Til Stortinget
Tap av beitende bufe på grunn av rovdyrangrep har økt
katastrofalt i løpet av de siste 10 år. I 1990
ble det erstattet 6 700 drepte eller sterkt skadede dyr
som måtte avlives. I 2001 var det sammenlignbare tallet 32 000
dyr.
Antall dyr på beite i den samme perioden har stort sett
vært stabilt. På grunn av vanskelighetene med å finne
igjen kadaver og dermed få dokumentert skade/tapsårsaken,
er det grunn til å tro at de reelle skadene på grunn
av rovvilt er mye større, noe også flere dødsvarslerforsøk
viser. Ut fra offentlig statistikk over tap av dyr på beite
i årene før rovdyrene gjorde seg mer og mer gjeldende
på 80-tallet, synes de reelle tallene for rovviltdrept
bufe å være om lag 50 000 dyr. Dette
er også samsvarende med det antall dyr som det blir søkt
erstatning for. Men om lag 18 000 av disse blir ikke erstattet
på grunn av at de ikke kan dokumenteres tapt, da de kan
være trukket inn i hi, urer, gravd ned eller er helt oppspist
av rovviltet eller åtselsdyr og fugler.
Lidelsen for dyrene er store, spesielt for de som ikke blir drept
under rovdyrangrepet, men lever videre både i timer og
døgn etter angrepet. Disse dyrene er også spesielt
vanskelige å finne, da et skadet dyr som regel, hvis det
kan, vil prøve å gjemme seg mest mulig umiddelbart
etter en slik skade.
Skadedempende tiltak i ulike former er utprøvd og praktiseres
i de rovdyrutsatte områdene uten at disse er effektive
nok for å unngå nye angrep og lidelser, bl.a.
på grunn av at rovdyrene følger etter og foretar
angrep på innmark eller flytter seg til nye utmarksområder
der det er beitende bufe.
Dyrevernet og dyrevernsnemndene har i de senere årene
kommet sterkere inn i det forebyggende og avvergende arbeidet når
det gjelder rovdyrskader og konflikter. I sammenlignbare sakssammenhenger, som
ved skade forvoldt av hund, kan dyrevernet og dyrevernsnemndene
henvende seg til de som er ansvarlig for skadevolder med sanksjoner
og pålegg. Dette er et viktig prinsipp i alle slike saker,
men dyrevernsnemndenes muligheter til slik reaksjon i rovdyrsaker
er svært uklare.
Forslagsstillerne mener dyrevernets stilling må styrkes
også når det gjelder de skader og lidelser som rovdyrangrep
medfører. Det må derfor avklares at dyrevernsnemndene
kan pålegge fjerning av skadegjørende rovdyr ved
at slike individ raskt blir tatt ut. Denne forvaltningsmessige avklaringen
må skje nå, fordi en behandling av den nye rovviltmeldingen først
vil skje i 2004, og det vil derfor gå minst tre beitesesonger
før resultatene av en ny behandling vil bli gjort gjeldende.
Forslagsstillerne mener det snarest må utarbeides rutiner
og forskrifter for en slik dyrevernmessig håndtering når
rovdyr påfører skader og lidelser på bufe,
og det er utført fornuftige forebyggende tiltak uten at
disse har fullgod virkning.
For å sikre dyrevernet i en slik situasjon foreslås følgende:
Dyrevernet, ved dyrevernsnemnda, kan kreve at rovvilt som gjør
skade på bufe kan tas ut/felles. Kravet om slikt
uttak fremmes for en partssammensatt kommunal nemnd. Denne nemnda
bør bestå av et medlem fra viltnemnda, et medlem
fra dyrevernsnemnda og et medlem fra formannskapet. (I større kommuner
kan formannskapets representasjon være tre medlemmer).
Nemnda skal ha som oppgave å løse dyrevernmessige
og etiske spørsmål i forholdet mellom rovdyr og
bufe. Heretter kalt kommunal nemnd for dyreetikk i rovdyrsaker.
Dersom denne nemnda godkjenner dyrevernsnemndas krav om uttak/felling
av det skadegjørende rovdyret skal dette forelegges fylkesmannens
miljøavdeling for godkjenning. Fylkesmannens miljøavdeling
kan forelegge saken for Direktoratet for naturforvaltning (DN),
og endelig avgjørelse fra disse fagorganene skal foreligge
fra fylkesmannens side raskest mulig og senest innen to døgn
fra henvendelsen er gjort fra den kommunale nemnda for dyreetikk i
rovdyrsaker.
Dersom fylkesmannen og DN er enig i begjæring om uttaket
igangsettes dette umiddelbart. Dersom fylkesmannen og DN motsetter
seg slikt uttak, kan denne beslutningen ankes til en fylkeskommunal nemnd
for dyreetikk i rovdyrsaker, som enten er fylkesutvalget eller et
utvalg av fylkesutvalgets medlemmer utpekt av fylkesutvalget. Dette
utvalget skal behandle en slik anke snarest og innen to døgn
fra anken fremmes.
Avgjørelsen til den fylkeskommunale nemnda for dyreetikk
i rovdyrsaker kan bare omgjøres av Miljøverndepartementet
v/miljøvernministeren.
Dersom miljøvernministeren velger å bruke denne
endelige bestemmelsesmyndigheten i en slik sak, og det betyr at
han motsetter seg uttak/felling av skadegjørende
rovdyr, må miljøvernministeren gjennom sitt departement
påse at det stilles tilstrekkelige økonomiske
midler til rådighet for skadeforhindrende og avbøtende
tiltak, slik at beitende bufe kan være ute på beite
i den perioden det er normalt å ha beitedyr ute, om dette
er på utmark eller innmark.
En slik forpliktende handling må dyrevernet kunne kreve
av miljøvernministeren, da det er myndighetene gjennom
flertallsvedtak i Stortinget som har besluttet den rovdyrpolitikken
vi har i dag, og at denne skal praktiseres/forvaltes slik
at beitebruk og husdyrhold skal kunne opprettholdes og at beitende
bufe ikke skal bli skadelidende.
På denne bakgrunn blir det fremmet følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen snarest
iverksette ordningen med dyreetiske tiltak slik de er beskrevet i
forslaget med bl.a. anledning til opprettelse av kommunale og fylkeskommunale
nemnder for dyreetikk i rovdyrsaker i kommuner og fylker der dette
er aktuelt.
2. Der miljøvernministeren går imot dyrevernets begjæring
om uttak av skadegjørende rovvilt, må staten ved
Miljøverndepartementet stille økonomiske ressurser
til rådighet slik at forebygging og avbøtende
tiltak sikrer beitende bufe mot skader og pine.
29. april 2002