Til Stortinget
I Revidert nasjonalbudsjett for 1997 foreslo regjeringen at deler
av Petroleumsfondet skulle bli investert i aksjer utenlands. Målet
var å øke fondets avkastning på lang
sikt, samtidig som at den langsiktige risikoen kunne reduseres sammenlignet
med å plassere alt i statsobligasjoner. Anslaget for Petroleumsfondets
størrelse på dette tidspunkt var rundt 425 mrd.
kroner ved utgangen av 2001. Mye tyder på at dette anslaget
blir slått med god margin.
Helt fra begynnelsen har det vært klart at oljefondet
skulle fungere utelukkende som finansiell investor, uten noen former
for miljø- eller menneskerettighetskriterier. Grunnet sterk
kritikk og politisk press ble imidlertid en liten del av fondet,
1 mrd. kroner, etablert som et miljøfond med virkning
fra 31. januar 2001.
Sosialistisk Venstreparti har ved flere anledninger bedt om at
hele Petroleumsfondet skal underlegges etiske retningslinjer.
Tre hovedargumenter har blitt fremmet mot dette:
Færre investeringsmuligheter
gir økt risiko.
Praktiske problemer i stor grad knyttet til at dette har
et for lite omfang, gjør forvaltningen dyr.
Lite omfang kan gjøre oljefondet til en for stor markedsaktør
på dette området, med uheldige markedsreaksjoner
som resultat.
En sentral forutsetning for disse argumentene er den begrensede
utbredning etiske investeringer har hatt historisk. Utviklingen
på dette området går imidlertid raskt.
Ifølge Social Investment Forum ble investeringer med etiske
kriterier foretatt gjennom profesjonelle forvaltere, nesten doblet
fra drøyt 1 billion (1 000 mrd.)
dollar i 1997 til drøyt 2 billioner i 1999. Dette utgjorde
13 pst. av alle amerikanske investeringer gjort gjennom forvaltere,
også dette en økning fra 9 pst. to år
tidligere. Denne utviklingen forventes å fortsette.
Til sammenligning hadde oljefondet ved utgangen av 3. kvartal
2000 under 20 mrd. dollar plassert i aksjemarkedet. Det
er derfor vanskelig å bruke størrelse som avgjørende
argument mot et minimum av etiske retningslinjer på plasseringene.
Økningen i forvaltningsutgiftene som følge
av innføring av etiske retningslinjer må til en
viss grad aksepteres. Sjøl om disse utgiftene også vil
reduseres etter hvert som omfanget av etiske investeringer øker,
krever dette innsamling av informasjon som dagens instrumentelle
forvaltning kan overse. En viss økning av forvaltningskostnadene
må følgelig påregnes. I denne sammenheng
vises det til forslaget SV har lansert tidligere, og som er omtalt
til slutt i dette dokumentet.
Den største diskusjonen gjelder allikevel spørsmålet
om risiko. En begrensning av investeringsuniverset reduserer muligheten
for maksimal spredning av kapitalen, noe som isolert trekker i retning
av økt risiko. På den annen side hevdes det dels
at selskaper med etisk tvilsom virksomhet særlig på lang
sikt vil ha betydelig risiko knyttet til resultat og verdi, og dels
at selskaper med høy standard på det etiske området
generelt forventes å ha høy standard på sin øvrige
virksomhet. Dersom dette stemmer, betyr det at man både
reduserer risiko og øker forventa avkastning gjennom etisk
kontroll av investeringene. Det finnes bare begrenset erfaring på dette
området, men det som finnes tyder ikke på at etiske
investeringer i gjennomsnitt gir dårligere risikojustert
avkastning enn andre investeringer.
Totalt tyder mye på at det kan være en viss
kostnad ved å legge etiske retningslinjer på oljefondets investeringer
i aksjemarkedet, men at den sannsynligvis vil være liten.
