Til Stortinget
Pionerdykkerne i Nordsjøen har siden det norske oljeeventyret
startet, utført banebrytende arbeid som i stor grad har
bidratt til de enorme verdiene som Norge i dag lever godt av. På mange
måter kan disse dykkerne defineres som å være «vår
tids krigsseilere». Dette dreier seg om menn som i sin
tid var svært sterke både psykisk og fysisk -
de som kunne greie å arbeide alene i dypet av Nordsjøen,
med vissheten om at det minste feiltrinn kunne koste dem livet.
I 1977 kom til nå verdens største betongplattform på 380 000
tonn for å utrustes og ferdigstilles ved Aker Stord Verft.
Under verftets utrustning var plattformen nære ved å havarere.
Et lite dykkerteam, under særs dramatiske omstendigheter
og med stor overhengende fare for egne liv, greide å redde
den evakuerte betongplattformen som hadde en verdi på ca.
4 mrd. kroner.
Da arbeidsmiljøloven ble iverksatt i Norge i 1977, ble
dykkerne i Nordsjøen unntatt fra de samme rettighetene
som andre. Loven gjaldt kun på faste installasjoner på norsk
sokkel. Dykkerne ble omfattet av sjømannsloven, selv om
de ofte arbeidet på faste installasjoner under vann. Først
i 1995 ble arbeidsmiljøloven gjort gjeldende også for
arbeidsdykkere i Nordsjøen.
2. november 1993 la det såkalte Krombergutvalget
frem sin rapport om helse og sikkerhet i dykkervirksomheten. Denne
rapporten nådde aldri Stortinget, men rapporten anbefalte
blant annet pensjons- og retrettordninger for dykkere, helsemessig
langtidsoppfølging samt å sikre sykepenger og
yrkesskadetrygd. Så ble Habberstadutvalget nedsatt. Heller ikke
disse anbefalinger nådde Stortinget.
Tidligere statsminister Trygve Bratteli har en gang uttalt: «Uten
deres heltemodige pionerinnsats ville ikke Norges økonomiske
vekst vært mulig. Det skal ikke glemmes. Takk gutter.» Men
innsatsen er mer eller mindre glemt.
Riktignok har Sosial- og helsedepartementet sendt ut et høringsnotat
av 27. november 2000 - «Kompensasjon til tidligere
nordsjødykkere med varig helsesvikt». Her tas
det sikte på å legge frem forslag om en engangskompensasjon
på inntil kr 200 000 til tidligere nordsjødykkere
som har en varig helsesvikt og redusert inntektsevne. Departementet
presiserer at staten ikke kan anses for å ha opptrådt
lovstridig eller kritikkverdig i forhold til tidligere nordsjødykkere
og at det derfor ikke foreligger noe juridisk ansvarsgrunnlag for
et erstatningsansvar. I høringsnotatet fremkommer det:
«Men man ser imidlertid den noe uheldige situasjon
som enkelte tidligere Nordsjødykkere kan ha havnet i. Det
ble utført et risikofylt arbeid av dykkerne i den tidlige
fasen av petroleumsvirksomheten; et arbeid som man ikke fullt ut
forutså eventuelle helsemessige senvirkninger av den gang
...
Dykking i petroleumsvirksomheten begynte rundt 1965. I den første
fasen (frem til 1979) var dykkingen preget av at den ikke var regulert
i særlig grad, samtidig som kunnskaper, utstyr og metoder
ikke var gode nok sammenlignet med det man vet i dag. Man kan ikke
se bort fra at det i denne perioden forekom dykking som senere har
resultert i varige helseskader hos enkelte dykkere. En høy
frekvens av trykkfallssyke i denne perioden er et forhold som støtter
denne antagelsen.
Midlertidige forskrifter for dykking på norsk kontinentalsokkel
ble fastsatt av Oljedirektoratet 1. juli 1978 - disse forskriftene
ble avløst av forskrift om bemannede undervannsoperasjoner
av 11. juli 1990. Selv om man fikk forskrift for dykkervirksomheten
i 1979 kan ting tyde på at den ikke fikk umiddelbart gjennomslag
i virksomhetene, blant annet fordi internkontrollprinsippet ikke
ble tydeliggjort og formalisert før ved petroleumsloven
i 1985.»
