Til Stortinget
I løpet av de siste tiårene er det satt opp
et stort antall bompengestasjoner langs norske riksveier. Bompengeinnkrevingen
blir forklart med at staten trenger inntektene for å bygge
ut veinettet til en bedre standard. Imidlertid budsjetterer staten
i inneværende år med inntekter på til
sammen 32 834 mill. kroner fra avgifter på biler
og drivstoff. Statens utgifter til veiadministrasjon, veibygging
og vedlikehold samme år utgjør ca. en tredjedel,
10 967,4 mill. kroner.
Det har vært ulik praksis i Norge når det gjelder tidspunktet
for innkreving av bompenger. I enkelte EU-land som har bygget ut
landsdekkende, bompengefinansierte motorveinett, skjer bompengeinnkrevingen
i ettertid. Veien bygges først, og deretter starter bompengeinnkrevingen.
Bompengenes avvisende effekt blir dermed liten, fordi trafikantene
som regel foretrekker å kjøre på nye,
moderne motorveier med høy trafikksikkerhet og fremkommelighet
selv om de må betale for det.
Det normale i Norge er at bompengene kreves inn omtrent fra det
tidspunktet anleggsarbeidene for det angjeldende veiprosjektet igangsettes.
Trafikantene må dermed betale, selv om de må benytte
et utilstrekkelig veianlegg. Bompengestasjonenes avvisningseffekt
blir dermed stor, og kjøring langs andre og eldre riksveier,
eller langs lokale veier, blir et godt alternativ til å kjøre
på en nedslitt og trafikkfarlig riksvei hvor man i tillegg
må betale bompenger for et veianlegg som ikke er bygget.
I enkelte tilfeller blir dette problemet så stort at det
er innført bompenger også på de alternative
kjørerutene. Et eksempel på dette er E6 i Vestby.
Bompengestasjonen på E6 nord for Moss gjorde det aktuelt
for mange å kjøre «gamle Mossevei»via
Kambo. Dette er forsøkt bøtt på ved at
det også her er satt opp en bompengestasjon, selv om det
ikke foreligger noen planer om å gjøre noe med
denne veien.
Dette har gitt en del helt urimelige utslag. Lokalbefolkningen
i nærheten av denne bommen, f.eks. i Kambo-området,
må i mange tilfeller betale 15 kroner i bompenger hver
vei for å hente posten eller handle i dagligvarebutikken.
De må betale daglig, eller flere ganger daglig, selv om
det ikke skal bygges ny vei lokalt.
Vi har med andre ord med to prinsipper å gjøre, forhåndsbetaling
og etterskuddsvis betaling av bompenger. I land med etterskuddsvis
betaling er de ovennevnte problemene ukjente, mens vårt
system med forhåndsbetaling av bompenger medfører
store problemer på lokalveinettet.
I VG 8. januar 2002 truer Vestby-ordføreren
Tom Anders Ludvigsen (Arbeiderpartiet) med å gå til namsretten
for å stoppe innkrevingen av bompenger på sideveiene.
Dersom Ludvigsens forslag gjennomføres vil det uten
tvil medføre store skadevirkninger. Så lenge fremkommeligheten
er så dårlig på E6 i Moss kommune og
det samtidig innkreves bompenger, vil boligområdene og
lokalmiljøene da få en omfattende gjennomgangstrafikk
av trafikanter som dermed unngår bompengene og køene
på E6.
Da må det være et bedre alternativ å innføre
en unntaksordning fra bompengene for dem som er registrert bosatt
i et område der det er innkreving av bompenger på parallell
vei eller omkjøringsvei. Slikt unntak kan gjøres
ved at elektronisk innkreving kombineres med «frikort»i
form av en identifikasjonsbrikke i kjøretøyet.
Unntaksordningen bør gi lokalbefolkningen fritak for bompenger
på sideveiene, men ikke for kjøring langs hovedveien.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe mener for øvrig
at riksveinettet i Norge bør bygges og vedlikeholdes uten
bruk av bompenger så lenge avgiftene på biler
og bilbruk er så høye som de er. Når
Stortingets flertall likevel har valgt å bompengefinansiere
helt nødvendige veiprosjekter, bør det utvises
tilstrekkelig med fleksibilitet og lokal tilpasning til at de særdeles
uheldige sideeffektene som beskrevet ovenfor unngås.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen organisere en ordning som gir lokalbefolkningen
unntak fra bompengeordninger når de trafikkerer lokale
veier i sitt nærmiljø.
24. januar 2002