Det er også elementer som kan tyde på at dette
faktisk kan være lønnsomt. Uansett må dette
veies opp mot ulempene det vil medføre for Norge og norske
innbyggere - ubehag, dårligere omdømme eller andre
forhold - at vårt felles oljefond plasserer midler i selskaper
med etisk tvilsom virksomhet.
Ulempen med investeringer uten noen form for etiske kriterier
er innlysende - nemlig at det investeres i bedrifter som har en
virksomhet som er i konflikt med norske etiske standarder. Det er
problematisk dersom det investeres i bedrifter som anvender barnearbeid
eller forbyr organisering av ansatte, eller det investeres i bedrifter
som aktivt arbeider for noe som er i strid med norsk politikk.
Oljefondet investerer i dag i over 2 000 selskaper verden
over, og investeringsuniverset (antall bedrifter det kan investeres
i) er over 10 000. Flere av bedriftene griper inn i hverandre
og mange av dem har en rekke forskjellige virkeområder.
Det er derfor ikke overraskende at uten noen form for etiske retningslinjer
investerer fondet i en rekke bedrifter som er i direkte konflikt
med både etablerte etiske prinsipper i Norge og norsk politikk.
I det følgende vil det bli pekt på investeringer
i bedrifter som bryter med norsk politikk og etiske standarder,
og som fremstår som særdeles graverende.
En rekke av bedriftene oljefondet har investert i driver med
våpenproduksjon. I noen tilfeller er de vanskelige å avdekke,
ettersom de ofte også driver med produksjon av fly og annet
sivilt materiell. Videre er det svært vanlig at bedriftene
også produserer deler av våpen, som igjen settes
sammen av militære bedrifter.
Landminer er grusomme våpen. De produseres ofte på en
slik måte at de lemlester og ikke dreper, og blir
liggende igjen i området lenge etter at konflikten er over.
Dette medfører at store områder blir ødelagt for
overskuelig fremtid. Videre rammer det svært ofte de mest
uskyldige i en konflikt - nemlig barn.
Det finnes mer enn 100 millioner landminer i rundt 60 land. Årlig
dreper disse landminene 10 000 mennesker. I land hvor miner
er lagt ut begrenser disse næringsliv og landbruk selv
lenge etter at krigen er avsluttet. Det å fjerne landminer
er heller ingen rutinesak. Mye av mineryddingsutstyret er gammelt,
og det vil ta de rundt 2 500 minerydderne som finnes mer
enn 2 000 år å fjerne de minene som er
lagt ut i Afghanistan alene.
Flere års motstand og en internasjonal kampanje førte
i 1997 til at det ble signert en internasjonal avtale om forbud
mot å bruke, produsere, lagre eller frakte landminer. Norge
var en pådriver i denne kampanjen. Avtalen trådte
i kraft 1. mars 1999. I 2001 var avtalen ratifisert av 110 land,
og underskrevet av 139. Norge signerte avtalen i desember 1997 og
ratifiserte den i juli året etter. Videre har Norge bevilget 120 mill.
dollar - rundt 1 mrd. kroner - til arbeid i tilknytning
til dette (minerydding, politisk arbeid, oppfølging
av avtalen) fra 1997 og 5 år fremover.Per Nergård,
Norsk Folkehjelp, 5. mars 2001.
Et land som ikke har ratifisert avtalen er Singapore. Tvert imot
uttalte en representant for utenriksdepartementet i mai 2000 at «Chartered
Industries of Singapore (now reorganised as part of ST KineticST
Kinetics er også en stor produsent av våpen og ammunisjon.
Blant produktene er stridsvogner, geværer, automatvåpen,
antiluftskyts, granatkastere og ammunisjon. Blant ammunisjonen bedriften produserer
er en granat som omtales som «HEDP-SD S413 - The environmentally
friendly green grenade». Granaten er for øvrig
sertifisert av Det norske Veritas. produces APL (antipersonell
miner)»Brev fra Shamala Kandiah, Singapore utenriksdepartement
(Ministry of Foreign affairs), 4. mai 2000. International Campaign
to ban Landmines, Landmine Monitor 2000.Sjekk http://www.icbl.org/lm/dbase,
under «production» og «Singapore».
