Til Stortinget
En stor del av Norges befolkning har valgt å leve sammen
i parforhold uten å gifte seg. En del av disse forholdene
er kortvarige forhold, men mange er stabile, ekteskapslignende forhold,
i mange tilfeller med felles barn. 15 pst. av befolkningen
i alderen 20-79 år er samboere, og klart flest i den yngre
del av befolkningen. I 1999 ble 49 pst. av barna født
utenom ekteskap.
På tross av dette er det ennå langt igjen til
at lovverket gir gruppen som lever i et stabilt, ekteskapslignende
samboerforhold en grundig nok behandling, særlig gjelder
dette i økonomiske forhold og i forholdet til felles barn.
Mulige løsninger på dette har vært diskutert
i flere offentlige utredninger. NOU 1999:25 Samboerne og samfunnet
dreide seg i sin helhet om tilpasning av regelverket til de nye
samlivsformene, og samboerutvalget anbefalte en rekke endringer.
I NOU 2000:8 Arveavgift så man spesielt på spørsmålet
om likebehandling av ektefeller og samboere i forhold til arveavgiftsreglene,
basert på samboerutvalgets arbeid, og anbefalte i hovedsak
likestilling mellom ektefeller og samboere på dette området.
I arveavgiftslovgivningen generelt er hensynet til den svake
part høyt prioritert. Gjenlevende ektefelle er prioritert,
både av hensyn til vedkommendes egen situasjon og hensynet
til mindreårige barn. Dette handler om økonomisk
trygghet ved samlivspartners død. Disse forholdene gjelder
i like sterk grad for samboende, og det foreligger sterke grunner
til å innføre større grad av likebehandling.
Det er særlig to bestemmelser som er viktige, retten
til å sitte i uskiftet bo og fritaket for arveavgift. Om
retten til å sitte i uskiftet bo skriver samboerutvalget:
«Utvalgets flertall har
kommet til at en generell rett til å sitte i uskifte vil
gå for langt i å styrke gjenlevende samboers stilling
på bekostning av førstavdødes livsarvinger.
Derimot ser flertallet gode grunner til at gjenlevende skal få rett
til å sitte i uskifte med felles bolig og innbo. Dette
er de nære ting som samboerne har brukt felles, kanskje
uten tanke på hvem som har eid hva. Dersom den ene samboerens
død skal føre til at gjenlevende må flytte
hjemmefra, kan dette ramme vedkommende hardt. Felles bolig og innbo
står i en særstilling også etter reglene
i husstandsfellesskapsloven.»
Utvalgets flertall konkluderer med at retten til å sitte
i uskiftet bo også bør gjelde for samboere, dog med
enkelte begrensninger.
Samboerutvalget uttaler seg også om fritak for arveavgift.
«Samboere som blir alene etter flere års
samliv opplever en ikke ubetydelig avgiftsbelastning ved å bli
sittende med den felles formuen etter førstavdødes bortgang.
Den del av formuen som lengstlevende overtar, vil ofte være
opparbeidet i fellesskap og knyttet til felles bolig og innbo, bil
og muligens hytte. Ervervsgrunnlaget for etablering av formue for
samboere er i hovedsak det samme som for ektefeller, (…). Fritaket
for arveavgift for ektefeller gjelder uavhengig av om de har felleseie
eller særeie. Den tradisjonelle arving som svarer arveavgift
får en berikelse utenfra. Samboere som har levd sammen
gjennom noen år vil ikke oppleve arv knyttet til felles
bolig og innbo m.v. som en berikelse utenfra.
Dersom samboerne - uavhengig av samboerskapets varighet - har
felles barn, taler også hensynet til barnet for at gjenlevende
samboer ikke belastes med arveavgift. Det er ønskelig å sikre
at barns oppvekstvilkår ikke gjøres avhengig av
om foreldrene valgte å leve som samboere eller som gifte.
Resultatet av at gjenlevende samboer må betale en ikke
ubetydelig arveavgift kan bli at den tidligere bolig må realiseres med
den konsekvens at barna rives opp fra sitt vante miljø.
(…) Utvalgets flertall foreslår at samboere
som har levd sammen i minst to år før førstavdødes
bortgang eller har felles barn med avdøde, gis fritak for
arveavgift og gaveavgift på linje med ektefeller.»
Utvalgenes konklusjoner er blitt støttet av representanter
fra flere ulike partier. I VG 1. september 2001 uttaler stortingsrepresentant
Karita Bekkemellem Orheim: «De ulike, nye samlivsformene
fanges ikke opp av gjeldende lovverk. Det må vi gjøre
noe med.» Kristelig Folkepartis leder Valgerd Svarstad Haugland
støtter henne. «Vi er langt på vei enige
med Zimmer-utvalget i at samboere og ektefeller bør likebehandles
i arveavgiftsspørsmål.» Finansminister Per-Kristian
Foss var den gang opptatt av at dette hadde tatt for lang tid. «Dette
har vi faktisk tatt opp i brevs form med departementet. Nå er
det på høy tid at departementet kommer til Stortinget
med et forslag.»
På tross av de klare anbefalingene fra utvalgene som
var satt til å utrede spørsmålet og like
klare støtteerklæringer fra politikerne, er det
ennå ikke utarbeidet noe forslag til oppfølging
av disse utvalgenes arbeid, i form av forslag om endring av lovverket.
Siden også samboere dør, betyr dette at mange
er blitt rammet hardt økonomisk i en ellers vanskelig livssituasjon,
i tiden som har gått etter utredningenes framleggelse.
Det bør vurderes om dette kan avbøtes ved å gi
lovendringene som virker til de rammedes gunst tilbakevirkende kraft.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen snarest
og innen utløpet av denne stortingssesjonen å framlegge
forslag om likebehandling av samboere og ektefeller i henhold til
innstillingene fra samboerutvalget og arveavgiftsutvalget. Forslaget
må gi samboere rett til å sitte i uskiftet bo
og fritak for arveavgift.
2. Som samboere skal regnes alle samboere som har levd sammen
i minst to år før førstavdødes
bortgang eller har felles barn med avdøde.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere om enkelte av forslagene
kan gis tilbakevirkende kraft til framleggelsen av arveavgiftsutvalgets
innstilling, 5. mai 2000.
16. januar 2002