Til Stortinget
Stortingsmeldinga «Om rovviltforvaltning» (1996-1997)
er en oppfølging av St.meld. nr. 27 (1991-1992) «Om
forvaltning av bjørn, jerv, ulv og gaupe». Forvaltninga
av rovdyra skulle ifølge denne meldinga ta utgangspunkt
i kjerneområder for de enkelte artene og legge vekt på å sikre
reproduksjon til artene i området. Innenfor disse områdene
har rovdyrbestandene vært sikret gjennom et strengt vern
og en høy terskel for uttak av skadedyr. Kjerneområder for
jerv og bjørn har altså i praksis vært
forvaltningsmodellen for bl.a. deler av Namdalen i Nord-Trøndelag
siden først på 90-tallet. Samtidig har gaupebestanden
hatt en sterk vekst i perioden.
I St.meld. nr. 35 (1996-1997) skal kjerneområdet for
bjørn opprettholdes i bl.a. Midt-Norge. I dette området
er det nå registrert 1-2 reproduserende binner, målsettinga
er 8-10 stykker innen 2010. Vurderingene av overlevingsevnen til
bestandene på norsk side skal baseres på tallet
innenfor hvert enkelt kjerneområde. Det betyr at man ønsker å oppnå levedyktige
bestander av bjørn innenfor begrensede områder.
Forvaltningsmål for gaupe er at «gaupe fremdeles skal
forvaltes slik at sammenhengende bestander og reproduksjon blir
holdt ved like over store areal».
Målet for jervebestanden er «å sikre
fortsatt sammenhengende utbredelse av jerv på Nordkalotten,
og å sikre en tetthet og reproduksjon minst på det
nivå som er i dag innenfor eksisterende kjerneområde».
Om ulv sier stortingsmeldingen:
«I tråd med norske plikter har departementet
som mål å etablere reproduksjon av ulv i Norge,
og viser til at norske og svenske myndigheter har et felles arbeidsmål
om å få etablert minst 8-10 familiegrupper i Sør-Skandinavia
i første omgang. Inntil dette målet er nådd
må ulven underlegges et svært strengt vern.»
Frem til midten a.v forrige århundre var det store bestander
av bjørn, jerv, ulv og gaupe over store deler av landet.
Hard jakt på alle de store rovdyra førte til at
ulv og bjørn nesten var utryddet rundt midten av vårt århundre.
Senere har bestandene tatt seg opp. Ulv og bjørn ble fredet
i hele landet i henholdsvis 1971 og 1973, og jerven ble fredet i
Sør-Norge fra 1973 og i hele landet fra 1982. Dette førte
til en viss økning i bestanden for jerv og bjørn
i deler av landet fra slutten av 1970-åra.
De norske bestandene av store rovdyr er i stor grad deler av
felles bestander med våre naboland. Gjennom økt
satsing på forskning og bestandsregistrering er det kommet
fram ny kunnskap om rovviltbestandene og rovdyras biologi.
Pr. i dag finnes det 26-55 bjørn, nærmere 200
jerv og minst 500-600 gauper i Norge. Bestandsregistreringer på ulv
vinteren 1998-1999 tyder på at vi har 6 familiegrupper
av ulv i Skandinavia. Av disse har tre tilhold i Sverige, en i Norge
og to på tvers av riksgrensen. Bestanden av gaupe på landsbasis
og bestanden av jerv fra Nord-Trøndelag og nordover, vurderes
som levedyktige på dagens nivå. I kjerneområdet
for jerv i Sør-Norge er bestandsmålet ikke oppfylt.
Heller ikke bestandsmålene for ulv eller bjørn
i kjerneområdene som omfatter den skandinaviske bjørnebestanden
utenfor Finnmark, er oppfylt.
Målsettingen om levedyktige bestander av rovdyra innebærer
at vi må forvente en økning i antall rovdyr i
tida som kommer, spesielt av ulv og bjørn. Det er opprettet
kjerneområder for jerv og bjørn, der artene er
spesielt strengt vernet.
Ulv har hatt en vid global utbredelse og tidligere fantes den
trolig over hele den nordlige halvkule nord for 20. breddegrad.