Sosial- og helsedepartementet skriver videre:
«Tidligere Nordsjødykkere kan altså -
etter det man vet i dag - ha vært utsatt for spesielle
påkjenninger og belastninger som man tidligere ikke var
tilstrekkelig oppmerksom på virkningene av. Samtidig synes
eksisterende kompensasjonsordninger i mindre grad å fange
inn situasjonen til disse tidligere Nordsjødykkerne med
helsesvikt, sammenlignet med det nettverk av trygghetsordninger
som gjelder for dem som i dag er arbeidstagere. Dette gjelder blant
annet retrettordninger som skal gjøre det økonomisk
mulig å avslutte karrieren før det oppstår
en helseskade, og senere forsikringsordninger som blir finansiert
av arbeidsgiver. Nedenfor gis det en kort oversikt over slike ordninger
som kan være aktuelle:
Folketrygdens særfordeler
ved yrkesskade: Folketrygdens regler om yrkesskade omfatter de «typiske
dykkersykdommer» og må anses for å være
tilfredsstillende. Det har imidlertid vært et problem at
leger og trygdekontorer rundt om i landet ofte har for lite kunnskap
om dykkernes lidelser. Alle trygdekontorer fikk i juni i år
derfor melding om å henvise personer med mulig dykkersykdom
til Haukeland sykehus for vurdering. Sosial- og helsedepartementet
har videre tatt initiativ til at dykkere gis mulighet for å få tatt
opp tidligere avslagssaker, slik at de får det de eventuelt
har krav på etter folketrygdloven. Folketrygdens særfordeler
ved yrkesskade tar imidlertid ikke sikte på å gi
full kompensasjon for det faktiske utgifts- og inntektstap som vedkommende
er påført; denne differansen tar yrkesskadeforsikring
som ble innført i 1990 sikte på å dekke.
Yrkesskadeforsikring. Ordningen gir kompensasjon ved arbeidsulykker
og visse yrkessykdommer (bl.a. typiske dykkersykdommer). Loven ble
imidlertid innført i 1990 og gjelder bare for dem som har
hatt status som arbeidstager etter dette tidspunkt. Ordningen synes
derfor å være mindre aktuell for mange av de tidligere
Nordsjødykkerne.
Ulykkesforsikring. Arbeidstagere i petroleumsvirksomheten
er fra 1985 omfattet av en ulykkesforsikring. Forsikringen dekker
imidlertid ikke langtidsvirkninger/senskader og antas derfor å være
mindre aktuell for tidligere Nordsjødykkere med senskader/helsesvikt.
NOPEFs retrettfond for metningsdykkere. Retrettfondet skal
gjøre det økonomisk mulig for en metningsdykker å avslutte
karrieren før det oppstår en helseskade. Det kreves
minst fem år som metningsdykker og minst 250 døgn
i metning. Utbetaling er fra ca. 350.000 - 700.000, avhengig av antall år
med metningsdykking og antall døgn i metning. Eventuelle
forsikringsytelser finansiert av arbeidsgiver kommer til fradrag.
Ordningen trådde i kraft 1.1.1995 og er ment å erstatte
den tidligere ordningen med forsikring for tap av helsesertifikat.
Ordningen synes å være mindre aktuell for tidligere
Nordsjødykkere med varig helsesvikt.
Billighetserstatning: Ordningen fungerer ikke som et korrektiv
eller supplement til andre institutter, og det legges bl a vekt
på om skadene har sammenheng med kritikkverdige forhold
fra det offentliges side. Ordningen synes å være
lite aktuell for tidligere Nordsjødykkere.»
Sett med forslagsstillernes øyne dreier ikke denne saken
seg først og fremst om hvorvidt staten har opptrådt
lovstridig eller kritikkverdig i forhold til disse dykkerne eller
om staten har noe juridisk ansvarsgrunnlag for et erstatningsansvar.
Den dreier seg om et moralsk ansvar overfor en yrkesgruppe som gjennom
mange år satte livet inn som innsats for å bidra til å bygge
den enorme formue Norge har opparbeidet seg og ikke minst den økning
av velferdsgoder som har funnet sted nettopp på grunn av
denne naturressursen.
Historien om nordsjødykkerne viser menneskelig lidelse
så uforståelig at det for de fleste av oss vil være
umulig å fatte. Mange har tatt sitt eget liv, mange sitter
igjen med alvorlige nevrologiske vevskader og senskader man ennå ikke
har kartlagt omfanget av.
Aftenposten skrev blant annet følgende 26. mai 1998
i artikkelen «Fra feiring til vanære»:
«De ble feiret som helter da de hentet opp svart gull
fra Nordsjøen, da jobben var gjort ble de glemt, ifølge
NRK’s brennpunkt.
Og dypvannsdykkerne sitter igjen med skader som fysisk og psykisk
må sammenlignes med skader krigsseilerne opplevde etter
krigen.
