Til Stortinget
Ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2000 la Stortinget
til grunn at offentlige og private røntgeninstitutter skulle
behandles på like vilkår i forhold til refusjoner
fra folketrygden, jfr. Innst. S. nr. 220 (1999-2000). Følgende
vedtak ble fattet:
«Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om refusjonssats på like vilkår for private og
offentlige røntgeninstitutter i sammenheng med statsbudsjettet
for 2001.»
I forslaget til budsjett for folketrygden for 2001 ble det sagt
følgende om dette fra Regjeringens side:
«Sosial- og helsedepartementet slutter seg til
at det er viktig at offentlige og private røntgeninstitutter
behandles på like vilkår og vil utarbeide et takstsystem som
ivaretar dette. Det er behov for løpende oppdatering av
et aktivitetsbasert takstsystem fordi metoder for diagnostikk og
behandling hele tiden forandrer seg. Budsjettposten for poliklinikker
håndteres fra 2001 som overslagsbevilgning og dermed blir
aktivitet og regelverk styrende for utbetalingene. Dette stiller
krav til at regler blir klare og enkle å håndtere.
Det er også behov for et takstsystem som gir bedre informasjon
om faktisk aktivitet og medisinsk variasjon. Dagens takstsystem
fanger ikke opp godt nok at undersøkelsene har ulik grad
av kompleksitet. Offentlige og private røntgeninstitutter
har videre ulike rammebetingelser, for eksempel ved at det offentlige
er tillagt beredskapsfunksjoner og har utdanningsoppgaver. Et forslag
om at refusjonssatsene for private røntgeninstitutter settes
lik nåværende refusjonssatser for offentlige røntgenavdelinger
vil således bryte med vilkåret om "refusjonssats
på like vilkår".
Sosial- og helsedepartementet varslet i revidert nasjonalbudsjett
2000 at det var tatt initiativ til et arbeid med å se på utviklingen
av et felles kodeverk som skal danne grunnlag for et nytt takstsystem
for private og offentlige røntgeninstitutt. I den forbindelse
har Kompetansesenteret for IT i Helsevesenet (KITH) og Norsk Pasientregister
(NPR) på oppdrag fra departementet startet arbeidet. Arbeidet
utføres i nært samarbeid med Norsk radiologisk
forening som har medlemmer både fra privat og offentlig
virksomhet. Dette er et omfattende arbeid som medfører
at et nytt takstsystem først kan iverksettes i løpet
av 2002. Det reviderte takstsystemet skal ta utgangspunkt i medisinsk sett
logiske diagnoser og behandlinger.
Det reviderte takstsystemet skal ivareta følgende målsettinger:
sikre effektiv ressursutnyttelse og
likeverdige konkurransevilkår for offentlige og private
aktører
sikre at takstene blir brukt på en entydig og kontrollerbar
måte, og gjennom dette oppnå en bedre budsjettstyring
gi sammenligningsdata om produksjonen mellom ulike sykehus
og mellom offentlig og privat sektor
gi mulighet til å kvalitets- og etterprøve
medisinsk behandling og prosedyrer
Sosial- og helsedepartementet vil komme tilbake med et nærmere
forslag i statsbudsjettet for 2002.»
Dette viser at det er bred enighet om at det er viktig at offentlige
og private røntgeninstitutter behandles på like
vilkår. I påvente av det forslag som kan ventes
i budsjettet for 2002 er det nødvendig med en midlertidig
løsning som kan bidra til å sikre driften av de
private instituttene. De private røntgeninstituttene gjennomfører
hvert år ca 700 000 undersøkelser ved hjelp av
til dels svært avansert utstyr.
Gjeninnføring av like refusjonstakster for private og
offentlige virksomheter vil være en forutsetning for å få til
et samspill mellom private og offentlige. ECON har i en undersøkelse
som ble gjort i 1998 avdekket at private institutter er mer kostnadseffektive enn
offentlige institutter. Det er derfor viktig at takstsystemet ikke
motvirker en mest mulig effektiv utnyttelse av ressursene.
En MR-undersøkelse har nå en refusjon fra Rikstrygdeverket
(RTV) på kr 838 i private institutter mot 1 625 kr ved
offentlige røntgenavdelinger. I tillegg til RTV-taksten
dekker det offentlige også alle investeringskostnader knyttet
til MR-utstyret ved de offentlige røntgenavdelingene.
Røntgenundersøkelser bidrar med en vesentlig del
av den eksponeringen for ioniserende stråling som befolkningen
utsettes for. MR bruker ikke røntgenstråler, og
metoden ansees å være fri for bivirkninger og
eksponeringsfare. Dette er belyst i et EU-direktiv (document 397L0043)
hvor det legges klare føringer for å gå over
til MR fremfor å bruke CT eller andre typer røntgenundersøkelser
når MR kan erstatte undersøkelser med ioniserende
stråler.