Bedriften Chartered Industries heter i dag Founders Industries
Pte Ltd og er, som nevnt, eid av ST Kinetic. Denne bedriften eies
igjen av Singapore Technologies Engineering ltd, som oljefondet
har eiendeler i. Fra 1999 til 2000 har eierandelen blitt tredoblet.
Den amerikanske menneskerettighetsorganisasjonen Human Rights
Watch har fulgt produksjonen av landminer inntil forbudet kom, og
spurt bedrifter om de vil avstå fra å produsere
landminer en gang i fremtiden. Av 47 bedrifter som ble spurt var
det 17 bedrifter som ikke ønsket å avstå fra
slik produksjon - oljefondet har investert i 3 av disse (Lockheed
Martin, General Electrics og Raytheon Corp)www.hrw.org/hrw/campaigns/mines/responses.html -og
investeringene har økt kraftig fra 1999 til 2000. Lockheed Martin
er for øvrig en stor våpenprodusent, og ett av deres
produkter er en del av det amerikanske Star Wars programmet.http://lmms.external.lmco.com/defsys/abl.html
Ammunisjon med utarmet uran har stått kraftig i fokus
de siste månedene. Det finnes indikasjoner på at
bruken av ammunisjonen medfører store helseskader, som
leukemi, for personer som enten lever eller befinner seg i området
der den har vært benyttet. Ferske rapporter tyder også på at
ikke kun utarmet uran, men også gjenvunnet uran
fra avfall fra atomindustrien har blitt benyttet. Dette har kommet
fram fordi det også er funnet spor av U 236 og plutonium
i området der ammunisjon med utarmet uran har blitt benyttet,
stoffer som er avfallsprodukter etter at anriket uran har blitt
brukt i atomreaktorer.
Ammunisjon med utarmet uran blir, i likhet med mye annet militært
utstyr, i stor grad produsert i militære fasiliteter. Det
finnes imidlertid også private produsenter. En av disse
er bedriften General Dynamics. Denne
bedriften produserer en rekke forskjellige former for våpen,
som stridsvogner, marinefartøyer, artilleri og ammunisjon
- deriblant ammunisjon med utarmet uran. Bedriften skriver også på sin hjemmeside
at ammunisjonen også kan brukes av NATOs styrker, og bekrefter
på forespørsel at det fortsatt produseres ammunisjon
med utarmet uran. www.gd-ots.com/otshame.html.
Direkte kommunikasjon med Keith Hoffman, General Dynamics
Oljefondets investeringer i General Dynamics er mer enn doblet
fra 1999 til 2000.
Uranen til både militært og sivilt bruk utvinnes fra
gruver. Gruvedriften er ofte i stor konflikt med lokalbefolkningen,
blant annet på grunn av forurensingen som kommer i kjølvannet
av driften. Noen steder er gruvedriften i konflikt med lokale interesser.
Et av de verste eksemplene på slik utvinning av uran er
fra Australia.
Gruvebedriften Rio Tinto har planlagt en urangruve i Jabiluka,
midt i nasjonalparken Kakadu National Park. Denne nasjonalparken
er hjem for et utall fugler og andre dyr, 900 plantearter, 50 arter
pattedyr og 100 arter krypdyr. Parken er definert som ett av flere
viktige områder på grunn av sin unike natur eller
kulturverdi, og utpekt av UNESCO som en «World Heritage
Site».
Kakadu nasjonal park har dessuten de største områdene
med opprinnelig kunst fra urbefolkningen i Australia, aboriginerne.
