Til Stortinget
Forslagsstiller er blitt kjent med at det nå arbeides aktivt
med å legge ut store nye verneområder, såkalte marine
verneområder. Dette er i så fall i strid med de signalene
Stortinget ga om at forslagene til verneområdene heller
burde begrenses. Siden Stortinget har avskåret seg selv
fra å vurdere eventuelle verneforslag som fremmes via fylkesmannens
miljøvernavdeling og Direktoratet for naturforvaltning
til Miljøverndepartementet i og med de fullmakter som ble gitt
til departementet ved behandlingen av ny landsplan for Nasjonalparker
av 1994. Forslagsstiller finner det svært foruroligende
at slike vide fullmakter er gitt til Miljøverndepartementet
til å frede store områder på kysten i
konflikt med areal- og kystsoneplanlegging i kommunene. Spesielt
er det foruroligende å registrere den enorme utvidelse
av verneområdene som har funnet sted siden ny landsplan
for Nasjonalparker ble vedtatt. Det er bemerkelsesverdig at det foreslås
en slik utvidelse av verneområdene så raskt etter
at Stortinget hadde uttrykt ønske om begrensning av verneområdene.
Det er også underlig at man nå ønsker å etablere verneområder
i sjøen uten at man har en uttrykkelig lovhjemmel i naturvernloven
eller andre lover. Man burde ha tatt seg tid til å utrede
og fremme forslag overfor Stortinget for å ha hatt en klar
og utvetydig lovhjemmel til slike vernetiltak.
Før det legges ut flere verneområder i sjøen,
må det nødvendige lovgrunnlaget avklares for disse planlagte
verneområdene. Naturvernloven har ingen klar hjemmel for
vern i sjøen slik den er utformet i dag og videre må det
foreligge en konsekvensanalyse for hvert område som forelegges
Stortinget for vurdering.
Den hjemmel som det har vært vist til i den utredningen
som har vært foretatt vedrørende kystverneplanen
for Nordland, er en betenkning fra lovavdelingen i Justisdepartementet.
Lovavdelingen uttaler i brev av 5. august 1994:
«Vi er etter dette tilbøyelig til å mene
at naturvernloven generelt også gjelder sjøområder,
herunder vannmassene, havbunnen, samt plante- og dyrelivet der.
Vi går ikke inn på hvorvidt alle verneformer etter naturvernloven
kan nyttes overfor slike områder.”
Dette viser helt klart at den er nødvendig å utredet lovgrunnlaget
for de maritime verneområdene, gjennom en ordinær
lovprosess der de impliserte parter har fått mulighet til å komme
med innspill både i forhold til lovens materielle og prosessuelle
innhold og løsninger. Det er helt klart at de vernetiltak
som er utredet og i mange tilfeller midlertidig vedtatt, berører befolkningen
i og ved disse områdene og aktørene i fiskenæringen
på en måte som reduserer disses livs- og næringsvilkår
i stor grad. Dette tilsier at man bør ha utredet og fått
en klar lovhjemmel for disse vernetiltakene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede og eventuelt fremme et lovforslag
om hjemmel til å fatte vedtak om vernetiltak i og ved sjøområdene,
herunder vannmassene, havbunnen og plante- og dyrelivet der. Stortinget
forutsetter at Regjeringen vurderer og eventuelt implementerer i
disse lovframleggene bestemmelser om at hvert vernetiltak må være
konsekvensutredet før det settes i verk. Stortinget forutsetter
også at eventuelle lovforslag sendes ut til høring hos
berørte parter med rimelig uttalefrist.
18. desember 2000