Til Stortinget.
Gebyrene på kommunale tekniske tjenester har økt
langt sterkere enn den generelle prisstigningen de siste årene.
I uke 15 presenterte Statistisk Sentralbyrå utviklingen
for 1998 og den bekymringsfulle utviklingen fortsetter.
Kommunale gebyrer, teknisk, januar 1999.Kommunale gebyrer knyttet
til egen bolig.Prosentvis endring fra januar 1998 til januar 1999.
| Renovasjon | Feiing | Vann | Avløp |
Hele landet | 16,7 | 8,3 | 5,6 | 7,6 |
Østlandet Østfold,
Akershus, Oslo, Vestfold, Hedmark, Oppland, Buskerud og Telemark. | 15,8 | 6,5 | 5,1 | 7,7 |
Agder/Rogaland Aust-Agder,
Vest-Agder og Rogaland. | 15,9 | 22,8 | 4,8 | 5,8 |
VestlandetHordaland, Sogn og Fjordane
og Møre og Romsdal. | 16,5 | 7,0 | 7,5 | 7,8 |
Trøndelag | 19,8 | 12,6 | 3,3 | 7,8 |
Nord-Norge | 18,1 | 7,0 | 8,5 | 9,0 |
Stortinget har vedtatt at kommunale tekniske tjenester skal være
selvfinansierende. Det innebærer at forbrukerne kan pålegges å betale
kostnadene ved å tilby disse tjenestene. Kommunene skal
ikke ha fortjeneste på denne tjenesteproduksjonen. Det
er ikke etablert gjennomgående systemer som kontrollerer
at kommunene tar korrekt pris. Verken kommunerevisjonen eller fylkesmannen
har faste rutiner for å kontrollere at forbrukerne ikke
betaler for høye priser for denne type tjenester.
Prisen for husholdningene for vann, kloakk og renovasjon er i
de aller fleste kommuner uavhengig av forbruk. Dette er uheldig
ut fra tre hensyn. Ved at prisene ikke stimulerer til lavere forbruk
fører det til økt forbruk og økt miljøbelastning.
Videre rammer det enslige og små husholdninger urimelig
hardt. Disse må betale like mye i gebyr for vann, avløp
og renovasjon som husholdninger med langt større forbruk. Dette
er urimelig. I tillegg vil forbruksavhengige priser føre
til at forbrukeren kan påvirke egen økonomi gjennom
forbruket.
Vann, avløp, feiing og renovasjon er tjenester som kommunene
har ansvar for å tilby husholdninger og bedrifter. Dette
er monopoltjenester der forbrukerne ikke kan velge leverandør.
Som monopolleverandør vil kommunene være garantert
leveranser og inntekter uavhengig av pris. Mangelen på konkurranse
fører til manglende incitamenter for å tilby forbrukerne
billigere og kvalitativt bedre tjenester. I kommuner som har benyttet
anbud innen denne type tjenester har prisutviklingen vært
langt gunstigere. Derfor bør denne type tjenester settes
ut på anbud.
Hensynet til forbrukerne tilsier at det må iverksettes
tiltak for å motvirke den sterke prisstigningen som har
vært på kommunale tekniske tjenester. Den sterke
prisstigningen fungerer som en de facto skatteøkning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen utarbeide
forslag til revisjonsordning som kontrollerer at forbrukerne betaler
riktig pris for kommunale tekniske tjenester.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag som pålegger
kommunene å tilby forbruksavhengige priser på kommunale
tekniske tjenester.
3. Stortinget ber Regjeringen utarbeide forslag som pålegger
kommunene å benytte anbud innen kommunale tekniske tjenester.
21. april 1999.