Til Stortinget
Folkerettslige avtaler og avgjørelser i internasjonale
organisasjoner får en stadig større innflytelse
på norsk lovgivning og -praksis. Dette gjelder både
lovgivning og andre beslutninger som i utgangspunktet er Stortingets
ansvar, og ulike spørsmål knyttet bl.a. til forskrifter,
som er regjeringens ansvar. I en rapport fra Statskonsult, nr. 2000:3, «Folkerettens
innflytelse på norsk lovgivning», går
det fram at mens 1 pst. av lovene i perioden 1981-85 helt eller
delvis skyldtes folkerettslige forpliktelser, var tallet 15 pst. for
perioden 1994-99. Mer enn halvparten av disse lovene er knyttet
til EØS-avtalen.
Det nasjonale beslutningssystemet påvirkes naturlig
nok av denne utviklingen. Statskonsults rapport viser at informasjon
og offentliggjøring for allmennheten, så vel som
det ordinære høringssystemet i forbindelse med
lover og forskrifter, i slike tilfeller ikke fungerer like godt
som ved annen lov- og forskriftsutforming. En viktig grunn til dette
er at internasjonal politikk i større grad er regjeringers,
og ikke de folkevalgte organs domene, og dermed oftere unntatt fra
offentlighet og preget av lukkede beslutningsprosesser. Verken Stortinget
eller allmennheten har det samme innsyn og forhold til slike saker
som til rent nasjonale spørsmål. Særlig
allmennheten blir i stor grad avhengig av regjeringens velvilje
og mer ad-hoc-pregede informasjonstiltak. Stortinget vil ofte ha
små reelle muligheter for endringer på det tidspunkt
det får forslagene til behandling, selv om adgangen formelt
er til stede.
Etter vår oppfatning er det mulig og nødvendig å forbedre
dagens situasjon. Skal EØS-avtalen fungere mer demokratisk
og i tråd med brede samfunnsinteresser, trenger
regler som gis i dette systemet sterkere og bredere forankring i
beslutningsprosessene både i Stortinget og det sivile samfunn.
Dette er viktig for å skape større legitimitet
for EØS-arbeidet hos folk flest. Når avstanden
til beslutningene blir større, må borgernes innsyn
og medbestemmelse styrkes for å skape tillit til de avgjørelser
som tas. Dette er en av de aller mest betydelige demokratiske utfordringer
vi i dag står overfor.
Regjeringen skal i løpet av året legge fram
en Europamelding. I den forbindelse bør det etter vår
oppfatning også legges fram en vurdering av ovennevnte problemstilling
med forslag til forbedringer. Det bør bl.a. redegjøres
for hvor langt regjeringen er kommet i arbeidet med forslag til
endringer i offentlighetslovens regler om unntak knyttet til internasjonalt
arbeid, slik Regjeringen Bondevik varslet i offentlighetsmeldingen.
Dernest bør Regjeringen redegjøre for hvordan
den følger opp forslagene i ovenfor nevnte rapport fra
Statskonsult, bl.a. til forbedringer i høringssystemet.
Stortinget bør også få bedre oversikt
over arbeidet med EØS-saker, særlig med tanke
på å komme så tidlig som mulig inn i
beslutningsprosessen. Som et konkret virkemiddel vil vi foreslå at
Stortinget får en årlig melding om EØS-arbeidet.
Meldingen må dels gi innsyn i arbeidet som er foretatt,
herunder også de problemer som er oppstått f.
eks. i form av tvister for domstolen, men må også redegjøre
for saker som er til behandling og saker en kan vente å få til
behandling.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen om
at den i tilknytning til den varslede Europa- meldingen samtidig fremmer
forslag overfor Stortinget om hvordan en kan styrke EØS-arbeidet
slik at en sikrer større åpenhet og sterkere og
bredere innflytelse i beslutningsprosessene både i Stortinget
og allmennheten.
2. Stortinget ber Regjeringen om å fremme en årlig melding
om arbeidet med EØS- saker.
16. juni 2000