Til Stortinget
Kommunene har en avgjørende rolle å spille
i arbeidet for å begrense energiforbruket og få ned
utslippene av klimagasser. De er selv betydelige energiforbrukere.
Internasjonale studier antyder at aktiviteter som lokale myndigheter
kan påvirke, genererer om lag 40 pst. av de nasjonale utslippene
av klimagasser. Kommunene rår gjennom sine planverktøy over
noen av de viktigste virkemidlene til å påvirke både
stasjonært og mobilt energiforbruk. Gjennom frivillig samarbeid
med lokalt næringsliv og innbyggere, bl.a. innenfor rammen
av Lokal Agenda 21, har de egne muligheter til å redusere
energiforbruket, for derigjennom å redusere utslippene
av klimagasser. I St.meld. nr. 54 (2000-2001), Norsk klimapolitikk, heter
det at Regjeringen vil:
«stimulere fylkeskommuner
og kommuner til å utarbeide klimaplaner og igangsette prosjekter
styrke samordningen mellom miljø-, energi- og transportpolitikken,
og synliggjøre hvordan kommunene kan delta i den nasjonale
dugnaden for reduserte klimagassutslipp og videreføre arbeidet knyttet
til Lokal Agenda 21
satse på tilskudd til klimaplaner i kommuner og fylkeskommuner
og lokale klimatiltak.»
Videre blir det understreket at
«Statens virkemidler er imidlertid ikke tilstrekkelige
for å få en kostnadseffektiv tilpasning. Lokale myndigheter
legger føringer for enkeltaktørers valg gjennom
sine planprosesser, og da særlig gjennom arealplanlegging
etter plan- og bygningsloven. Kommunene tar beslutninger som påvirker
hva som vil være den rasjonelle infrastrukturen, og de
gjør direkte valg knyttet til etablering av infrastruktur.
Utbyggingsmønsteret for boliger og næringsbygg
påvirker blant annet valgmulighetene når det gjelder
oppvarmingsform, etterspørselen etter transport og mulighetene
for å legge til rette for kollektivtransport. Kommunene
har også ansvaret for virkemidler som vegprising, tilgang
på parkeringsplasser, det kollektive transporttilbudet,
håndtering av avfall og vedtak om tilknytningsplikt til
fjernvarmeanlegg. I tillegg har kommunene en betydelig bygningsmasse
selv som de påvirker driften av.»
Mange kommuner har vist en sterk vilje til å satse på energisparing
og energieffektivisering og tiltak mot klimagassutslipp. Det kommer
blant annet til uttrykk i de lokale klima- og energiplanene som
hittil er utarbeidet i et trettitall kommuner og fylkeskommuner.
To gode eksempler på slik satsingsvilje i høyst ulike
kommuner er Stavanger og Grong. Stavanger har nettopp vedtatt en
klima- og energiplan der målet er å få energiforbruket
ned på et nivå som hele verdens befolkning kan
dele, uten å ødelegge miljøet. Den inneholder
et omfattende sett av tiltak som retter seg både mot stasjonær
og mobil energibruk og mot det indirekte energiforbruket som er
knyttet til innbyggernes forbruk av varer og tjenester. Kommunen har
allerede vist vilje til handling bl.a. ved å stille vidtgående
miljøkrav til ny bebyggelse og gjennom samarbeid med næringsliv
og andre aktører for å fremme sykkelbruk og bildeling.
Grong har som mål å redusere energiforbruket i
lokalsamfunnet med minst 30 pst. Kommunen har engasjert egen energi- og
miljøkoordinator, gjennomført enøk-kurs
for bedrifter, vil bygge boliger med null energiforbruk til oppvarming
og har planer om fjernvarmeforsyning basert på bioenergi.
Politikere og ansatte i kommunen går foran med en konkurranse
om hvem som kan spare mest energi i eget hjem.
Både disse planene og annen erfaring viser imidlertid
at kommunene må bygge på ufullstendige og til dels
lite relevante data. En forutsetning for vellykket lokal planlegging
er at en kjenner nåsituasjonen. Hvor mye energi bruker
de ulike aktørene i lokalsamfunnet? Hvor store utslipp
forårsaker de? Hvor store deler kan påvirkes gjennom
lokale virkemidler? Uten kjennskap til dette blir målsettinger
lett urealistiske, og tiltak lite målrettede. I klimasammenheng
er det er viktig å ha oversikt over forbruket av så vel
strøm som fossil energi, da det marginale strømforbruket hovedsakelig
dekkes av fossile energikilder. Mange norske kommuner har i dag
ingen samlet oversikt over sitt eget energiforbruk - verken når
det gjelder strøm, fjernvarme, fyringsolje eller drivstoff.
Kommunene må i sitt miljøarbeid ha enkle og
forståelige indikatorer som de kan ha som måleverdi. Formålet
med indikatorer er å gi kommuner og fylkeskommuner et beslutningsgrunnlag
i forbindelse med både arealplanlegging, og drift av egen
virksomhet. Indikatorene må være
enkle å tolke og formidle, og ha brukervennlighet som overordnet
formål. I tillegg må brukerne tilbys (data-) verktøy
hvor tekniske data enkelt kan omgjøres til anvendbar informasjon. Videre
bør et slikt indikatorsett harmonisere med KOSTRA-indikatorene.