Den var utbredd i en rekke ulike miljø, og hadde utviklet
lokale tilpasninger til flere ulike byttedyr. I Skandinavia har
utviklingen de siste 150 år vært preget av en
dramatisk tilbakegang i bestanden. Dette skyldes hard jakt, samt
periodevis reduksjon i tilgangen på byttedyr. Ulven har
likevel aldri vært utryddet i Skandinavia. Selv i svært
små bestander har ulven vist evne til å overleve
og til å kolonisere nye områder. En kombinasjon
av innvandring og et fåtall dyr til stede kan dermed være opphav
til dagens utbredelse i Norge.
Fra å ha vært nærmest utryddet under
andre verdenskrig, er den skandinaviske bestanden i dag i vekst.
En felles svensk-norsk bestandsovervåking vinteren 1998-1999
påviste 62-78 ulver totalt i de to landene, hvorav totalt
6 familiegrupper. Av de 6 flokkene hadde én flokk tilhold
innenfor revirgrenser som kun omfattet norske arealer (Koppangsflokken), 2
flokker hadde tilhold på tvers av riksgrensen (Dalsland-Haldenflokken
og Årjäng-Kongsvingerflokken), mens de 3 resterende
var svenske (Leksandflokken, Hagforsflokken og Filipstadflokken).
Sist i februar 2000 var i alt 7 familiegrupper av ulv kjent i
Skandinavia. To av disse er helnorske og tre er svensk-norske. Dessuten
er det hittil i vinter kartlagt 6-7 revirmarkerende par i Norge
og Sverige.
Totalt 19-22 ulver har hittil i vinter hatt fast tilhold i de
tre østlandsfylkene på norsk side. Dessuten har
minst 17 individer hatt tilhold på tvers av riksgrensen,
det vil si totalt 36-39 dyr i de tre østlandsfylkene. Ytterligere
sporing og registrering av ulv er imidlertid påkrevd før
det kan trekkes endelige konklusjoner om vinterens antall ulvepar,
antall familiegrupper og individantallet i hver flokk.
For 150 år siden hadde Skandinavia en bjørnebestand
på 4 000-5 000 individer. To tredeler
av den levde i Norge. Skuddpremier førte til at det ble
jaktet hardt på bjørn. I 1850-1860 ble det skutt
200-300 pr. år. Skuddpremieordningen varte fram til 1932.
Da ble bjørnen fredet i hitiden om vinteren. I 1973 ble bjørnen
totalfredet i Norge. Da hadde bjørnen vært så godt
som utryddet siden før krigen.
Bjørn som befinner seg i Norge i dag tilhører
to ulike bestander. I Finnmark er bjørnen en del av en norsk/finsk/russisk
bestand som vi ikke vet så mye om. I andre deler av landet
stammer bjørnen fra en felles skandinavisk bestand, og
denne bestanden er økende.
I dag teller den skandinaviske bjørnebestanden om lag
1 000 dyr, hvorav 26-55 er i Norge. På grunn av
at bestanden er i vekst, må en forvente økt innvandring
av bjørn fra Sverige. Målsettingen om ynglende
binner innenfor kjerneområdene kan derfor bli oppfylt i
nær fremtid, forutsatt at arten gis tilstrekkelig vern
i Norge. Bjørn yngler årlig i Pasvik i Finnmark.
Utenfor dette området er det bare registrert yngling i
Nord-Trøndelag i nyere tid.
Utregninger viser at det rundt 1850 var ca. 4 000-5 000
bjørner i Skandinavia, og at ca. 65 pst. av dem var i Norge.
Bjørnetettheten var størst i Telemark og Agder
og på Nordvestlandet. Hard jakt både i Norge og
Sverige førte til at bjørnebestanden allerede
tidlig i dette århundre var funksjonelt utrydda fra storparten
av området. Som følge av svenske vernetiltak overlevde
imidlertid bjørnen i fire mindre områder i Sverige.
På grunn av fredningen i Sverige tok delbestandene som
var igjen til å vokse. Det ble i 1994 regnet ut at den
gjenomsnittlige økningen i den samlede skandinaviske bjørnebestanden
har vært 1,5 pst. årlig etter krigen.
Det er opprettet i alt fem kjerneområder for bjørn, og
i alle områdene er det ønskelig med etablering
av ynglende binner. Det fins ennå ikke gode nok data for hvor
fort spredning og etablering av binner fra de nåværende
reproduksjonsområdene kan skje, men kunnskap tilsier at
etableringen vil skje sakte. Tidsaspektet må også vurderes
i forhold til utviklingen i skadeomfang og bruken av effektive skadeforebyggende
tiltak. Det vil derfor være viktig med en god bestandsovervåking
slik at utviklinga kan følges nøye, og bruken
av virkemiddel må tilpasses bestandsutviklinga.
