Til Stortinget
Etter folketrygdloven § 14-13 utbetales svangerskapspenger
til gravide som ikke kan fortsette i sitt ordinære arbeid
på grunn av at fosteret kan bli utsatt for fare. Stønaden
utbetales fram til tre uker før man normalt skal gå ut
i svangerskapspermisjon.
Slik bestemmelsen er formulert og blir tolket av Rikstrygdeverket
omfatter den kun lønnsmottakere. Selvstendig næringsdrivende
kvinner er enten hensatt til sykmelding, til å ta ut ordinær
svangerskapspermisjon før tiden, eller til selv å bære
det økonomiske tapet ved ikke å kunne fortsette
sitt ordinære arbeid. Ingen av disse alternativene utgjør
noen tilfredsstillende ordning for denne gruppen kvinner. Samlet
sett betyr dette enten at barn av kvinner som er selvstendig næringsdrivende
får et dårligere vern enn barn av arbeidstakere,
eller at foreldrene får kortere tid sammen med barnet før
de må tilbake i arbeid. Dersom kvinnene tar det økonomiske
tapet selv er det kvinnepolitisk svært uheldig og fører
til at økonomi og livssituasjon kan være bestemmende
for fosterets ve og vel.
Det er et like stort behov for vern mot farlig arbeid for foster
og mor blant selvstendig næringsdrivende som blant arbeidstakere.
I jordbruket innebærer arbeidet ofte innslag av faremomenter
i form av tunge løft, fare for fall, spark fra dyr og eksponering av
skadelige kjemiske stoffer. Andre selvstendig næringsdrivende
vil ha andre ulemper i sin arbeidsdag som kan utgjøre faremomenter.
For mange av disse kvinnene vil svangerskapspenger være
en god løsning fordi man da vil kunne forsvare økonomisk å leie
hjelp til de oppgavene som kan være skadelige.
Praksisen ved de enkelte trygdekontor synes å være
noe ulik og enkelte steder tolkes regelverket muligens noe lempelig.
Det er imidlertid ingen holdbar situasjon og åpner for
en svært ulik praksis avhengig av hvor man bor. Andre steder
løses problemet med at den gravide blir sykmeldt. En sykmelding kan
imidlertid bety at vedkommende senere får forhøyet
forsikringspremie ved tegning av forsikring selv om hun i realiteten
ikke har pådratt seg noen egentlig skade eller sykdom.
Ordningen med svangerskapspenger krever i dag god dokumentasjon
når det gjelder de skadelige arbeidsforholdene. Det er
et krav at mor etter lov eller forskrift kan pålegges å slutte
i sitt arbeid og at omplassering ikke er mulig. Dokumentasjonen
må være underskrevet av lege. På denne
bakgrunn er det liten grunn til å tro at ordningen vil
bli utnyttet illojalt. Uansett vil kostnadene ved ordningen bli
oppveid ved at samfunnet unngår skade på mor eller
barn.
Svangerskapspenger beregnes etter de samme regler som
sykepenger. For selvstendig næringsdrivende skulle dette
bety at man fikk en 14 dagers karanteneperiode før utbetaling.
Ved svangerskapspenger er det hensynet til fosteret som må veie
tyngst. På denne bakgrunn bør det ikke eksistere
en slik karantenetid ved utbetaling av denne støtten og
en endring av lovteksten må ta hensyn til dette.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag om en
endring av folketrygdloven § 14-13 slik at ordningen
med svangerskapspenger blir gjort gjeldende for alle yrkesaktive
gravide kvinner.
26. februar 2002