I juni 2000 ble det foretatt en total gjennomgang av seksuallovgivningen
med bakgrunn i en utredning fra Seksuallovbruddutvalget. Resultatet
av stortingsbehandlingen var på ingen måter tilfredsstillende dersom
målet var å redusere risikoen for overgrep mot
mindreårige barn, og å dempe frykten til foreldrene
for at deres barn skal bli utsatt for overgrep.
VG refererte i august 1996 en undersøkelse foretatt
av forsker og psykolog Svein Mossige ved Senter for klinisk psykologisk
forskning, som konkluderte med at mange som en gang har forgrepet
seg på barn, vil gjøre det igjen. Omtrent samtidig
refererte TV 2 til en amerikansk undersøkelse som viste
at over 50 pst. av pedofile overgripere i USA forbryter seg på nytt
innen to dager etter frigivelsen.
Det faktum at faren for gjentagelser er så betydelig
og resultatene av psykiatrisk behandling så tvilsomme,
kombinert med de enorme langsiktige psykiske skadevirkningene for
ofrene, burde tilsi at vi, - av hensyn til våre barn, -
ikke kan slippe pedofile overgripere løs på samfunnet
igjen uten at vi er hundre prosent sikre på at de ikke
kan forgripe seg på nytt.
Allerede for 10 år siden foreslo derfor Fremskrittspartiet
at ingen pedofile gjengangere skulle ha adgang til permisjon fra
fengsel, eller til å slippe ut av fengsel etter endt soning,
med mindre de var villige til å la seg kastrere gjennom
en sikker medisinsk behandling. Samtlige partier utenom FrP, stemte
ned disse forslagene, som utvilsomt ville ha reddet mange barns
liv fra å bli ødelagt dersom de hadde blitt vedtatt.
I dag straffes groteske overgrep mot barn svært mildt.
Den strengeste pedofildommen som er idømt i Norge er på 7 års
fengsel, pluss sikring. Retten anslo antall overgrep fra denne personen
til ca. 1000. For to av guttenes vedkommende skrev retten at den «legger
til grunn at tiltalte i perioden fra høsten 1993 til januar
1996 forgrep seg mot fornærmede fra 1-4 ganger pr. uke,
stundom flere ganger daglig». Dette kvalifiserte altså ikke
til 21 års fengsel, - men kun til 7 års fengsel.
Kombinasjonen av dagens milde lovgivning, som stortingsflertallet
har ansvaret for, domstolenes straffeutmålingspraksis og
en liberal holdning i Fengselsstyret, gjør at dagens virkelighet
kan beskrives slik:
Straffen for å skade og forringe et eller flere barns liv
er ofte fra 1 år til 5 års fengsel. I enkelte
tilfeller sones bare en mindre del av straffen i fengsel.
Når straffen er sonet slippes overgriperen rett ut på gaten,
- klar til å lete opp nye ofre.
Selv når overgriperen regnes som så farlig
at han har fått sikringsdom, sones sikringsdommen på en slik
måte at det gir den pedofile overgriperen god anledning
til å forgripe seg på nye barn. Slik kommer dagens
virkelighet også stort sett til å være
etter Stortingets revidering av straffeloven.
Den eneste måten å tvinge domstolene til å idømme
strengere straffer på er selvsagt å sette minstestraffene
så høye at dagens urimelig lave straffer ikke lenger
kan idømmes. Den eneste endringen i minstestraffene som
Stortinget vedtok var en økning av minstestraffen for
samleie med barn under 14 år fra 1år til 2 års
fengsel. Det vil fortsatt gi domstolene mulighet til å idømme
lave straffer. Det var ikke flertall for å beholde pedofile
overgripere i fengsel eller lukket forvaring dersom de ikke har
gjennomgått en sikker behandling med medikamenter, slik
at de mister seksualdriften.
De forslagene som Regjeringen nå bes om å vurdere
tar sikte på å redusere pedofile gjengangeres mulighet
til å foreta nye overgrep. Utgangspunktet er at ingen pedofile
overgripere med gjentagelsesrisiko skal slippes løs på samfunnet
igjen uten at vi er rimelig sikre på at de ikke kan forgripe
seg på nytt. Dersom forslag i denne retningen ikke vinner
frem, må vi sikre at farlige pedofile overgripere som går
løs i samfunnet får redusert sine muligheter til å begå nye overgrep
så mye som mulig. En del av tiltakene har dette som siktemål.