Til Stortinget
«Skjold» er en vannjetdrevet luftputekatamaran, og
er utviklet som neste generasjons missiltorpedobåt. Fartøyet
er marinens raskeste, og satte i år fartsrekord på Oslofjorden
med 59,8 knop, ca. 110 km/t. Den er bygd med stealth-teknologi
for å være minst mulig synlig på radar.
Meningen var å produsere åtte fartøyer
i Mandal for totalt 3,4 mrd. kroner. Men i Regjeringens langtidsproposisjon
for Forsvaret er det ikke plass til nye MTB-er.
Den nye Skjoldklasse MTB er en hurtiggående luftputekatamaran.
Dagens krav til fart og stabilitet, egenbeskyttelse og boforhold,
gjør fartøyet større enn sine forgjengere.
Flere års forskning og kompliserte analyser ligger bak
valget av denne type fartøyer. I prosjektet er det lagt
vekt på bruk av teknologi, lav teknisk og økonomisk
risiko og gode utviklingsmuligheter for næringslivet og
det norske forsvar.
Siden 1990 har prosjektdivisjonen ved Sjøforsvarets
forsyningskommando ledet prosjektet med å utvikle nye MTB-er.
Hensikten med utviklingen av nye MTB-er er viktig på flere
områder.
I krig er MTB-ens viktige rolle å forsvare Norge mot
en fiende som angriper sjøveien. Gode manøvreregenskaper,
høy fart og stor slagkraft gjør MTB-er uforutsigbare.
Fartøyene utnytter trange kystfarvann og gjennomfører
overraskende angrep hvor angripere minst venter - eller ønsker
det.
MTB-enes våpensystemer og sensorer er skreddersydd for å overvåke
og forsvare viktige deler av kysten.
Norskekysten er meget lang. Denne kysten skal forsvares mot invasjon
og sikres for eget bruk. I krig vil forsterknings- og forsyningsrapporten
til Norge, eller langs norskekysten, være selve livsnerven
og må beskyttes.
Skjoldklasse MTB-er er lavsignaturfartøyer (stealth)
og er vanskelig å oppdage med radar og varmefølsomme
sensorer. Skrogets flater og skrånende paneler er nøye
konstruert for å gi lavest mulig radarrefleksjon.
I dagens Europa der grenser faller får MTB-våpenet
en stadig viktigere rolle. En vesentlig del av grunnlaget for vår
velstand, og Norges betydning og innflytelse i forhold til andre
stater, er basert på utnyttelse av ressurser i våre
havområder. Utfordringer mot våre rettigheter
til å forvalte disse ressurser vil bli en stadig større
oppgave i fremtiden.
Åpne grenser fører til nye trusselbilder, som smugling
av narkotika, menneskesmugling etc.
Her kommer MTB-våpenets sterke sider frem med lokalkunnskaper,
mobilitet og flere fordeler som tidligere nevnt.
I 1989 hadde Norge 46 MTB-ere. I dag er det 14 igjen. Åtte
av disse er blitt for gamle og må erstattes.
I april 1999 leverte Kværner Mandal, Forserie-fartøyet
av Skjoldklassen til Sjøforvaret. Fartøyet er testet
i alle slags operasjoner og har bestått alle oppgaver med
glans.
Mens det norske Forsvaret sier nei til å satse videre
på den nye MTB-klassen «Skjold», er amerikanerne
svært interessert. Nå vil US Navy ha prototypen KNM «Skjold» til
USA for grundig testing gjennom et helt år. Under øvelsen
Joint Winter i Nord-Norge tidligere i vinter, tilbragte tre representanter
for US Navy et helt døgn om bord i det norskproduserte
fartøyet, blant dem en høytstående offiser.
De ble mektig imponert over det de opplevde, ifølge flaggkommandør
Michael R. Howard fra spesialbåtkommandoen i US Navy. Amerikanerne
er særlig interessert i den nye teknologien fartøyet
inneholder, og dets evne til navigasjon og rask forflytning i trange
farvann. Etter hva en har grunn til å tro, vil det komme en
formell henvendelse til norske myndigheter om å få låne
KNM «Skjold» fra den norske marinen i løpet av
kort tid.
Amerikanerne ønsker å beholde fartøyet
et helt år, for å teste ut MTB-en i allslags vær,
i flere ulike typer farvann og med tanke på ulike typer
oppdrag. Bak US Navys interesse for den norske MTB-en, ligger en
endret tenkning omkring sjøforsvar og bruken av maritime
fartøyer, som nå delvis dreier vekk fra i alt
vesentlig store, havgående fartøyer til større
satsing på kystnære fartøyer.
Ved UMO Mandal, som har utviklet fartøyet, blir meldingen
om amerikanernes interesse møtt med stor tilfredshet, selv
om administrerende direktør Peter Klemsdal understreker
at man foreløpig forholder seg nøktern til muligheten
av å produsere fartøyer for verdens største
marine.
At verdens mest moderne marine gir til kjenne at de med all sannsynlighet ønsker å investere
i KNM «Skjold» er den beste markedsføring
vi kan få, og bør også være
et klart signal til norske myndigheter.
Byggingen (serieproduksjon) av Skjoldklassen har vært
et kraftig diskutert tema i alle foraer de siste årene.
Planen er å produsere seks til åtte fartøyer
av denne serien for å erstatte aldrende flåte
av MTB-er.
Regjeringen har utsatt byggingen av nye MTB-er, noe som fra Sjøforsvarets
hold menes å være feil.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å avsette
midler til å fullføre byggingen av Skjoldklasse
MTB-ere som planlagt, som et pilotprosjekt utenfor den ordinære
budsjettramme.
16. mai 2001