Jerven har tidligere hatt en vid utbredelse i Norge. Fellingsstatistikken
viser nå at bestanden har gått tilbake totalt
sett. Denne tilbakegangen skyldes lokal utrydding i enkelte viktige
områder. Vinteren 1964-1965 ble ti jerver avlivet i Jotunheimen
som følge av at de skadet bufe. Dermed var trolig den siste
rest av ynglende jerv i Sør-Norge utrydda. Frem til jerven igjen
etablerte seg i Rondane-Snøhetta området i 1976-1979,
var det en svært avgrenset forekomst i Sør-Norge.
Etableringen i Rondane-Snøhetta var trolig en direkte effekt
av at jerven ble fredet i Sverige i 1968, og i Sør-Norge
i 1973. Fredningen ga dermed jerven mulighet til å reetablere
seg i et område der den ikke hadde hatt fast bestand på mer
enn 50 år. Ut fra dette området har ynglende tisper
senere etablert seg også i nærliggende fjellområder.
Siden 1970-tallet har den norske jervebestanden vokst noe. Totalbestanden
anslås i dag til nærmere 200 individer. Lisensjakt
ble innført fra og med 1997 for hele landet, med unntak
av i kjerneområdet.
Jerven finnes i to utbredelsesområder i Norge. Det ene
er et mer eller mindre sammenhengende område fra Nord-Norge
og sørover langs svenskegrensa til Femunden. Denne bestanden
betraktes i dag som levedyktig. Det andre området er i
Sør-Norge i områdene i og omkring Dovre, Rondane,
Reinheimen og Snøhetta. Deler av dette omfatter et administrativt kjerneområde
for jerv, men det er usikkert om denne bestanden kan betraktes som
levedyktig. I perioden 1996-1998 ble det registrert 5-6 ynglinger
av jerv årlig i Sør-Norge.
Det er opprettet et kjerneområde for jerv i Sør-Norge
som ligger delt mellom fylkene Hedmark, Oppland, Møre og
Romsdal og Sør-Trøndelag. Innenfor dette kjerneområdet
skal jerven underlegges et strengt vern og målsettingen
er å få etablert 8-10 ynglinger årlig
innenfor kjerneområdet. Grensene for kjerneområdet
for jerv er fastsatt av Miljøverndepartementet, og virkemiddelbruken
er forskjellig innenfor og utenfor området.
Jervebestanden fra Nord-Trøndelag og nordover er en
felles bestand med Sverige og dels Finland. Dette krever samarbeid,
og et slikt er etablert både på regionalt og sentralt
nivå. Samarbeidet er viktig for å sikre at eventuelle
inngrep i bestanden skjer ut fra en felles problemforståelse
og med felles mål for bestandsutviklingen.
Gaupa har vid utbredelse i Nord-Europa. Tyngdepunktet for gaupebestanden
er likevel den skandinaviske halvøy, det vil si Norge,
Sverige og nordvestre del av Finland. Arten må dermed karakteriseres
som ansvarsart for både Norge, Sverige og Finland. Det vil
si at alle landene har et felles forvaltningsansvar for gaupa, som
går på tvers av landegrensene. Utbredelsen var
også vid i forrige århundre, men på dette tidspunktet
var det lite gaupe i nordområdene både i Sverige
og Norge. Utbredelsen av gaupe ble antagelig redusert utover på 1800-tallet,
og rundt 1920-1930 var det bare restbestander igjen i de to landene. På 1950-
og 1960-tallet økte gaupebestanden igjen, og arten ekspanderte
til deler av de områdene der den før hadde vært
utbredt. I tillegg fikk vi en markant ekspansjon nordover både
i Sverige og Norge.
Gaupa inntok derfor også områder der den tidligere
ikke hadde vært, og etablering av reproduserende gaupe
i Finnmark skjedde trolig så sent som i 1980.
Arten er utbredt over hele landet, med unntak av Vestfold, Hordaland
og Sogn og Fjordane. Disse fylkene har ikke kjente forekomster av
reproduserende gauper. Økningen i rådyrstammen
har bedret næringstilgangen for gaupa, og kan langt på veg
forklare ekspansjonen. I tillegg har gaupa relativt stort formeringspotensial.
