Til Stortinget.
Flere norske ideelle organisasjoner; Den Norske Kreftforening,
Amnesty International Norge og Avholdsfolkets Landsråd,
har stått bak søknader om å opprette
såkalte ideelle verdipapirfond.
Etter en langvarig saksbehandling i Kredittilsynet og Finansdepartementet
ble søknadene avslått i november 1998. I Finansdepartementets
brev til Kre-dittilsynet av 26.11.98 uttales:
«Departementet har etter en helhetsvurdering, og under
noe tvil, kommet til at det ikke er i samsvar med gjeldende regelverk å godkjenne
fond som etter sine vedtekter kan foreta utdelinger til ideelle
formål. Departementet har bl. a. særlig lagt vekt
på at en slik godkjenning synes å stride mot forarbeidenes
uttalelse om at formålet med fondsvirksomheten er å gi
andelseierne fortjeneste.»
Departementet peker videre på i sin begrunnelse at denne
problemstillingen neppe var aktuell da loven ble vedtatt, og at
det vil være hensiktsmessig at det skapes klare linjer
på området.
Siden departementet, under tvil, har kommet til at ideelle verdipapirfond
ikke er tillatt etter dagens regelverk, er det derfor nødvendig å endre
loven.
Det særegne ved ideelle verdipapirfond er at en andel
av avkastningen i fondet skal deles ut til ideelle organisasjoner.
Den enkelte andelseier skal selv kunne velge hvilke av de ideelle
organisasjoner forvalteren av fondet har inngått avtale
med som skal tilgodeses.
I praksis vil en slik ordning fungere slik at man kjøper
en andel i et verdipapirfond, som forvaltes av en profesjonell fondsforvalter.
Denne fondsforvalteren har inngått avtale med en eller
flere ideelle organisasjoner, og man kan velge hvilke(n) av disse
som skal motta bidrag fra ens andel av fondets årlige avkastning.
Det antas at det vil kunne variere fra fond til fond hvor stor del
av avkastningen som skal utbetales til ideelle organisasjoner og
hvor stor del som skal gå til andelshaveren på vanlig
måte.
Utviklingen i samfunnet gjør det nødvendig
for de ideelle organisasjonene i Norge å se etter nye finansieringskilder
for sin virksomhet. Etablering av ideelle fond vil være
en ny og meget interessant inntektskilde for ideelle organisasjoner
i Norge. Siden sparing i verdipapirfond ofte har en langsiktig karakter
kan ordningen blant annet bidra til stabile inntekter, for eksempel
til forskjell fra tilfeldige bidrag mv. Dette vil være
en klar fordel for organisasjonene. For den enkelte andelsinnehaver/giver
vil ordningen med ideelle fond kunne forenkle prosessen med å gi
bidrag til ideelle organisasjoner.
Ideelle fond har vist seg attraktive både for investorer
og berørte ideelle organisasjoner i andre land. Slike fond
er blant annet tillatt i Sverige, der erfaringene med ordningen
er gode. Den største aktøren innenfor slike fond
i Sverige har på vegne av sine andelseiere sendt 130 millioner
kroner til veldedige svenske organisasjoner de siste 6 årene,
ifølge Aftenposten 19. november 1998. Bare i 1997 ble det
utbetalt 42 millioner svenske kroner. Amnesty International i Sverige
får over 10 pst. av sine samlete inntekter fra ordningen
med ideelle fond. Erfaringene har også vist at ideelle
fond har gitt en minst like god avkastning på investert
kapital som andre fond. I brev fra Kredittilsynet til Finansdepartementet
24.7.97 om denne saken opplyses at
«I Sverige er det godkjent ideelle fond. Finansinpektionen
har på telefon opplyst at de så langt ikke har negative
erfaringer med denne typen fond.»
Å gi adgang til etablering av ideelle fond vil være en
naturlig oppfølging av den brede oppslutningen på Stortinget
om å styrke de frivillige og ideelle organisasjonene.
Ideelle verdipapirfond vil i hovedsak kunne være underlagt
de regler som gjelder for verdipapirfond generelt.
Ved siden av de positive konsekvensene for ideelle organisasjoner
av å gi adgang til å opprette ideelle fond, må det
i denne saken tillegges betydelig vekt at det er vanskelig å gi
noen god begrunnelse for at ideelle fond ikke skal være
tillatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen senest i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett 1999 legge frem forslag om endringer i verdipapirfondloven
og eventuelle andre relevante lover, slik at det gis adgang til å opprette
ideelle verdipapirfond.
12. februar 1999.