Når det gjelder forbruk av nettbåren energielektrisitet
og fjernvarme i lokalsamfunnet som helhet, kan totaltall for elforbruket
i dag skaffes fra netteier. Men netteierne er ikke alltid i stand
til å bryte ned forbruket på et hensiktsmessig
antall forbrukergrupper og med tilstrekkelig pålitelighet.
De vil normalt kunne skille ut industriens forbruk, som gjerne er
det kommunene har minst mulighet til å påvirke.
For en vellykket planlegging er det ønskelig minst å kunne
skille mellom forbruk i industri, primærnæringer,
privat tjenesteyting, offentlig sektor og husholdninger. Dette fordi
virkemidlene som kan brukes til å påvirke energiforbruket
er forskjellige for hver av disse sektorene. Det er derfor ønskelig
at netteiere med områdekonsesjon må pålegges å registrere
strøm- og fjernvarmeforbruket særskilt for hver
av disse sektorene og rapportere disse opplysningene til kommunene
i sitt forsyningsområde.
Forbruket av fossile energibærere i annet enn kommunal
virksomhet er vesentlig vanskeligere å måle. I
dag publiserer SFT i samarbeid med SSB anslag for utslipp av CO2
på kommunenivå, som er basert på anslag
over forbruket av ulike fossile energibærere. Selve forbrukstallene
blir i motsetning til utslippstallene ikke publisert, men kan innhentes
fra SFT på forespørsel. Det er disse utslipps-
og evt. forbrukstallene de fleste kommuner som har utarbeidet klima-
og energiplaner, har lagt til grunn for planene. Kvaliteten på disse
anslagene kan imidlertid forbedres betydelig om en henter inn opplysninger
om oppvarmingsmåten i boliger og yrkesbygg med hyppigere
mellomrom, og dersom SFT og SSB i sine anslag for fossil energibruk
i tjenesteytende virksomhet tar hensyn også til disse oppgavene.
Fylkeskommunale og statlige virksomheter bør pålegges å gi
fullstendige oppgaver over sitt fossile energiforbruk direkte til
kommunen der de er lokalisert.
SSBs og SFTs kommunevise tall for utslipp fra transportsektoren
bygger hovedsakelig på trafikktellinger. Anslagene for
vegtransport gjelder utslipp som skjer innenfor kommunens geografiske
område, inkludert bl.a. gjennomgangstrafikk på riksveger. Det
finnes ingen anslag for energiforbruk eller utslipp forårsaket
av kjøretøy hjemmehørende i den enkelte
kommunen, eller over mobile utslipp som kommunene har realistisk
mulighet til å påvirke - dvs. i første
rekke den lokale trafikken. Virkelig gode anslag her vil være å kreve
lokale reisevaneundersøkelser. Dette bør kommuner
som ønsker det, i så fall tilbys støtte
til å gjennomføre. Nytten av SFTs anslag vil imidlertid
også øke for mange kommuner om det skilles mellom
anslag for trafikk på riksveg og annen vegtrafikk. I noen
kommuner kan dette forutsette at tallet på målepunkter
der det gjennomføres automatiske trafikktellinger økes
noe. Dette må i tilfelle Vegdirektoratet sørge
for. En annen mulighet for å styrke datamaterialet, er å utvide
SSBs undersøkelse om eie og bruk av personbil til å omfatte
flere spurte i små kommuner. I tillegg kan man også vurdere å pålegge
forsikringsselskapene å lage en årlig oversikt over
kjørelengde for forsikrede biler fordelt kommunevis.
Den samlede effekten dette kan ha på utslipp av klimagasser
er naturlig nok vanskelig å beregne, i og med at det vil
avhenge av hvordan et forbedret datamateriale rent faktisk blir
benyttet. Det er derfor i denne sammenhengen viktig at kommunene
får støtte til utvikling av tiltaksrettede klimahandlingsplaner på lokalt
og regionalt nivå samt tilbud om delfinansiering av tiltak
som reduserer utslipp.
Formålet med å innføre bedre indikatorer
er å gjøre det mulig for kommunene å tenke
mer langsiktig i forhold til energiplanleggingen som et virkemiddel for å redusere
utslipp av klimagasser. Et forbedret datamateriale og bedre rapporteringsrutiner
og -muligheter vil være i kommunenes egen interesse, fordi
det vil gjøre det enklere for kommunene selv å spare energi.
I tillegg til et bedre miljø lokalt, gir dette også muligheter
for en økonomisk gevinst for kommunene (jf. eksemplet fra
Stavanger). Potensielt vil derfor kommunesektoren være
en viktig bidragsyter til at Norge som nasjon klarer å oppfylle
kravene i Kyoto-protokollen.
På bakgrunn av dette blir det fremmet følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med et forslag om at ulike offentlige etater, kommuner og
nettselskaper må rapportere sitt energiforbruk fordelt
på energikilde og forbrukergruppe slik at datagrunnlaget
gjør det mulig å jobbe mer systematisk med å redusere
energiforbruket generelt, for gjennom dette å redusere
framtidige energikostnader, samt utslippene av klimagasser,
lokal luftforurensning og andre miljøproblemer. I tillegg
må det legges til rette for en økonomisk kompensasjon
til kommunene for dette merarbeidet.
2. Stortinget ber Regjeringen sikre at det utvikles relevante
indikatorer som har hensynet til brukerne som overordnet formål,
og at disse indikatorene samtidig integreres i KOSTRA-systemet.
20. mars 2002