Bestanden har i dag sannsynligvis stabilisert seg, men i deler av
landet har den gått ned på grunn av bevisst avskyting.
Bestanden er anslått til 5-600 individer, men det reelle
antallet er antagelig noe høyere.
Det skytes i dag rundt 100 gauper årlig under lovlig
jakt. Foruten tamrein dreper gaupa også sau, særlig
lam. På grunn av at det er langt flere gauper enn andre
store rovdyr, er gaupa, sammen med jerv, den rovdyrarten som volder
størst skade på sau.
«Bofaste» gauper kan bevege seg 20-25 km i
løpet av et døgn. Leveområdet til familiegrupper,
som består av ei hunngaupe med siste ungekull, er i Norge rundt
500 km2. Enslige hanner kan ha leveområder som er tre ganger
så store.
Stortinget har besluttet at det ikke er ønskelig med
etablering av gaupe i områder hvor den i dag ikke fins
eller er sjelden, og som har tett bestand av bufe eller tamrein.
Det er derfor innført jakt uten kvotebegrensning i Vest-Agder,
Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane, samt i deler av Møre
og Romsdal og Nordland. I de øvrige områdene,
hvor vi har hovedtyngden av gaupebestanden, er jakta kvotebegrenset.
Også i vår tid er utmarksressursene viktig
i næringssammenheng. Det gjelder både den bruken
som skjer gjennom utmarksbeite og skogsdrift, men også i
stor grad gjennom næringer knyttet til det vi i dag forbinder
med friluftsliv og rekreasjon.
Biologisk mangfold er det mangfoldet av liv som finnes på jorda.
Begrepet omfatter både de levende organismer (artene),
naturtypene (økosystemene) disse artene lever i, og det
genetiske mangfoldet innen de enkelte artsgrupper. Sagt på en
enklere måte: Biologisk mangfold er planter og dyr og deres
leveområder, den levende naturen omkring oss.
Å ta vare på det biologiske mangfoldet betyr
altså å ta vare på planter og dyr og
deres leveområder. Men vi kommer likevel aldri til å kunne
bevare dagens biologiske mangfold uforandret. Det ville i seg selv
vært naturstridig. Naturen er i stadig forandring, og under
påvirkning av en rekke faktorer.
Deriblant er menneskenes bruk av naturen en viktig påvirkningsfaktor.
Artsmangfoldet er sånn sett både et naturprodukt
og et kulturprodukt. Menneskene har gjennom sin lange historiske
og forhistoriske bruk påvirket leveområdene til
ville dyre og plantearter. Så lenge mennesket er avhengig
av en naturlig produksjon for å kunne leve, vil vi måtte
fortsette vår påvirkning.
Artsmangfoldet blir «skapt på ny»,
som resultat av menneskenes bruk. Å verne om dette mangfoldet vil
derfor handle om valg: Hva skal vernes? Hvilken bruk er mest hensiktsmessig?
Bevaring av utvalgte arter med høy symbolverdi, som
store rovdyr, har stor gjennomslagskraft blant det store publikum.
Forvaltningstiltak som er rettet mot disse artene støttes
i brede kretser. Det skjer selv om disse artenes betydning for økosystemets
funksjon er omdiskutert. Det totale artsmangfoldet og sammenhengen
mellom bruk og artsammensetning kommer da i bakgrunnen.
Gjennom tilslutning til internasjonale konvensjoner, har Norge
forpliktet seg til vern av biologisk mangfold. Stortingsmelding
nr. 35 (1996-1997) «Om rovviltforvaltning» bygger
på flere konvensjoner, bl.a. Bernkonvensjonen (ratifisert
av Norge i 1986) og Rio-konvensjonen (Biodiversitetskonvensjonen, 1993).
Bernkonvensjonen pålegger landene spesifikke plikter
med hensyn til vern av enkeltarter, med særlig vekt på trua
og sårbare arter.
Rio-konvensjonen, utarbeidet i regi av FNs miljøprogram,
er utforma som en global avtale som omfatter vern og bærekraftig
bruk av alt biologisk mangfold. Denne konvensjonen setter ikke mål
for omfanget av bevaringstiltakene og pålegger heller ikke partene å utvikle
konkrete virkemidler, så som juridiske eller økonomiske
virkemidler, for å gjennomføre tiltakene.
