Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad om reduserte bompengesatser på riksvei 5, Fjærlandsveien, mellom Fjærland og Sogndal

Innhold

Til Stortinget

Riksvei 5, Fjærlandsveien fra Sogndal til Fjærland er en del av den nye veiforbindelsen mellom Sogndal og Florø. På strekningen er det to tunneler, Frudalstunnelen på 6,7 km, og Bergstunnelen på 2,5 km.

Fjærlandsveien sto ferdig i 1994. Den kostet ca. 400 mill. kroner, og er forutsatt delvis bompengefinansiert. I 2000 ble det innbetalt 37,9 mill. kroner i bompenger, og bompengeandelen er i nasjonal transportplan forutsatt nedbetalt i 2011.

Bompengesatsene er uvanlig høye. Trafikantene betaler 150 kroner i bompenger hver vei for personbil, 65 kroner for motorsykkel, 450 kroner for lastebil/buss, og 700 kroner for vogntog.

Med bompengefinansiering av et kostbart veiprosjekt med en så høy standard som på riksvei 5, på en strekning med relativt lite trafikk, vil bompengesatsene nødvendigvis bli svært høye. For de fleste trafikanter oppfattes likevel 150 kroner hver vei som urimelig, spesielt tatt i betraktning at de øvrige avgiftene på biler og drivstoff er så høye som de er. Mange trafikanter ser det også som urimelig når staten i tillegg til bompengene budsjetterer med 32 834 mill. kroner i bilavgifter i 2002, mens staten på den annen side bare bruker 10 967 mill. kroner til veiformål.

Den trafikkavvisende effekten bompengesatsene på 150 kroner har, har gjort at mange trafikanter velger andre veier enn riksvei 5 via Fjærland. Mellom Sogndal og Førde benyttes riksvei 55 og 13 over Gaularfjell via Rørvik og Moskog, riksvei 55-13-610-Ev39 via Sande, eller riksvei 55 og Ev39 via Høyanger. Dette er mer trafikkfarlige strekninger med dårligere standard, og miljømessig lite gunstige transportruter. Alle disse alternative traseene har en miljøstandard og veistandard som gjør det uønsket med øket trafikk. Resultatet er at Fjærlandsveien nå bare har en årsdøgnstrafikk på 800, selv om det er denne veien som burde vært benyttet som hovedvei for den sentrale delen av fylket, både av hensyn til trafikksikkerhet, miljø, fremkommelighet og transportøkonomi.

Av gjelden på 400 mill. kroner er det igjen 325 mill. kroner. Nedbetalingen går langsomt. Av inntektene på vel 30 mill. kroner fra bomstasjonen går mer enn halvparten til renter. En gjeldssanering på f.eks. 200 mill. kroner kunne gi lavere bompengesatser, mindre avvisning, mer trafikk, avlastning av omkjøringsveiene og en dynamisk effekt på provenyet av bompengeordningen.

På grunn av dette fremmes følgende

forslag:

Regjeringen bes sørge for gjeldssletting eller andre tiltak som kan gi sterkt nedsatte bompengesatser på riksvei 5 mellom Sogndal og Fjærland.

21. februar 2002