Sverige har innført maksimalpris i barnehagene på kr
1 140 i måneden, og ingen skal betale mer enn 3
pst. av sin inntekt i oppholdsbetaling i barnehage for første
barn. Samtidig skal kvaliteten i barnehagene rustes opp. Dette er
et resultat av et forlik mellom de svenske sosialdemokratene, Vänsterpartiet
og Miljøpartiet i Sverige.
I Norge kan småbarnsforeldre med to vanlige inntekter
betale over kr 4 000 kroner i måneden for en barnehageplass.
Mange kommuner legger ned barnehageplasser. Det spares på kvaliteten.
Samtidig har vi ved utgangen av denne stortingsperioden brukt
10 mrd. kroner på kontantstøtte. Denne ordningen gjør
det langt mer lønnsomt for småbarnsforeldre å ta barna
ut av barnehagen, og la den ene part, oftest moren, være
hjemmeværende. I en tid med presset arbeidsmarked i typiske
kvinneyrker er dette problematisk. Men evalueringen av kontantstøtten
viser at de fleste kontantstøttemottakere jobber like mye
som før, og betaler en dagmamma for å passe barnet
sitt.
Dagmammamarkedet blomster og 90 pst. av dem jobber svart. Det
betyr tapte inntekter for det offentlige, mens dagmammaene går
glipp av pensjonspoeng og andre rettigheter i arbeidslivet. De bestrebelsene
som ble gjort for å hvitvaske dagmammaene har mislyktes.
Dette tilbudet er uten noen form for offentlig kontroll og kvalitetssikring.
Målsettingen med kontantstøtten var å gi
foreldre mulighet til mer samvær med sine barn. En fersk
evaluering fra Norges Forskningsråd viser imidlertid at kontantstøtten
har hatt svært liten effekt på samværet mellom
foreldre og barn, bare 1,5 timer pr uke mer med mor. Dette koster
samfunnet kr 500 pr time. Det er nå på høy
tid å bringe familiepolitikken i samsvar med småbarnforeldrenes
prioriteringer.
Kontantstøtten koster 3 mrd. kroner årlig.
Beregninger tyder på at forslagene som fremmes her kan fullfinansieres
innenfor denne rammen.
Det er kommunene som har ansvaret for barnehagesektoren og skolefritidsordningen.
Tiltakene som foreslås her ivaretar også hensynet
til kommunenes selvbestemmelse.