I innledningen heter det bl.a:
«De kontraherende parter, som erkjenner det nære og
tradisjonelle avhengighetsforhold mange urbefolkningssamfunn og
lokalsamfunn som representerer tradisjonelle livsstiler, har til
de biologiske ressurser, har blitt enig om følgende: Hver
kontraherende part skal, så langt det er mulig og hensiktsmessig,
under hensyntagen til sin nasjonale lovgivning, bevare og opprettholde
de urbefolknings- og lokalsamfunnenes kunnskaper, innovasjoner og
praksis, som representerer tradisjonelle livsstiler av betydning
for bevaring og bærekraftig bruk av biologisk mangfold.»
Striden mellom vern og bruk er blant anna en strid mellom ulike
kulturer. De sterkeste verneinteressene har som utgangspunkt at
når så mye av vår natur nå er ødelagt,
er det nødvendig med et strengt vern av resten. Dette gir
seg utslag i vernetiltak rettet mot enkelte arter og områder.
Konflikten oppstår når vernet blir så strengt
at det hindrer lokalbefolkningens tradisjonelle bruk. Særlig
vond blir denne konflikten når dette rammer bruksmåter
som er økologisk bærekraftige. Når våre
utmarksområder rammes sterkt av vernetiltakene, må det
jo også bety at naturen her er brukt på en slik
måte at verdiene er blitt ivaretatt. Da oppleves tiltakene
som urimelige og ufornuftige.
Forvaltningstiltakene har i stor grad blitt basert på biologenes
beregninger omkring artenes antall og utbredelse. Den politiske
aksepten for det som skjer, bygger mye på vår
tids ofte naive og omfattende tiltro til akademisk kunnskap og ekspertise.
Den samme ekspertisen får dermed også stor myndighet,
når det gjelder å definere hva som er riktig miljøpolitikk. Dette
har fått skje uten særlig mange kritiske blikk
på hvilke særinteresser som også gjør
seg gjeldende innen selve forvaltningsapparatet.
Kunnskap basert på erfaringer gjennom bruk og nærhet, «den
folkelige kunnskapen», har dermed fått svakere
gjennomslagskraft. Hensynet til tradisjoner og kultur, politiske
og økonomiske rammebetingelser, ulike verdi- og rettsoppfatninger
osv. har kommet i bakgrunnen. Svært mange innen utmarksnæringene
og i lokalsamfunn som i stor grad er avhengig av disse, føler
seg overkjørt av et arrogant og bedrevitende byråkrati.
En bevaringspolitikk som ikke inkluderer ulike oppfatninger,
eller vurderer konsekvensene på et bredt grunnlag, kan
ikke bli hensiktsmessig i forhold til det å ta vare på biologisk
mangfold. En politikk i samsvar med økologisk bærekraftighet
forutsetter at lokalbefolkningen blir hørt og tatt på alvor,
om den skal fungere på en god måte. Det forutsetter
igjen at fakta og kunnskap fra en rekke grupper blir vurdert i utformingen
av tiltak. Det gjelder kunnskap fra både naturvitenskap
og samfunnsvitenskap, og ikke minst den kunnskapen som er basert
på erfaringer gjennom bruk.
Slik konflikten mellom vern og bruk er blitt i mange utkantområder
i dag, er verken natur eller mennesker tjent med.
Naturressursene har gjennom alle tider vært sett på som
samfunnets eiendom, og bruken og utnyttinga er derfor underlagt
riksdekkende lover og regler.
Det er flere departement som har ansvar for lovforvaltning som
gjelder bruk og vern av innlandsnatur. Landbruksdepartementet har
med næringsutøving for jordbruk, skogbruk og reindrift.
Miljøverndepartementet har ansvar for utnytting av vilt
og fisk, vern av biomangfoldet og oppsyn med forurensninger. Utøvinga
og kontrollen med de fleste lovene er delegert fra departement til
fylkesmannen og det embetsverk og de fagetater han rår
over. Svært lite vedtaksansvar er delegert videre til kommunenivået.
Justisdepartementet med underliggende etater har kontrollen og
oppsynet med den såkalte miljøkriminaliteten.
Det er to ting som er spesielt med dagens forvaltning. Det er
ofte motstridende interesser mellom bruken og vernet av ressursene.
