Til Stortinget
Valg av leverandør av banktjenester avhenger av flere
forhold – servicegrad, tilgjengelighet, rentenivå og
nivå på gebyrer. Mens konkurranse i bankmarkedet
og andre forhold har bidratt til redusert rentemargin, har bankgebyrene
ifølge Norges Banks statistikk vist en sterk økning
for de aller fleste tjenester, så vel elektroniske som
mer tradisjonelle. Dette skjer på tross av at en rekke
forhold skulle tale for reduserte priser på banktjenester.
Mye tyder på at kompliserte prisstrukturer gjør
det vanskelig for forbrukerne å sammenligne priser på banktjenestene
mellom ulike leverandører.
Blant forholdene som skulle tilsi lavere priser på banktjenester,
nevner vi følgende:
Sterk konkurranse i det norske bankmarkedet
har bidratt til redusert rentemargin, fra 6,3 prosentpoeng i 1989
til 3,2 i 1999. Men gebyrene for utførte banktjenester
er ikke blitt påvirket av konkurransen.
Bankenes Betalingssentral (BBS) melder om betydelige prisreduksjoner
på korttransaksjoner og blankettbaserte girotjenester.
Prisen for tjenestene bankene kjøper hos BBS har altså gått
ned, uten at dette reflekteres i gebyrene bankens kunder må betale.
Ifølge Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH)
ble antall bankfilialer og antall ansatte redusert med om lag en
tredel fra 1987 til 1998. Også øvrige driftskostnader
ble redusert i samme periode. Disse besparelsene bør komme
til uttrykk gjennom prisene på bankenes tjenester.
Økt bruk av nettbaserte banktjenester medfører
at kundene gjør en større del av jobben knyttet
til banktjenestene. Dette sparer bankene for utgifter, som kundene
bør godtgjøres for. Innføring av e-faktura
vil innebære ytterligere innsparinger for bankene.
På tross av disse forholdene har prisen på banktjenestene økt.
Ifølge Forbrukerrådet hemmes bankmarkedets funksjon
først og fremst av den kompliserte prisstrukturen på banktjenester. «Faktorer
som avgjør prissettingen av uttak med plastkort er tid
på døgnet, om minibanken er egen eller annen bank, samt
beløpets størrelse. (…) Dette blir for
vanskelig og tidkrevende å sette seg inn i for den jevne
forbruker.»
En ordning der bankene pålegges å opplyse kundene
om forventede årlige gebyrer for en nærmere definert
gjennomsnittskunde, i markedsføring, kundeinformasjon og
ved kontraktsinngåelse, vil gi forbrukerne en enkel størrelse å forholde
seg til i sammenligningen av tilbud fra ulike banker. Dette vil
gjøre det lettere for kundene å sammenligne tilbud
fra ulike banker, og derfor i større grad legge forholdene
til rette for at konkurransen bankene i mellom vil redusere gebyrene.
Definisjonen av gjennomsnittskunden må knyttes opp mot
reelle gjennomsnittsstørrelser, og oppdateres jevnlig,
for eksempel en gang årlig. En slik ordning skal ikke være
til hinder for at bankene også oppgir gebyrkostnader som
er tilpasset den enkelte kundes bruk av banktjenester.
Det vises for øvrig til de gode erfaringene med å kreve
at finansinstitusjonene skulle oppgi effektiv rente. På tross
av sterk motstand fra finansnæringen mot innføringen,
er det åpenbart at dette har bidratt til bedre informasjon
til forbrukerne, og gjennom dette sterkere konkurranse i bankmarkedet,
som altså har ført til sterk reduksjon av rentemarginen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest legge fram forslag til endring
av finansavtaleloven slik at denne forplikter finansinstitusjonene
om skriftlig å legge fram for kunden forventet gjennomsnittlig årlig
gebyrnivå før inngåelse av kontoavtale,
samt i markedsføring og kundeinformasjon.
1. februar 2001