Et av de viktigste arkeologiske stedene for den australske urbefolkningen
ligger nettopp i denne nasjonalparken. Området ble tatt fra
aboriginerne i 1992 og det har vært en kontinuerlig strid
om eiendomsretten siden. Det
har vært demonstrasjoner mot gruvevirksomheten overalt
i Australia. I en tid da den hvite majoriteten i landet arbeider
med å bedre forholdene til landets urbefolkning er ikke
denne striden akkurat velegnet til å dempe konflikten.
EU har bedt bedriften om å skrinlegge planene om en gruve
i dette området.
Det har tidligere vært drevet en annen urangruve i Kakadu
nasjonalpark, og det er erfaringene fra denne gruven som har startet
motstanden mot den nye gruven i Jabiluka. Det har vært
rapportert mange hundre brudd på driftsreglene, blant annet
lekkasjer av radioaktivt materiale. Friends of the Earth
UK
Oljefondet har investert i Rio Tinto. Investeringene har økt
med 40 pst. i løpet av det siste året.
Uranen fra gruven i Kakadu går blant annet til British
Energy, en el-produsent i Storbritannia som driver 8 kjernekraftverk.
Investeringene i British Energy har økt det siste året.
Militærregimet i landet har lenge vært gjort
ansvarlig for alle rapporterte menneskerettighetsovergrep, noe Norge
ved en rekke anledninger har protestert på. Ifølge
Utenriksdepartementet legger Norge stor vekt
på og arbeider aktivt for en demokratisk utvikling og respekt
for menneskerettighetene i Burma.
Norge har ikke innført økonomiske sanksjoner mot
Burma, men ifølge bistandsministeren bør dette «avgjort
drøftes» (Stortinget 29.11.2000). Den forrige
regjeringen gikk ut med en oppfordring til norske bedrifter om ikke å handle
med Burma, en oppfordring den sittende Regjeringen støtter.
Bistandsministeren sa i Stortinget den 29.11 i fjor at «dette
var et viktig supplement til det press fagbevegelsen allerede utviste
i samme retning....Regjeringen forventer at norsk næringsliv
aktivt følger opp oppfordringen om ikke å handle
med Burma.»
Til tross for dette har Norge gjennom oljefondet investert i
flere bedrifter som er involvert i Burma. En av dem er det kanadiske
selskapet Nortel Networks, som gjennom sitt eierskap i det israelske selskapet
Telrad installerer telefonsystemer i Burma. Den kanadiske
organisasjonen Canadian Friends of Burma har lenge jobbet med oversikter
over hvilke bedrifter som opererer i landet. Mer informasjon: http://www.cfob.org/CorpComplicity/corplist.shtml Denne
investeringen har økt med nesten 20 pst. fra 1999 til 2000.
Det andre selskapet med forbindelser til Burma er Bank of Tokyo
Mitsubishi, som har kontor i Yangon. http://www.btm.co.jp/html_e/annual/2000/01.pdf
Problemene i forbindelse med genmanipulerte produkter generelt
og mat produsert ved hjelp av slike produkter spesielt har vært
i sterk fokus i Norge. Dette er også bakgrunnen for at
et flertall under behandlingen av forbrukermeldinga (St.meld. nr.
40 (1998-1999), Innst. S. nr. 257 (1999-2000))
gikk inn for at de helsemessige effekter av mat som inneholder genmodifiserte
ingredienser må kartlegges, og at det må vurderes å innføre
et moratorium på slike produkter dersom en slik undersøkelse
skulle gjøre det nødvendig.
Det er gjort svært få undersøkelser
av de helsemessige effekter av genmat på den menneskelige
helse, og de som er gjort er urovekkende. Det burde være
nok å nevne forsøkene utført av den skotske forskeren
Arpad Pusztai, som dokumenterte at mus fikk vekstforstyrrelser og
skader på immunforsvaret ved å spise genmodifiserte
poteter. Dr. Pusztai mistet jobben da han gikk offentlig ut med
sine funn.
