I Revidert nasjonalbudsjett for 1997 foreslo regjeringen at deler
av Petroleumsfondet skulle bli investert i aksjer utenlands. Målet
var å øke fondets avkastning på lang
sikt, samtidig som at den langsiktige risikoen kunne reduseres sammenlignet
med å plassere alt i statsobligasjoner. Anslaget for Petroleumsfondets
størrelse på dette tidspunkt var rundt 425 mrd.
kroner ved utgangen av 2001. Mye tyder på at dette anslaget
blir slått med god margin.
Helt fra begynnelsen har det vært klart at oljefondet
skulle fungere utelukkende som finansiell investor, uten noen former
for miljø- eller menneskerettighetskriterier. Grunnet sterk
kritikk og politisk press ble imidlertid en liten del av fondet,
1 mrd. kroner, etablert som et miljøfond med virkning
fra 31. januar 2001.
Sosialistisk Venstreparti har ved flere anledninger bedt om at
hele Petroleumsfondet skal underlegges etiske retningslinjer.
Tre hovedargumenter har blitt fremmet mot dette:
Færre investeringsmuligheter
gir økt risiko.
Praktiske problemer i stor grad knyttet til at dette har
et for lite omfang, gjør forvaltningen dyr.
Lite omfang kan gjøre oljefondet til en for stor markedsaktør
på dette området, med uheldige markedsreaksjoner
som resultat.
En sentral forutsetning for disse argumentene er den begrensede
utbredning etiske investeringer har hatt historisk. Utviklingen
på dette området går imidlertid raskt.
Ifølge Social Investment Forum ble investeringer med etiske
kriterier foretatt gjennom profesjonelle forvaltere, nesten doblet
fra drøyt 1 billion (1 000 mrd.)
dollar i 1997 til drøyt 2 billioner i 1999. Dette utgjorde
13 pst. av alle amerikanske investeringer gjort gjennom forvaltere,
også dette en økning fra 9 pst. to år
tidligere. Denne utviklingen forventes å fortsette.
Til sammenligning hadde oljefondet ved utgangen av 3. kvartal
2000 under 20 mrd. dollar plassert i aksjemarkedet. Det
er derfor vanskelig å bruke størrelse som avgjørende
argument mot et minimum av etiske retningslinjer på plasseringene.
Økningen i forvaltningsutgiftene som følge
av innføring av etiske retningslinjer må til en
viss grad aksepteres. Sjøl om disse utgiftene også vil
reduseres etter hvert som omfanget av etiske investeringer øker,
krever dette innsamling av informasjon som dagens instrumentelle
forvaltning kan overse. En viss økning av forvaltningskostnadene
må følgelig påregnes. I denne sammenheng
vises det til forslaget SV har lansert tidligere, og som er omtalt
til slutt i dette dokumentet.
Den største diskusjonen gjelder allikevel spørsmålet
om risiko. En begrensning av investeringsuniverset reduserer muligheten
for maksimal spredning av kapitalen, noe som isolert trekker i retning
av økt risiko. På den annen side hevdes det dels
at selskaper med etisk tvilsom virksomhet særlig på lang
sikt vil ha betydelig risiko knyttet til resultat og verdi, og dels
at selskaper med høy standard på det etiske området
generelt forventes å ha høy standard på sin øvrige
virksomhet. Dersom dette stemmer, betyr det at man både
reduserer risiko og øker forventa avkastning gjennom etisk
kontroll av investeringene. Det finnes bare begrenset erfaring på dette
området, men det som finnes tyder ikke på at etiske
investeringer i gjennomsnitt gir dårligere risikojustert
avkastning enn andre investeringer.
Totalt tyder mye på at det kan være en viss
kostnad ved å legge etiske retningslinjer på oljefondets investeringer
i aksjemarkedet, men at den sannsynligvis vil være liten.
Det er også elementer som kan tyde på at dette
faktisk kan være lønnsomt. Uansett må dette
veies opp mot ulempene det vil medføre for Norge og norske
innbyggere - ubehag, dårligere omdømme eller andre
forhold - at vårt felles oljefond plasserer midler i selskaper
med etisk tvilsom virksomhet.