Slik betalingen er for MR-undersøkelser ved private
institutter, foreligger det i dag et økonomisk incitament
for de private instituttene til å gjennomføre undersøkelser
som belaster pasientene med ioniserende stråler fremfor å gjøre
MR-undersøkelser.
I Revidert nasjonalbudsjett 2000 heter det: "Det skjer en løpende
teknologisk utvikling og det hevdes ofte at MR og ultralyd er fremtidens
bildediagnostiske metoder". Regjeringen har også varslet
at den vil satse kraftig på å ta i bruk IT i helsesektoren,
samt at det skal bli et sterkere samspill mellom offentlige og private
aktører. For å sikre et slikt samspill og utnyttelse
av ny teknologi på dette feltet, er like vilkår
med hensyn til takstsystemet for private og offentlige røntgeninstitutter
en forutsetning.
MR-undersøkelser blir stadig mer sentrale i utredningen
av pasientene. I stor grad vil slike undersøkelser kunne
redusere behovet for andre kostbare og ressurskrevende utredninger
eller inngrep som ofte krever innleggelse i sykehus.
De private instituttene utførte ca. 40 pst. av totalt om
lag 110 000 MR-undersøkelser i 2000. Dette er undersøkelser
som henvisende leger bedømmer som nødvendige for å stille
riktig diagnose på sine pasienter. Det er i budsjettet
for 2001 lagt til grunn at etterspørselen etter undersøkelseskapasitet
når det gjelder MR vil øke ytterligere i 2001.
Private røntgeninstitutter har i alle år hatt
RTV-refusjoner som har ligget ca. 20 pst. høyere enn refusjonen
for samme undersøkelse ved offentlige institutter. Dette
er begrunnet i at private institutter må dekke investeringskostnader
gjennom taksten, mens offentlige institutter får dette
dekket av særbevilgninger.
Da departementet våren 2000 skulle fastsette RTV-refusjon
for MR-undersøkelser ved private institutter, ble taksten
satt til kr 816. Dette til tross for at MR-undersøkelser
ved offentlige institutter gir en RTV-refusjon på kr 1
625. Begrunnelsen for dette var at man som prinsipp ville ha fylkeskommunene til å betale
det mellomlegget som er nødvendig for at de private instituttene
skal få full kostnadsdekning for MR-undersøkelser.
I ettertid har det vist seg at få fylkeskommuner har vært
villige til å innføre betaling for MR, og det
er flere eksempler på at fylkeskommuner har redusert kjøpet
av tjenester ved de private instituttene og begrunnet dette med
dårlig økonomi.
I det gjeldende takstsystemet for private institutter er det
ikke differensiert mellom små og store MR-maskiner. De
enkleste MR-apparatene koster rundt 3 mill. kr, mens de
store apparatene som kan utføre alle typer undersøkelser
koster opp mot 15 mill kr. Med 838 kr i refusjon får ikke
de private røntgeninstituttene engang dekket kapitalkostnader
når det gjøres undersøkelser på de
store apparatene. Konsekvensen av dette blir at de private instituttene
konsentrerer aktiviteten rundt de rimeligere MR-apparatene som bare
kan brukes til enklere undersøkelser. Dette vil føre
til en nedbygging av tilbudet til de pasienter som trenger de mest
avanserte undersøkelsene, og dette er de pasientene som
har de potensielt mest alvorlige sykdommene. Det er tegn som tyder på at
en slik utvikling av et redusert MR-tilbud allerede er i gang.
En betydelig del av kostnadene for en MR-undersøkelse
gjelder kostnader til anskaffelse av MR-maskinen. Slike maskiner
produseres ikke i Norge. En vesentlig del av bevilgningen til en økning
i MR-taksten vil derfor gå til dekning av kjøp
i utlandet.
Som en midlertidig løsning foreslås det at
RTV-taksten for MR-undersøkelser ved private røntgeninstitutter
settes lik taksten for de offentlige instituttene for 2001. Dette
vil sikre fortsatt MR-virksomhet ved de private instituttene i en
overgangsfase. Det forutsettes at denne nye taksten skal gjelde
for hele 2001. Det vil gi en merutgift på 59 mill. kr i
forhold til vedtatt budsjett for 2001.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett legge
frem forslag om lik RTV-takst for MR-undersøkelser til
de private som til de offentlige røntgeninstituttene for
2001, som en midlertidig løsning i påvente av
det forslag som er varslet i budsjettet for 2002.
6. mars 2001