Den manglende undersøkelsen av de mulige skadelige helsemessige
følgene av å spise mat basert på genmodifiserte
produkter står i slående konflikt med det utførlige
arbeidet som utføres før et nytt legemiddel lanseres
til bruk. Ingen legemidler er i dag i salg før det har
gjennomgått grundige undersøkelser på hvilke
mulige bivirkninger stoffet kan utsette brukeren for. Dette kan
ta mange, ofte mer enn 10 år. Årsaken er innlysende:
Erfaring har vist at nye medikamenter som tilsynelatende virker
lovende, kan ha store, overraskende og meget skadelige følger
for mennesker.
Det er grunn til å tro at det samme kan gjelde for genmodifisert
mat.
I 2000 ble det publisert en artikkel i tidsskriftet Nature. Forskere
hadde i laboratorier funnet ut at larver til den kjente monarksommerfuglen
døde av å spise pollen av genmodifisert
mais. Maisen var endret slik at den produserte sin egen plantegift,
slik at skadeinsekter dør når de spiser planten.
Funnet overrasket forskerne, og bedriften var raskt ute og beroliget
med at det var lite sannsynlig at genmodifisert pollen i praksis
ville skade monarksommerfuglen ute i naturen. Men poenget var jo
ikke at monarksommerfuglen blir skadet, men at det endrete pollenet
kan skade andre insekter enn det er beregnet å ramme. Dette
gjelder for eksempel pollenspisende rovinsekter som holder skadedyr
i sjakk.Aftenposten 28. januar 2000, kronikk av Eline Benestad
Hågvar og Trond Hofsvang.
Til tross for de betenkeligheter både forskere, miljøvernere
og andre involverte har til mat basert på genmodifiserte
produkter, jobber flere bedrifter iherdig med å utvikle
akkurat slik mat. Et eksempel er det sveitsiske firmaet Novartis.
En teknologi som er meget omstridt er såkalte «selvmordsfrø»,
eller terminator-teknologi. Dette er genmodifiserte planter som
vokser opp, men som ikke får frø som er levedyktige.
Siste nytt på listen over genmanipulerte planteprodukter
er planter med frø som er spiredyktige, men som har en «bryter» som
må slås på før det kan begynne å spire.
Denne bryteren kan f.eks. være et bestemt sprøytemiddel
eller gjødselprodukt. Ikke overraskende er det de samme
firmaene som selger frø som også har bryterne
til salgs. Strategien er med andre ord: Skal du som bonde få avling
neste år, må du enten kjøpe nye såfrø,
eller du må kjøpe kjemikaliet som setter spiringen
i gang.Norges Naturvernforbund: Våren er avlyst.
Hilsen Monsanto. Videre har nå Novartis utviklet
en plante som er genmodifisert på en slik måte
at plantens immunforsvar kan slås av og på ved
hjelp av et spesielt kjemikalie.www.purefood.org/corp/traitorseed.cfm
Oljefondet har aksjer i Novartis, og andelen har økt
med 130 pst. det siste året.
Da sigaretten ble introdusert var det få som kjente til
skadevirkningene. Sigaretten ble sett på som moderne og
slett ikke farlig. I dag vet vi annerledes. Selve ikonet på trendy
tobakksbruk, Marlboro-mannen, døde i en alder av 51 år
og etter et liv i sigarettens tjeneste, av lungekreft, en av de
mest dødelige kreftformer vi kjenner. Så har da
også tobakk- og sigarettindustrien fått flere
store slag i den vestlige verden, blant dem skyhøye erstatningssaker
fra kreftofre. Forbindelsen mellom røyking og lungekreft
er utvilsom.
Man kan forestille seg at et nytt forbruksprodukt skulle ha blitt
introdusert på markedet i dag - det inneholder en giftig
blanding av 4 000 kjemikalier, av dem over 40 kreftfremkallende,
det er like avhengighetsskapende som heroin og kokain - og halvparten
av kundene vil dø ved jevnlig bruk av produktet. Det ville
blitt forbudt. Ikke slik med tobakk. Tobakk har den tankevekkende
egenskapen at produktet tar liv av halvparten av sine brukere -
når det brukes som forutsatt.
