Til Stortinget
Stortinget har bedt Regjeringen gjennomføre endringer
i engangsavgiften på motorvogner slik at avgiften legges
om fra å være en innførselsavgift til å være
en avgift som betales på registreringstidspunktet.
I den sammenheng har Toll- og avgiftsdirektoratet på oppdrag
fra Finansdepartementet utarbeidet et nytt forslag til hvordan slik
omlegging kan gjennomføres. Direktoratet sendte forslag
til regelendringer på høring 10. mars 2000 med
frist for uttalelse 27. april 2000. På bakgrunn av reaksjoner
som kom på tidsrammen for omleggingen, ble omleggingen
foreslått utsatt. Iverksettelsestidspunktet ble ytterligere utsatt
i forbindelse med statsbudsjettvedtak for 2001. Iverksettelsestidspunkt
er nå fastsatt til 1. april 2001.
I St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak ble
det varslet at forslaget til regler om avgift ved oppbygging av
kjøretøy ville bli endret. Finanskomiteen tok
dette til orientering og forutsatte at de nye reglene for avgift
ved oppbygging ville bli sendt på høring. Høringsfristen
ble satt til 1. mars 2001.
Regelverket er utformet slik at et karosseri - ved skade - kan
skiftes på visse vilkår dersom kjøretøyet ikke
er over 5 år gammelt.
Regelverket gjelder også for motorsykler, hvor det kreves
at dersom ny ramme settes inn, oppstår avgiftsplikten.
I realiteten betyr dette at kjøretøy som skades
må betale full ny engangsavgift dersom skadene er av et visst
omfang.
Etter forslagsstillers vurdering er dette intet annet enn en
snikinnføring av en form for «reparasjonsavgift».
Da engangsavgiftene er høye nok som de er og for enkelte
kjøretøy tilsvarer tilnærmet halvparten
av den reelle prisen for kjøretøyet, blir det
ytterligere urimelig å innkreve avgiften en gang til ved
skade/oppbygging.
Forslagsstiller er for øvrig svært forundret
over at Toll- og avgiftsdirektoratet synes å ha begynt
praktisering av forskriftsendringen til tross for at den ikke trer
i kraft før 1. april 2001.
Forskriften innebærer i realiteten at hvis et kjøretøy
er mer skadet enn 50 pst. vil en måtte betale full engangsavgift
til staten hvis en reparerer kjøretøyet. Etter
forslagsstillers vurdering er dette høyst urimelig. Når
et kjøretøy er importert til landet og det er
betalt full avgift må det være kostnaden for reparasjonen
som avgjør om en reparasjon er lønnsom eller ikke.
Motorsykler, hvor rammen utgjør en betydelig del av
kjøretøyet, vil rammes spesielt hardt etter de foreslåtte
regelendringene. En innskjerpelse av regelverket vil også kunne
føre til farlige reparasjoner for å innordne seg
regelverket. Dette vil kunne føre til at sikkerheten blir
satt til side for at regelverket skal kunne følges.
Oppbyggingsavgiften på større reparasjoner
av motorvogner eldre enn fem år vil ramme svært skjevt.
Personer som i utgangspunktet ikke har råd til et nyere
kjøretøy, skal straffes økonomisk ved
at man eksempelvis ved en større kollisjonsskade vil kreve inn
oppbyggingsavgift tilsvarende engangsavgiften.
Siden mange vil få dekket dette via sin kaskoforsikring
eller motpartens ansvarsforsikring, er en dramatisk økning
av forsikringspremiene en naturlig konsekvens, noe som igjen vil
ramme dem med dårlig økonomi.
Forslaget rammer også motorinteresserte som ut fra kulturhistorisk
eller motormekanisk interesse ønsker å bevare
og restaurere et eldre kjøretøy.
Ofte er slike kjøretøyer rammet av rust som
igjen fordrer at store deler av karosseri eller ramme må skiftes,
noe som altså vil kunne utløse full engangsavgift
en gang til.
Dersom restaureringsobjekter holder normal norsk standard med
noen tiårs forvitring bak seg eller at det ikke benyttes
identiske deler i restaureringen, skal det altså innkreves
oppbyggingsavgift for det å «skru bil eller motorsykkel».
Ungdom som aktiviserer seg selv utenfor det organiserte foreningslivet
og som samtidig skaffer seg teknisk kompetanse som samfunnet begynner å få mangel
på, skal heretter måtte risikere å bli
straffet av staten ved at denne spennende kompetansebyggingen skal
avgiftsbelegges. Dette er derfor også et dårlig
signal til all ungdom.
Forslaget er også miljøfiendtlig fordi motorvogner
heretter i langt større grad vil bli kondemnert ved skade.
Terskelen for kondemnering vil bli lavere fordi forsikringsselskapene
i fremtiden må kalkulere med «reparasjonsavgift» til
staten i tillegg til de faktiske kostnadene ved reparasjon. I en
tid der det arbeides stadig mer med gjenvinning, ender altså staten som
en pådriver for det motsatte.
Kravet om at reparasjoner av motorvogner yngre enn fem år
kun skal kunne utføres med fabrikknye originaldeler for å slippe
oppbyggingsavgift er ikke bare prisdrivende, men også konkurransevridende. Kravet
vil som tidligere påpekt også kunne medføre høyere
forsikringspremier og dermed større kostnader for den vanlige
borger.
Forskriften innebærer i realiteten avgiftsbeleggelse
av rammebytte på biler og motorsykler. Alternativt foreslås
det at man skjøter rammer, en fremgangsmåte som
neppe er særlig trafikksikker. Spesielt for motorsykler
er det trafikksikkerhetsmessig mye bedre å bytte ramme
enn å forsøke å reparere de skadde deler.
Forslagsstiller vil derfor be Regjeringen sørge for at
forskriftsforslaget hva gjelder reparasjon og ombygging skrinlegges.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre forskrift om engangsavgift på motorvogner
slik at avgift kun innkreves ved førstegangsregistrering
av kjøretøyet.
19. mars 2001