Derfor er det også motsetninger mellom målene
til departementene. Dette er i mange tilfeller frustrerende for
de som er primærforvaltere, det vil si de som bor i distriktet, å både skulle
skaffe seg et utkomme av det arealet de har råderett over
og samtidig forvalte verdiene slik at de ikke blir forringet og
forurenset.
Et annet forhold med forvaltninga er at lovanvendingen ikke er
styrt lokalpolitisk. Forskjellige fagfolk får derfor svært
stor makt og spesialinteresser vinner ofte fram på bekostning
av en balansert løsning. Dette kan gjelde både
for ei for sterk utnytting og for et for sterkt vern.
Fremskrittspartiet synes det er rimelig at de som skal leve av
husdyrhold, får anledning til å gjøre
det, slik at man i hvert fall kan utnytte de ressurser som man fra
naturens side er gitt.
Fremskrittspartiet opplever den rovdyrpolitikken som ble vedtatt
ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (1996-1997), jf. Innst.
S. nr. 301 (1996-1997), som ganske håpløs.
Fremskrittspartiet viser til at kjerneområdemodellen
ble innført ved behandlingen av St.meld. nr. 27 (1991-1997)
for å sikre leveområder for de truede/sårbare
rovdyrartene ulv, bjørn og jerv.
Fremskrittspartiet vil minne om at kjerneområdemodellen
ble innført uten at det var foretatt noen konsekvensutredning.
Stortinget hadde den gang derfor svært liten oversikt over
hva konsekvensene ville bli ved en slik forvaltning. Videre synes
det ikke som om kjerneområdemodellen har fungert særlig
godt. Dette har også blitt påpekt av flere berørte
parter, bl.a. lokal- og fylkespolitikere i Troms, Nordland, Nord-Trøndelag
og Hedmark.
Rovvilt har i praksis vist liten interesse og evne til å oppfatte
signalene fra samfunnets miljøarkitekter, og gir i praksis
blaffen i kjerneområdenes grenser. Rovviltet følger
maten. Når for eksempel rådyrstammene er desimert,
er sauene et godt alternativ for gauper. Og flyttes sauene ut av «kjerneområdene», tar
rovdyrene i praksis kjerneområdene med seg på lasset
og flytter etter.
Fremskrittspartiet mener praksis har vist at i norsk geografi
og virkelighet har kjerneområder liten praktisk effekt.
Modellen bør avvikles og erstattes med generelle tiltak
for bestandssikring av norske rovdyr som vi er forpliktet til å ta
vare på i henhold til Bernkonvensjonen.
Videre mener Fremskrittspartiet at rovdyrbestandens levedyktighet
må vurderes over større områder, også gjennom
samarbeid med våre naboland, samt at rovdyrbestanden må balanseres
mot en fortsatt fornuftig bruk av utmarksressursene.
Fremskrittspartiet vil påpeke at rovviltforvaltningen
ikke kan ses isolert fra forvaltningen av annet vilt i skog og utmark.
Det er i den sammenheng verken hensiktsmessig eller ønskelig
at rovviltstammer skal skje på bekostning av den positive
utviklingen av bestanden av elg, hjort og rådyr som har
skjedd i Norge etter krigen.
Fremskrittspartiet mener at uttak av rovdyr som gjør
skade eller skaper truende situasjoner, må skje raskt og
effektivt. Videre må lovverket og forvaltningen tilpasses
allmenne verdioppfatninger om dyrevern, ressursforvaltning og respekt
for enkeltmennesket.
Videre mener Fremskrittspartiet at nødvergeretten må kunne
brukes for å forhindre skade.
På ovennevnte bakgrunn mener Fremskrittspartiet det
må bli enklere å få fellingstillatelser
på skadedyr (rovdyr), samt at det må åpnes
for mer fleksible jakttider og metoder som i større grad
hensyntar de lokale forhold.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen om å avvikle
kjerneområdene for rovvilt.
2. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendige
endringer slik at man kan oppnå et mer effektivt uttak
av rovvilt som gjør skade eller skaper truende situasjoner
(skadedyr).
3. Stortinget ber Regjeringen om å fremme de nødvendige
endringer slik at det kan åpnes for mer fleksible jakttider
og metoder som i større grad hensyntar de lokale forhold.
4. Stortinget ber Regjeringen fremlegge de totale kostnadene
knyttet til dagens rovviltforvaltning der både kostnader
knyttet til forskning, skade og forebygging fremkommer.
12. oktober 2000