Til Stortinget
Nyere forskning viser (ref. 1, ref. 6) at forebyggende hjemmebesøk
av fagpersonell kan hjelpe hjemmeboende eldre med å bevare
livskvalitet og helse. Forfall og avhengighet kan reduseres eller
utsettes for den enkelte borger, og liggedøgn i sykehus og
sykehjem reduseres.
Det beste eksempel i vår sammenheng kan sees i Danmark.
Et godt dokumentert forsøk i Rødovre kommune,
publisert i 1985, viste at forebyggende hjemmebesøk gav
bedret livskvalitet, bedret funksjonsevne, reduserte innleggelser
i sykehus og reduserte dødelighet.
Flere kontrollerte forsøk er utført (ref. 6),
og i Danmark ble en egen «Lov om forebyggende hjemmebesøg
til ældre» vedtatt i 1995. De danske kommuner
plikter nå å tilby forebyggende hjemmebesøk til
alle innbyggere som er fylt 75 år, minst to ganger per år.
Den svenske regjering er oppmerksom på denne utviklingen,
og har initiert et større statsfinansiert forsøk
med oppsøkende forebyggende hjemmebesøk i 21 svenske
kommuner (ref. 7).
Også i vårt land er det noen som får
tilbud om forebyggende hjemmebesøk etter dansk modell,
og den erfaring man har høstet er god.
Tiltaket går ut på at hjemmesykepleien tilbyr
alle over 80 år i kommunen som ikke har regelmessige tjenester
fra hjemmebasert omsorg, et besøk en gang hvert år.
I besøket gjennomfører pleieren et strukturert
intervju (ref. 8), med spørsmål som vil finne
truende helsesvikt, potensielle risikomoment i hjemmet, eller risikomoment
i den personlige adferd hos kunden.
Når man finner noe vesentlig, så tilbys tiltak.
En tilbyr tildeling av hjelpemidler og tjenester etter vanlige
rutiner, eller viser til rette vedkommende i andre etater.
Videre tilbyr pleieren informasjon om tilbudet kommunen gir,
legger igjen brosjyre i stor skrift om dette, og tilbyr matriell
om brannsikringstiltak og om andre relevante tilbud lokalt, som
frivillighetsentral og diakonat.
Pleieren tilbyr måling av blodtrykk, og ber om lov til å registrere
det en har snakket om i etatens arkiv.
Argumentene for tiltaket er mange, vesentlige moment har vært:
Vi står daglig overfor den oppgave å skulle
avhjelpe og behandle sykdom, der forfall og funksjonstap har etablert
seg over tid. Ofte ser vi at situasjonen hadde vert bedre, om vi
hadde kommet til tidligere i forløpet eller før
sykdom utviklet seg.
Nytten av forebygging er blitt tydligere de seneste ti-år,
etter som skadelige tilstander har minket etter innføring
av effektive forebyggende tiltak.
Et godt eksempel er forekomst av sykdom og død etter
hjerneslag, som har forandret seg mye etter at en blant annet kom
i gang med kartlegging og behandling av høyt blodtrykk.
Et annet godt eksempel er resultatene av innføring av
sikkerhetsbelter i biler.
I vårt land har ikke forebyggende tiltak innrettet for
våre gamle den nødvendige tyngde.
Det er påfallende når en ser på omfanget
og arten av de plager denne befolkningsgruppen har.
Noen kommuner har prøvd «Helsestasjon for eldre» -
med blandet erfaring.
Et viktig argumentet mot det tiltaket er at en ikke møter
hele målgruppen. Mange mennesker kommer ikke til «helsestasjonen» og
får dermed ikke utbytte av tilbudet.
I Danmark ser vi at et målrettet oppsøkende
arbeid koster mindre og gir klart bedre resultat.
Man finner flest friske folk, men også noen med behov
for tiltak: ukjent høyt blodtrykk, underforbruk av hjelpemiddel,
feilbruk av medikament, og underforbruk av hjemmetjenester.
Dette: å finne dem som har ukjente behov, og å tilby
hjelp mot forfall og funksjonstap, har vist seg å være
til gode for dem det gjelder, og god samfunnsøkonomi dertil.
Tiltaket etablerer videre en kanal for forebyggende kunnskap
til alle i målgruppen.
En sentral utfordring for informasjonsarbeid er at et, i og for
seg, godt budskap lett drukner i strømmen av tilbud vi
får tilsendt. Oppsøkende virksomhet fra hjemmesykepleien
kommer forbi dette problemet på to måter: ved
det personlige møtet mellom fagperson og kunde, og ved
at fagpersonen tilpasser informasjonen til den enkeltes behov og
tilstand.
Når en så gir åpen anledning til å stille
spørsmål under besøket, settes ny standard
for kunnskapsformidling og informasjon fra det offentlige til våre hjemmeboende
eldre.
En har ofte sett at henvendelse med oppfølgende spørsmål
i etterkant av de forebyggende besøk blir rettet direkte
til den pleieren som var der. En har også sett at enkelte
har farlig liten kunnskap om kommunens tilbud (som hjemmesykepleie,
matombringing, tekniske hjelpemiddel).