Det blir stadige vanskeligere for tobakksselskapene å markedsføre
seg i den industrialiserte del av verden, ikke minst etter at det
ble avslørt at selskapene tilsatte nikotin for å øke
avhengigheten av sigaretter, til tross for at de visste at det ville
føre til flere syke og døde. Denne viten og erfaringen
tar selskapene imidlertid ikke til følge ved å legge
om eller ned produksjonen. Nå er det den fattige del av
verden som står for tur, som man også ser i selskapenes
argumentasjon på internasjonale konferanser om tobakk.
Tobakksselskapene peker på at de er store investorer
og skaper tallrike arbeidsplasser i mange fattige land.
Tusenvis av mennesker er ansatt i sigarettfabrikkene,
mens millioner av andre lever av å dyrke tobakksplanter.
Og - selv om det ikke sies direkte - så er holdningen til
røyking ikke like vanskelig for selskapene som i den rike
del av verden, og forbud mot reklame er nærmest ikke-eksisterende.
Hvert tiende dødsfall blant voksne i dag skyldes tobakksbruk.
Prognoser fra Verdens helseorganisasjon (WHO) viser at tobakk vil
forårsake 450 millioner dødsfall frem til år
2050. Røyking er dette århundres viktigste enkeltårsak
til sykdom og tidlig død nasjonalt og globalt. Vår
klode har aldri sett en epidemi av tilsvarende dimensjoner.
Nylig har også amerikanske myndigheter konkludert med
at store tobakksprodusenter som Philip Morris og British
American Tobacco har samarbeidet med organisert kriminalitet og
vært involvert i smugling av tobakk. På denne
måten har selskapene forsøkt å unngå økende
avgifter på tobakk. www.publici.org/story_01_030301.htm
Oljefondet har investert i verdens tre største produsenter
av tobakk, Philip Morris, British American Tobacco og Japan Tobacco.
Andelen i Philip Morris er tredoblet det siste året.
Det finnes noen selskaper som faller utenfor alle disse kategoriene,
men som allikevel må karakteriseres som verstinger. Det
sveitsiske selskapet Nestlé er et
slikt selskap.
Selskapet ble utsatt for en av verdens lengste og mest omfattende
forbrukerboikott som følge av sine fremstøt
for å selge morsmelkerstatning i utviklingsland. Tiltakene
var blant annet meget aggressiv markedsføring, og inkluderte å dele
ut gratis morsmelkerstatning på barneklinikkene.
Når kvinner i u-land som bruker morsmelkerstatning
i stedet for melk kommer ut av klinikkene, har de ikke like god
tilgang på rent vann som på sykehusene. Dessuten
er morsmelkerstatningen ikke lenger gratis. Dermed tynnes ofte produktet
ut mer enn det som er forsvarlig fra et helsemessig synspunkt, og
ofte med urent vann. Bruk av morsmelkerstatning fører til
at over en million barn dør årlig.
Forbrukerpresset ga resultater. I 1991 ble det enighet om et
forbud mot å dele ut gratis morsmelkerstatning
på barneklinikker, og at det heller skulle satses på betydningen
av å amme barn. Allerede fra 1981 var det et forbud mot
markedsføring av morsmelkeerstatning.
Nestlé gikk med på avtalen.
Så i 1997 kom en fersk FN-rapport som viste at Nestlé og
andre produsenter av morsmelkerstatning brøt markedsføringsloven.
Rapporten baserte seg på intervjuer med 3 200
mødre i fire land. Mødre i Polen, Thailand, Sør
Afrika og Bangladesh svarte at produsentene reklamerer for bruk
av morsmelkerstatning framfor brystmelk, noe som er i konflikt med
forbudet fra 1981.