Dykkerlege Svein Eidsvik ved Sjøforsvarets dykker- og
froskemannsskole på Haakonsvern ved Bergen sier dette om
dypvannsdykkernes situasjon: - De tidligere dykkerne har problemer
med konsentrasjon og hukommelse. De har store psykiske problemer,
og mange av dem er uføre allerede i 40-årsalderen.
Men de får ikke godkjent skadene sine som yrkesskader. År etter år
har flere av dem, hver på sin kant, måttet slåss med
trygdekontorer og forsikringsselskaper for å få yrkeserstatning.
Mange har gitt opp og noen har begått selvmord, forteller
han. De dykkere det dreier seg om, har vært plaget av konsentrasjonsproblemer
og svekket hukommelse. De har vært blant de fysisk og psykisk
sterkeste, men har senere kommet til kort etter at de er blitt fratatt
sertifikater. - Når det skjer, har det vist seg at de ikke
har hatt noe nettverk. Når de ikke har hatt arbeid, for
dette er blitt et heller lite marked, har det ikke vært
ordentlige tilbud om omskolering. I stedet er det blitt ørkenvandring
og usikkerhet, noe som også har gått ut over familielivet,
forteller han.»
Disse dykkerne gikk i metningsturnus – 32 døgn på jobb,
32 døgn på land. Men ofte ble de hentet ut igjen
før hviletiden var over, fordi man manglet kvalifisert
personell. Til sammenligning har USAs marine 180 døgn på land
etter 24 døgns dykking.
Til tross for ovennevnte bakgrunn og fremstilling, finner forslagsstillerne
det likevel mer hensiktsmessig å nedsette en uavhengig
granskingskommisjon for å gjennomføre en gransking
av alle forhold i forbindelse med behandlingen av de tidligere pionerdykkere
i Nordsjøen, med særlig vekt på å klarlegge og
kartlegge myndighetenes mulige ansvar for dette, samt gjennomføre
en vurdering av hvorvidt pionerdykkerne og deres etterlatte har
krav på oppreisning og erstatning fra det offentlige. Dette
fordi Stortinget i dag ikke kjenner alle sakens sider og kompleksitet og
at det derfor vil være vanskelig å fastslå hvor
ansvaret ligger og eventuelle erstatningsbeløp.
Det kan bli hevdet at det ikke er behov for å granske
dette forholdet fordi det allerede er utført ulike utredninger
fra departementets side. Problemet er, slik forslagsstillerne ser
det, at ulike utredninger og rapporter som er laget i sakens anledning
aldri har vært lagt frem for Stortinget. I tillegg må medtas
det faktum at dette er en sak som er viet relativt betydelig oppmerksomhet
i ulike medier og som gjennom mange år aldri har fått
sin konklusjon fra politiske myndigheter. Dette underbygger også behovet
for en uavhengig parlamentarisk granskingskommisjon som på fritt
grunnlag kan gjennomgå alle sakens fakta også basert
på tilgang til de dokumenter som Stortinget tidligere har
vært avskåret fra å se.
Det hører selvsagt også med at oljeselskapene selv
også har hatt ansvar for sine ansatte. De burde selv ha
tatt initiativ til bedre sikkerhetsrutiner og arbeidsforhold for
denne utsatte yrkesgruppe selv om store økonomiske interesser
sto i fokus.
Slik situasjonen i dag fremstår er det mange forhold
som tilsier at en gransking vil kunne komme til den konklusjon at
hovedansvaret for pionerdykkernes skjebne egentlig ligger hos landets
myndigheter, først og fremst representert ved regjeringen
og at oljeselskapene bare hadde et visst medansvar. Når
en slik mulighet foreligger vil det være en unnlatelse
av Stortinget å ikke treffe de nødvendige tiltak for
en uavhengig gransking som også kan munne ut i en vurdering
av om et slikt ansvar bør medføre økonomisk
oppreisning og erstatning til pionerdykkerne og deres etterlatte.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget nedsetter en uavhengig granskingskommisjon som skal
granske alle forhold i forbindelse med behandlingen av de tidligere
pionerdykkere i Nordsjøen, med særlig vekt på å klarlegge
og kartlegge myndighetenes mulige ansvar for dette, samt gjennomføre
en vurdering av hvorvidt pionerdykkerne og deres etterlatte har
krav på oppreisning og erstatning fra det offentlige.
II
Med hjemmel i § 14 i Stortingets forretningsorden
nedsetter Stortinget en særskilt komité som skal avgi
innstilling til Stortinget om oppnevning av og mandat for granskingskommisjonen.
Komiteen oppnevnes av valgkomiteen.
3. april 2000