vært fulgt. Det må antas at behovet for
nye endringer i konsernforskriften reduseres hvis departementet
gjennom høring innhenter synspunkter fra mange hold på hvordan
forskriften bør utformes. Det er også verdt å merke
seg at NHO allerede 22. oktober 1997 skrev brev til departementet
og ba om at utkast til nye regler skulle sendes på høring,
uten at departementet har fulgt dette opp.
At det burde vært gjennomført høring
illustreres ved at departementet endret forskriften bare 9 dager etter
offentliggjøringen, på bakgrunn av «nye
opplysninger».
I svarbrev fra Finansministeren av 8. januar 1999 til stortingsrepresentant
Per-Kristian Foss begrunnes fraværet av høring
med at annet arbeid ikke gjorde det mulig å følge
den planlagte fremdriftsplanen, og at en ikke ville
«sitte og se på at hullet kunne utnyttes
også for 1998 (av dem som tok sjansen på at det
ikke kom noen innstramming for dette året, til tross for
varselet i desember 1997)».
At departementet har «mye å gjøre» kan
ikke brukes som begrunnelse for å unnlate å sende
forslag på høring, slik forvaltningsloven krever.
Argumentet om at man ikke ville sitte og se på at hullet
kunne utnyttes også for 1998 svekkes kraftig av at departementet
selv opphevet den tilbakevirkende kraften for 1998 for forhold der
konserntilknytningen er brutt i løpet av 1998, bare 9 dager
etter at forskriftsendringen ble offentliggjort. Dermed er det i
liten grad tettet noen hull for 1998. Derimot er det oppstått
en uheldig forskjellsbehandling mellom skatteytere som gjennomførte
både konsernoverføring og opphør av konserntilknytning
i 1998, og skatteytere som gjennomførte konsernoverføring
i 1998 med sikte på endret konserntilknytning i 1999. Det
er uansett vanskelig å se hvilken unntaksregel i forvaltningsloven § 37
som kommer til anvendelse når departementet har unnlatt
høring i denne saken. Det er derfor mye som tyder på at
forvaltningslovens § 37 er brutt av departementet. Det
er grunn til å tro at høring ville virket inn
på forskriftens innhold, noe som kan innebære
at forskriften er ugyldig. I tillegg kommer at forskriften fortsatt
er tilbakevirkende, og effekten av endringene er tyngende. Det kan
derfor reises spørsmål ved om forskriftsendringen
lovlig kan gjøres gjeldende før den er kunngjort,
jf forvaltningslovens § 39 og Høyesteretts dom
i Norsk Retstidende 1992 side 182.
Det er også kritikkverdig at forskriften ikke er blitt
forelagt Stortinget, slik en enstemmig komité forutsatte
i Innst. S. nr. 93 (1997-98). I brev av 12. januar 1999 fra Finansministeren
til stortingsrepresentant Siv Jensen uttales:
«I Innst. S. nr 93 (1997-98) forutsatte komiteen
at departementet kommer tilbake til Stortinget på en egnet
måte når arbeidet med de omtalte vurderinger og utredninger
er avsluttet og før de iverksettes. Det vises til komiteens
merknader i innstillingens avsnitt 5.2 sammenholdt med sammenfatningen
i avsnitt 5.1. Jeg oppfatter det slik at komiteen her sikter til
vurderinger av en eventuell utvidelse av de generelle regler til å gjelde
transaksjoner som ovenfor nevnt.
Jeg har således ikke oppfattet komiteuttalelsen slik at
departementet skulle lagt fram endringene av 30. desember 1998 i
konsernforskriften for Stortinget. ...»
I innstillingens (Innst. S. nr. 93 (1997-98)) avsnitt 5.1 gis
et sammendrag av hele kapittel 7 i St.meld. nr. 16 (1997-98), der
en rekke problemstillinger er tatt opp. Den aktuelle problemstilling
nevnes først i avsnitt 5.1, og gis bred plass. I innstillingens
avsnitt 5.2 gis komiteens merknader til hele kapittel 7 i St.meld. nr.
16 (1997-98), jf. sitat over. Det er verdt å legge merke
til at komiteen bruker flertallsformen «vurderinger og
utredninger» uten å peke på noe bestemt spørsmål
eller problemområde. Den eneste naturlige tolkning er at
en generell merknad til et helt kapittel gjelder alle forhold som
er omtalt der. Det er derfor vanskelig å forstå at
Finansministeren kan mene at komiteens uttalelse kun gjelder ett
bestemt forhold, og ikke alle forhold. Finansdepartementet har dermed
oversett eller neglisjert Stortingets ønske om å få fremlagt
endringsforslag til vurdering før iverksettelse.
Det er også kommet en rekke innspill om at det regelverket
som følger av departementets forskriftsendringer av 30.
desember 1998 og 8. januar 1999 er for strengt. Blant annet er det
pekt på at innelåsningseffektene av forskriften
er sterke, og at det kan være urimelig at selv mindre reduksjoner
i eierforholdet kan utløse full beskatning. Dette kan tyde
på at ytterligere justeringer av regelverket vil bli nødvendig.
På bakgrunn av den uheldige saksgangen som har funnet
sted foreslås at de forskriftsendringene som kom ved årsskiftet
1998/1999 reverseres, og at forslag til ny forskrift i
stedet sendes på ordinær høring, gjerne
sammen med de øvrige endringene i konsernforskriften som
er varslet. Dette vil sikre at saken gis en grundig og forsvarlig
behandling, og bidra til at regelverket blir best mulig og kan få en
lengre varighet enn reglene på dette området har
hatt til nå. Dette er ikke minst viktig av hensyn til en
rimelig grad av stabilitet og forutsigbarhet i næringslivets
rammevilkår.
Denne saken har vist at forskriften om konserninterne overføringer
i stor grad representerer de materielle regler på området.
Det bør derfor vurderes om forskriften bør innarbeides
i (selskaps-)skatteloven.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I.
Stortinget ber Regjeringen trekke tilbake forskrift av 30. desember
1998 om endring av forskrift av 13. mai 1991 nr 336 om skattefrie
overføringer mellom aksjeselskaper og mellom deltakerlignede
selskaper med hovedsakelig samme eierinteresser, slik at regelverket
inntil videre videreføres slik det var frem til 30. desember
1998.
II.
Stortinget ber Regjeringen sende forslag til ny forskrift om
skattefrie overføringer mellom aksjeselskaper og deltakerlignede
selskaper med hovedsakelig samme eierinteresser på høring
på vanlig måte, og deretter legge frem forslag
til ny forskrift for Stortinget. Samtidig bes Regjeringen vurdere
og legge frem forslag for Stortinget om å innarbeide forskriften
om konserninterne overføringer i (selskaps-)skatteloven.
19. januar 1999.