Til Stortinget
De senere år har vært preget av flere tragiske ulykker
til sjøs langs kysten vår. Ulykkene var svært forskjellige.
Mens en krevde store tap av menneskeliv var andre begrenset til
naturødeleggelser. En kystnasjon som Norge vil dessverre
alltid oppleve risikoen for alvorlige ulykker.
Vår beredskap for bergingsarbeid blir satt på prøve.
Den siste sjøulykken – forliset med lasteskipet «John
R» – viste hvor viktig Forsvaret er for beredskapen
til sjøs. Kystvakten spiller en helt sentral rolle i både
overvåking og bergingsarbeid til sjøs.
Den 1. mars 2001 trer Schengen-avtalen i kraft. I den forbindelse
vil Norge få nye oppgaver i forbindelse med grensekontroll.
Samtidig er det behov for en betydelig økt innsats mot
fiskefusk og økt innsats for overvåkning av en
forsvarlig forvaltning av fiskeressursene. Norge har også sterke
interesser knyttet til petroleumsvirksomheten i nordområdene.
Denne innebærer imidlertid også en risiko knyttet
til forurensning ved eventuelle ulykker. En annen risikofaktor som
er spesiell for vår langstrakte kyst er at den fungerer
som transportrute mellom Europa og det nordlige Russland.
I lys av dette er det grunn til å spørre seg
om ikke Kystvakten burde tilføres større ressurser
for å løse sine oppgaver. I budsjettet for år
2001 er imidlertid det motsatte tilfelle. Kystvakten vil få redusert
aktivitet som følge av budsjettvedtaket, noe som også blir
påpekt av en enstemmig forsvarskomité i Budsjettinnst.
S. nr.7 (2000-2001). Dette skjer samtidig som vi har fått
alvorlige påminnelser om hvor sårbare vi er og
Kystvakten har blitt tilført nye oppgaver.
Det er på bakgrunn av det ovenstående, behov
for straks å vedta tiltak som kan bøte på beredskapssituasjonen
og styrke Kystvaktens evne til å øke innsatsen
mot ulykker langs kysten og når det gjelder kontroll i
forhold til ulovlig fiske. Et første tiltak – og
et minstekrav – burde være å sørge
for at Kystvakten kan opprettholde like høy aktivitet som
i fjor. Kystvakten har selv anslått prisen på dette
til 35 mill. kroner (Dagbladet ca 5. januar
2001). I tillegg til dette møter Kystvakten som nevnt
nye krav til overvåking fra i år.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
På statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende
endring:
Kap. 1790 Kystvakten
24. januar 2001