Til Stortinget.
Etter innføringen av den nye avtaleordningen for praktiserende
legespesialister (Ot.prp. nr. 47 1997-98) har en rekke prioriterte,
ventelistede operasjoner blitt sterkt redusert hos praktiserende
spesialister som har inngått driftsavtale med fylkeskommunen.
Dette skyldes at avtalespesialistene, ifølge avtaleverket,
må benytte den fastsatte egenandelen ved disse operasjonene
i tillegg til normaltariff-takstene som kun dekker en brøkdel
av utgiftene til slike operasjoner. Dette medfører den
uheldige situasjon at pasienter må vente på operasjoner
mens operasjonsutstyr blir stående ubrukt hos avtalespesialister.
Disse utilsiktede virkningene av gjennomføringen av Ot.prp.
nr. 47 (1997-98) kan rettes opp ved at avtalespesialistene får
endrede økonomiske vilkår – som gjør
det regningssvarende for dem å utføre slike operasjoner – ved
justeringer i normaltariffen.
I et møte mellom Den norske lægeforening og staten
den 8. januar d.å., angående refusjonstakster for
kirurgisk virksomhet ble flg. tatt inn i referatet:
«Statens representanter meddelte at det var
mulig i denne omgang å diskutere omfordelinger innenfor dagens
takster, dersom der er sterkt ønskelig allerede nå å få en
ny refusjonstakst for øyeoperasjoner. I såfall kunne
man tenke seg en takst svarende til tidligere poliklinikk takst
som sist var på kr. 3.670, da forutsatt at legen ikke beregner
tillegg for linse, forbruksmateriell mv., kun fast egenandel. Dermed
vil legene få dekket direkte utgifter. En refusjonstakst
på 7-8000 kr. eller mer anser staten uaktuell.
Legeforeningens representanter anførte at staten, som
nødvendigvis må ha stor interesse i å få øket
operasjonskapasiteten for kataract, også burde ønske
en realistisk takst og stille ”friske midler” til
disposisjon. Man konkluderte for øvrig med at det for det
første ikke kan skaffes tilstrekkelige midler med omfordeling
innenfor gjeldende takster til å etablere en realistisk
takst for cataractoperasjon...»
Forslagsstillerne vil slutte seg til uttalelsen fra Den norske
lægeforening på dette punkt.
Flg. eksempler på dagens takster (1999) for henholdsvis
avtalespesialister (normaltariffen), sykehusenes poliklinikker (DRG-refusjon)
og markedspriser ved anbudsrunder innenfor enkle øre-nese-hals- og øyeoperasjoner,
hvor det i dag er lange pasientkøer, beskriver situasjonen.
DRG-refusjonen utgjør 50 pst. av full DRG-pris (mot 45
pst. i 1998). De øvrige 50 pst. dekkes gjennom rammetilskuddet
fra staten/fylket.
Operasjonstype: | Normaltariff (privatpraktiserende avtalespesialister) | DRG-refusjon(sykehusenes
poliklinikker) | Markedspris
(anbudspris) |
Halsmandler | Kr 390 | Kr 6.082 | Kr 7.000-8.000 |
Neseplastikk | Kr 408 | Kr 8.204 | Kr 7.000-15.000 |
Grå stær | Kr 828 | Kr 4.526 | Kr 10.000-12.000 |
Dersom avtalespesialistene skal forventes å utføre
dagkirurgiske operasjoner innenfor avtaleverket må takstene/prisene
justeres opp på et markedsmessig prisnivå slik
at det blir økonomisk regningssvarende for legene å utføre
slike inngrep.
For å løse køproblemene for enkle
polikliniske operasjoner innenfor områder hvor det i dag
er lange, og helt unødvendige, pasientkøer – innen
eksempelvis ovennevnte operasjoner – og for å avlaste
sykehusene for en del slike mindre operasjoner, foreslåes følgende
tiltak:
1) Sosial- og helsedepartementet
fastsetter hvilke operasjoner som skal prioriteres innenfor avtaleverket.
2) Refusjoner for disse operasjoner inngår i Normaltariffen.
Normaltariffens takster for operative inngrep justeres opp til økonomisk
regningssvarende takster. Disse normaltariff-takstene kan eventuelt
samordnes med DRG-takstene slik at begge gjenspeiler et realistisk,
markedsbasert prisnivå.
3) De pasienter som henvises til slike prioriterte operasjoner
innenfor avtaleverket (ventelistepasienter), kan selv velge avtalespesialist
eller sykehus. Dette betyr at innføringen av fritt sykehusvalg
i hele landet også omfatter avtalespesialistene.
Endringen av normaltariffens operasjonstakster bør tre
i kraft snarest. Inntil så skjer bør avtalespesialistene
gis anledning til å ta forhøyet egenandel, eventuelt
DRG-priser, for definerte ventelistede operasjoner for pasienter.
Resultatet av en slik ordning vil bli at ventelistene reduseres
eller fjernes, at fylkeskommunens utgifter ikke økes og
at statens utgifter fordeles på sykehus og privat spesialistpraksis
uten at det totale utgiftsnivået økes i nevneverdig
grad.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest ta initiativ til en økning
av normaltariffen for private avtalespesialister i tråd
med innholdet i Dokument nr. 32 (1998-99). Inntil økningen
kan tre i kraft gis avtalespesialister anledning til å bruke
priser tilsvarende DRG-refusjonen til sykehus for de aktuelle operasjonstyper.
18. februar 1999.