Til Stortinget
De som gjør en frivillig innsats for idrettslag, skolekorps,
sangkor, kulturvern, teaterlag, barne- og ungdomsklubber, helselag
og andre samfunnsnyttige lag og foreninger, gjør en innsats
som samfunnet ikke har råd til å unnvære.
Omfanget av frivillig arbeid er kartlagt bl.a. av Statistisk
sentralbyrå, og gjengitt i publikasjonen «Frivillig
sektor. Verdiskaper og velferdsleverandør i et demokratisk
samfunn». I 1997 fantes 2 700 interesseorganisasjoner
tilhørende frivillig sektor. I dette tallet er ikke idrettsorganisasjoner
regnet med, og heller ikke lokale enheter. Det samlede antallet
frivillige organisasjoner, lag og foreninger på lokalt
nivå er angitt å være i nærheten
av 85 000. I 1998 var det registrert mellom 5,5 og 6 millioner medlemskap.
På slutten av 1980-tallet ble det antatt at 55 pst. av
medlemmene i organisasjoner utførte frivillig arbeid. Tall fra
1998 viser at det ble utført frivillig arbeid tilsvarende
111 500 årsverk. Dette tilsvarer 6,1 pst.
av alle lønnede årsverk. I disse tall er ikke
frivillig arbeid i politiske partier (4 000 årsverk) og
i arbeidslivets organisasjoner (13 000 årsverk)
regnet med.
Det er grunn til å tro at en vesentlig del av de frivillige årsverk
utføres i de lokale lag, og at motivasjonen i stor grad
er knyttet til eget bomiljø og tiltak som man selv eller
familien har direkte nytte av i hverdagen. De frivillige organisasjonene
tilhører de viktigste sosiale møteplassene i samfunnet
ettersom 60 pst. av befolkningen er medlemmer og om lag
2/3 av disse regner seg som aktive medlemmer.
Forslagsstillerne antar at stadig flere vil ha bedre anledning
til å støtte frivillige organisasjoner med penger
enn med praktisk arbeid. Samtidig aksepterer de som yter praktisk
arbeid i stadig mindre grad at fritida må brukes til å tigge
penger for å få laget til å fungere.
I dag kommer så lite som 6 pst. av inntektene til frivillige
organisasjoner fra private gaver. Forslagsstillerne mener derfor
det er nødvendig at det offentlige bidrar med skatteincentiver
for å sikre finansieringen av det frivillige arbeidet i
framtida. Forslagsstillerne antar at det vil være størst
interesse for å bidra med penger til lokale tiltak. Derfor
foreslås det at det etableres en ordning som gir skattefradrag
for gaver som gis via lokale dugnadsfond, og som skal fungere slik
at kvittering fra dugnadsfondet gir rett til fullt inntektsfradrag
på selvangivelsen. Dugnadsfondet må levere revisorbekreftet
regnskap for det enkelte år, og kontrollere at de som mottar
gaver oppfyller de krav som må fastsettes i egne forskrifter.
Ved at den enkelte bidragsyter bestemmer hvem som skal få gaven,
trengs det ingen saksbehandling i vanlig forstand knyttet til fondet.
Imidlertid må det finnes et styre som har ansvar for at
bare de lag som er berettiget ut fra regelverket, kan nyte godt
av ordningen. Styret bør være oppnevnt av kommunestyret, og
hvert fond bør ha en kommune som sitt geografiske virkeområde.
Forslagsstillerne mener ordningen må kunne omfatte gaver
både til drift av et lag og til investeringer for eksempel
i et klubbhus, et kulturhus eller museumsbygg. Hovedkravet må være
at lagets virksomhet ikke har et kommersielt formål, dvs.
at et eventuelt overskudd i virksomheten går tilbake til
lagets formål.
I den nevnte HSH-publikasjon er det angitt at Norge, Sverige
og delvis Finland er de eneste av de omtalte land som ikke har en
allmenn fradragsrett for gaver til allmennyttige organisasjoner.
Flere land har meget romslige grenser for størrelsen for
de gaver det kan gis skattefradrag for. I Norge drøftes
nå en beløpsmessig justering av de svært
begrensede unntak i skattereglene, men ikke i hvilke organisasjoner
som omfattes av ordningen.
Forslagsstillerne mener den foreslåtte stimuleringsordning
rettet mot lokal frivillig aktivitet bør etableres med
svært romslige begrensninger for de beløp som
kan trekkes fra på selvangivelsen, for eksempel 10 pst.
av skattyterens nettoinntekt eller selskapets skattbare overskudd.
Det bør fastsettes en nedre grense på for eksempel
500 kroner for å forenkle kontrollen med ordningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen etablere det nødvendige regelverk
slik at det gis skattefritak for gaver som gis via lokale dugnadsfond
til lokal organisasjon som driver virksomhet av ikke-kommersiell
karakter.
8. november 2001