Til Stortinget
I en rådgivende uttalelse av 3. desember 1997 konkluderer
EFTA-domstolen med at systemet i den norske lovgivning som opprettholder
en skillelinje hvor vin eller vinprodukter med et alkoholinnhold
på mellom 2,5 og 4,75 volumprosent alkohol bare kan selges
gjennom det statlige detaljsalgsmonopolet, mens øl av samme
alkoholinnhold kan selges utenfor det statlige monopolet, kan lede
til en forskjellsbehandling i strid med EØS-avtalens artikkel
16. Når domstolen her bruker uttrykket «kan»,
skyldes det at den reserverer seg mot at det ved en senere behandling
av saken ved norsk domstol kan fremkomme argumenter som kan rettferdiggjøre
forskjellsbehandlingen. At slike argumenter ikke anses fremlagt
i den norske regjeringens omfattende dokumentasjon i anledning rettssaken
ved EØS-domstolen, fremgår av domstolens uttalelse
under pkt. 31 hvor det heter:
«Det faktum at det imidlertid er to skillelinjer som fastsetter
hvor alkoholholdige drikkevarer kan selges på detaljnivå leder
til en situasjon hvor alkoholholdige drikkevarer med det samme alkoholinnhold,
som for eksempel vinprodukter og øl som inneholder mellom 2,5
og 4,75 volumprosent alkohol, gjennom lov utsettes for vesentlig
ulik behandling. Ingen utførlig forklaring om bakgrunn
for denne forskjellen er gitt i den foreliggende saken. I mangel
av noe grunnlag for forskjellsbehandlingen, må systemet
med to skillelinjer anses å være i strid med EØS-avtalens
artikkel 16, og det må trekkes den konklusjon at vin eller
vinprodukter som inneholder mellom 2,5 og 4,75 volumprosent alkohol
synes å være gjenstand for vilkårlig
forskjellsbehandling etter den norske lovgivningen, en forskjellsbehandling
som ikke kan begrunnes med at det er integrert i eksistensen eller
driften av monopolet.»
På bakgrunn av EFTA-domstolens tolkning av EØS-avtalens
artikkel 16, som er gjort til norsk rett ved lov av 27. november
1992, fremsatte stortingsrepresentant Fridtjof Frank Gundersen i
Dokument nr. 8:85 (1997-1998) et forslag om at Stortinget ber Regjeringen
foreslå de endringer i alkoholloven som er nødvendige
for å bringe den i overensstemmelse med EØS-avtalens
artikkel 16.
I Innst. S. nr. 201 (1997-1998) avviste flertallet i sosialkomiteen
(alle unntatt Fremskrittspartiet og Høyres representanter)
forslaget.
Flertallet hadde festet seg ved følgende uttalelse fra
domstolen:
«… det (er) tilstrekkelig å minne
om at det ikke er gitt noen utførlig forklaring for å begrense
forskjellsbehandlingen av drikkevarer med det samme alkoholinnhold.»
Flertallet mente at denne uttalelse viser at domstolen her ikke
utelukker at det kan eksistere begrunnelser som rettferdiggjør
en slik forskjellsbehandling. Flertallet viste for øvrig
til et brev til komiteen av 19. mai 1998 fra sosialministeren der
det hevdes at det eksisterer sterke alkoholpolitiske grunner til å behandle
disse vinprodukter ulikt med øl av samme alkoholstyrke.
Stortingets flertall sluttet seg til innstillingen.
I et brev av 29. mai 1998 klaget Fridtjof Frank Gundersen til
EFTAs Overvåkningsorgan (ESA) over at norske myndigheter
ikke var villig til å endre den nevnte alkohollovgivning.
Efter å ha bedt om og fått en redegjørelse
fra den norske regjeringen, konkluderte ESA i en «grunngitt
uttalelse» av 11. oktober 1999 med at forskjellsbehandlingen
er i strid med EØS-avtalens artikkel 11 og 16.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til en lovendring slik
at den norske alkoholloven tilfredsstiller EØS-avtalens
krav om likebehandling av vin og vinprodukter og øl med
samme alkoholstyrke.
22. november 1999