I 1997 gikk en ansatt i Nestlé i Pakistan (Syed Aamar
Raza) ut og avslørte metodene bak Nestlés aktiviteter
i Pakistan. De inkluderte «baby show» i nær
kontakt med helsearbeidere og mødre, og å gi gaver
til leger samt bonus for salg av morsmelkerstatning. Alt
dette er i konflikt med Verdens Helseorganisasjons og UNICEF internasjonale
regler for markedsføring av morsmelkerstatning, samt Nestlés egne
retningslinjer.http://www.babymilkaction.org/update/update27feature.htmlhttp://www.babymilkaction.org/regs/thecode.html.
6 måneder etter sin oppsigelse (12. november 1997) innleverte
Aamar et juridisk notat med dokumentasjon på Nestlés
aktiviteter, og krevde at bedriften stoppet sin uetiske markedsføring.
I 2000 nektet Nestle å stille på en høring
i EU- parlamentet, for å svare på anklager om
uetisk virksomhet i den tredje verden, blant annet i forbindelse med
anklagene fra Pakistan.
Oljefondet har investert i Nestlé, og eierandelen i Nestlé er
nesten tredoblet det siste året.
Sosialistisk Venstreparti har tidligere lagt frem et forslag
om hvordan oljefondet kunne legge noen etiske kriterier til grunn.
I all korthet dreier dette seg om følgende:
Bedrifter som er aktuelle investeringsobjekter avkreves en egenerklæring
om at bedriften følger helt grunnleggende etiske
og miljøkrav etter anerkjente internasjonale standarder
(SA 8 000 og ISO 14 000), på vegne av
seg selv og sine underleverandører. Egenerklæringen
kan komme enten som et krav for signering eller som et krav bedriften
plikter å informere om i skriftlig form dersom den ikke
kan følge opp.
Poenget er at ansvaret for erklæringen ligger hos bedriften
og ikke hos investoren (fondsforvalteren). Bedriftene følges
deretter opp med stikkprøver - oppdages det at praksis
bryter med egenerklæringen trekkes investeringene øyeblikkelig
ut.
I og med at virkeligheten varierer kraftig fra land til land,
og fordi det vil ha en oppdragende effekt, foreslår Sosialistisk
Venstreparti at kriteriene ikke følges slavisk. Dersom
en bedrift gjør det klart at det er deler av kriteriene
den ikke er i stand til å oppfylle umiddelbart, kan bedriften
likevel investeres i, med henstand i en periode på for
eksempel to år. Dersom de manglende kriteriene da ikke
er oppfylt trekkes investeringene ut.
Regjeringen har tidligere argumentert med at slike kriterier
vil medføre et gigantisk arbeid for forvalterne, og at
det ikke er mulig av praktiske hensyn. Men arbeidet vil langt fra
bli uoverkommelig så lenge den største byrden
legges hos bedriftene. På denne måten vil også kriteriene
ha en oppdragende verdi.
Uansett er det ingen umulighet å underlegge investeringene
klare etiske kriterier. Som tidligere nevnt er slike investeringer
foretatt gjennom profesjonelle forvaltere av en størrelsesorden
på rundt 2 000 mrd. dollar i 1999.
Norge kan ikke frasi seg ansvaret for hvordan våre penger
arbeider. Det er derfor påkrevet å finne en form
for fondsforvaltning som tar hensyn til hva slags virksomhet investeringsobjektene
driver, og hvilke hensyn som tas til miljø- og menneskerettigheter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I.
Stortinget ber Regjeringen innføre strakstiltak som
innebærer at midler fra oljefondet trekkes ut av bedrifter
som er i konflikt med internasjonale avtaler og offisiell nasjonal
politikk.
II.
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med retningslinjer
for plassering av oljefondet i utlandet som sikrer at hensyn til
menneskerettigheter og miljø blir lagt til grunn for investeringsvalg,
i statsbudsjettet for 2002.
20. mars 2001