Til Stortinget
Da St.meld. nr. 50 (1996-1997) om handlingsplan for eldreomsorgen
ble behandlet ble det fremmet forslag til en 4-årig handlingsplan
for utbygging av en helhetlig pleie- og omsorgskjede som ivaretar
brukernes behov. I Innst. S. nr. 294 (1996-1997) ble det lagt opp
til sterkere statlig styring med vekt på finansielle og
juridiske virkemidler. Som overordnede mål nevnes bl.a.
at det skal gis likeverdige tilbud, uavhengig av bosted, inntekt
og ressurser.
Det skal legges opp til et variert hjelpetilbud for folk som
trenger pleie og omsorgstjenester. Den enkeltes behov og ønske
skal ligge til grunn for den hjelpen som skal settes inn. Mange ønsker å bo
i egen bolig. Dette medfører at hjemmetjenesten må bygges ut,
slik at det blir mulig for den enkelte å bo i egen bolig
lengst mulig. Også eldre mennesker må gis mulighet
og anledning til i større grad å ta ansvar for eget
liv.
Forslagsstillerne mener at det er viktig å legge forholdene
til rette slik at eldre som ønsker å bo hjemme,
får muligheten til dette så lenge som mulig.
Departementet fremholder at det er til dels store forskjeller
mellom kommunene, både i hvor store ressurser de anvender
på eldreomsorgen, og i utbyggingen av de ulike delene av
eldreomsorgen. Det som i størst grad bidrar til å forklare
ulikhetene, er kommunenes inntekter, utgifter og prioriteringer.
Det ses med bekymring på de store forskjeller som er
mellom kommunene når det gjelder tilbud og hjelp til folk
med pleie- og omsorgsbehov, og at det er store forskjeller på egenbetalingen
fra kommune til kommune.
Det legges til grunn at det må bygges opp et variert
omsorgstilbud for hjemmeboende eldre med ulike tjenester som bl.a.
trygghetsalarmer. Eldre bør ha mulighet til å bo
hjemme så lenge som mulig. For pleietrengende eldre er
det nødvendig med et variert omsorgstilbud.
Mange kommuner velger å bygge omsorgsboliger for å ivareta
eldreomsorgen. Omsorgsbolig blir betraktet som den pleietrengendes
hjem. Folketrygden refunderer medisinutgifter, utgifter til hjelpemidler
og de får bostøtte. Kommunene skal være
forpliktet til å sette inn hjemmetjenesten ut fra den enkeltes
behov.
Det er et viktig prinsipp at den dagen folk har behov for bistand,
skal de ha trygghet for at de får den hjelp de trenger.
Tilbudet må i størst mulig grad tilpasses den
enkeltes ønsker og behov.
Trygghetsalarmer er et meget viktig hjelpemiddel for at spesielt
hjemmeboende eldre skal føle seg trygge. Ikke alle eldre
som burde hatt dette hjelpemiddelet har fått det installert.
Hjelpemiddelsentralene kan være en velegnet distribusjonskanal
for dette hjelpemiddel.
Etter dagens system dekker folketrygden alarm for dem som fyller
betingelsene til støtte til tekniske hjelpemidler, mens
kommunen må dekke for de andre, altså eldre uten
fysisk funksjonshemming. Dette mener forslagsstillerne fører
til stor sosial urettferdighet da det rammer de som er økonomisk
svakest i samfunnet. Resultatet blir at mange eldre, syke og funksjonshemmede
ikke har anledning til å skaffe seg den tryggheten et slikt
hjelpemiddel gir. Dette kan skape utrygghet, mistrivsel og kan også føre
til psykiske problemer. Trygghetsalarmer må godkjennes
som hjelpemiddel på lik linje med for eksempel krykker,
rullestoler og lignende, og administreres enten gjennom hjelpemiddelsentralen
eller hjemmesykepleien. Skal denne tjenesten bli gratis, må dagens lovverk
endres.
Som eksempel på hvordan dagens lovverk fører til
ulike tilbud innen de enkelte kommuner, vises det til at man i Tromsø kommune
fra 1. januar 2000 har innført en tilknytningsavgift for
trygghetsalarmer på 225 kroner. I tillegg kommer
en månedsleie på 180 kroner. Det vil
si at en som er avhengig av trygghetsalarm må betale 2 160,- kroner
pr. år for denne tjenesten. I andre kommuner, for eksempel
i Oslo, er denne tjenesten gratis.
En viktig utfordring og oppgave for eldreomsorgen er å sikre
brukerne mest mulig likeverdig tilbud på landsbasis.
Ansvaret for tildeling av trygghetsalarmer overføres
til hjelpemiddelsentralene der kostnadene dekkes av folketrygden.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag
slik at trygghetsalarmer dekkes av folketrygden og tildeles gjennom
hjelpemiddelsentralen.
19. oktober 2000