Man tenkte tidlig at en oppsøkende virksomhet ville
kunne bedre opplevd trygghet hos enkelte av våre hjemmeboende
eldre. Erfaringene tilsier at en undervurderte denne effekten:
svært mange tilbakemeldinger forteller at de eldre setter
pris på å bli sett til, at det er godt at noen
kom. Det kan se ut som om tiltaket treffer et på forhånd
opplevd og delvis udekket behov: at noen husker på meg,
at jeg ikke er glemt.
Gjennom de oppsøkende forebyggende hjemmebesøk
får kommunen et riktigere bilde av de faktiske behov enn
det man har i dag. Det kan, særlig i de større
kommuner, være nyttig i plansammenheng.
Vi ser også at disse besøkene gir de hjemmeboende
eldre en kvalitet som beboere i tilrettelagte boliger og institusjoner
alt har: en arena som er tilrettelagt for å få melde
sine spørsmål og behov overfor helsepersonell,
og for å få motta helsehjelp, kunnskap og informasjon.
Oppsummerende kan en si at erfaringene med oppsøkende
forebyggende hjemmesykepleie er så positive at vi bør
ta arbeidsmåten systematisk i bruk, også i vårt
land.
Eldre mennesker kan få et
bedre liv med større uavhengighet.
De hjemmeboende er villige til å ta
imot et slikt tilbud.
Man finner virkelig skjulte problemer,
som det nytter å gjøre noe med (ref. 2, s. 27).
Alt dette er bekreftet av internasjonal
forskning, nå er det opp til oss om vi vil ta det i bruk
her hjemme.
Forslagsstillerne finner det trolig at hjemmeboende eldre får
en vesentlig gevinst ved at kommunene tilbyr et besøk årlig,
til hjemmeboende på 80 år og eldre, som ikke mottar
regelmessige tjenester fra hjemmesykepleien.
Kommunene får i slike besøk en god arena til
dialog med en viktig kundegruppe.
Å finne de få som har ukjente behov for helsetjenester,
viser seg å være kostnadseffektivt for både den
enkelte og fellesskapet: man kan iverksette tiltak tidsnok til å forebygge
forfall og funksjonstap. Dermed reduseres menneskenes behov for
behandling i institusjon.
Man ser også at de som har tatt imot forebyggende besøk,
lettere tar kontakt i et sykdomsforløp, og får
tidligere vurdert sine behov for nødvendig helsehjelp.
Terskelen mellom hjemmeboende eldre og hjelpeapparatet er redusert
etter forebyggende besøk.
En vil videre tro at de pleiere som går på forebyggende
besøk, etter hvert får skjerpet sitt blikk for
de øvrige situasjoner som kaller på informasjon
og forebygging.
Det har lenge vært en ønsket utvikling.
Kostnadene med å gjennomføre tiltaket er små,
i Danmark normert til 2 timer per besøk.
Innsparing i sykehussektoren kompenserer dette.
Det uformelle samarbeid på spredte kommunale initiativ
som per i dag bærer tiltaket i vårt land, bør løftes
og formaliseres så også norske eldre kan få glede
av det forskningsarbeid som drives i Danmark og Sverige.
Regjeringen bør ta oppsøkende forebyggende hjemmesykepleie
inn i lov om helsetjenesten i kommunene, §1-3 punkt 4.
Helsetilsynet bør få hjemmel til å utarbeide
og ajourholde en kortfattet veileder for kommunene, i samarbeid
med de fagfolk som driver slikt forebyggende arbeid i inn- og utland,
og i samsvar med de til en hver tid aktuelle forskningsresultater
på området.
På denne bakgrunn framsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag for Stortinget
om å ta oppsøkende og f+orebyggende hjemmesykepleie
inn i lov om helsetjenesten i kommunene i tråd med innholdet
i forslaget.
Litteratur:
Ref. 1 Rødovre kommune og Carsten Hendriksen: «Rødovreprojektet»
1985
Ref. 2 Hendriksen C, Vass M.: «Forebyggende hjemmebesøg
til ældre mennesker Hvorfor og hvordan?» Dafolo
Forlag, Fredrikshavn 1997
Ref. 3 Rødovre kommune, Social- og Sundhedsforvaltningen: «Opsøgende/Forebyggende
sygeplejebesøg for ældre i Rødovre
kommune»
Ref. 4 Vass, Mikkel, Sven Gade, Niels Møller, Gunnar
Hagens, Poul Brix Jensen, Lotte Hvas og Carsten Hendriksen: «Forebyggende
lægebesøg hos ældre mennesker» Storstrøms
Amt 1994
Ref. 5 Nielsson, Marianne: «Tak, fordi du kom! –erfaringer
med forebyggende hjemmebesøg i Slagelse» Dafolo
Forlag, Fredrikshavn 1997
Ref. 6 van Haastregt JCM, Diederiks JPM, van Rossum E, de Witte
LP, Crebolder HFJM:
«Effects of preventive home visits to elderly people
living in the community: systematic review.» British Medical
Journal 2000; 320: p 754 – 758
Ref. 7 Hellner, Britt Mari: «Stimulansbidrag till försöksverksamheter
med uppsökande verksamhet bland äldre åren
1999-2001, lägesrapport 1»
http://www.sos.se/Hs/aldreenh/lagesrapp1/lage1.htm
Ref. 8 Volle, Jo: ”Førebyggande heimebesøk
til eldre menneske, Hareidsmodellen”
http://www.hareid.kommune.no/pleie-omsorg/dokument/heimesjukepleie.pdf
28. november 2000