Forslag fra stortingsrepresentant Sylvia Brustad om å legge til rette for at strømkunder over hele landet får tilbud om toveiskommunikasjon mellom strømkunde, strømleverandør og nettselskap

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I en situasjon hvor utbygging av ny kraftproduksjon i lang framtid høyst sannsynlig vil bli svært begrenset er det avgjørende at fleksibiliteten på sluttbrukersiden stimuleres. Dette kan oppnås gjennom at fordeler i nettariffen kombinert med variasjoner i spotpris blir synliggjort for forbrukerne. Strømkundene må få mulighet til å ha et "smartere strømforbruk" dersom de selv ønsker det.

I enkelte områder er det inngått avtaler mellom strømkunder og strømleverandører/nettselskap om såkalt toveiskommunikasjon, med tilhørende økonomiske kompensasjoner og incitament overfor strømkunden. Et system med toveiskommunikasjon fungerer slik at det inngås en avtale mellom strømkunde og strømleverandør og/eller nettselskap. Avtalen innbefatter at strømkundene aksepterer at man til tider av døgnet, der det normalt er topper i forbruket, bruker mindre strøm. Dette mot at en får redusert nettariff og/eller redusert strømpris. I praksis kan dette for eksempel skje ved at varmeelement i varmtvannsberedere ikke kan slås på i slike perioder, at varmekabler i betonggolv ikke er på i perioder eller at man ikke kan bruke utstyr som bruker mye strøm som for eksempel vaskemaskiner og tørketromler i disse periodene.

Dette kan styres ved tekniske innretninger hos kunden eller at det styres fra nettselskapet ved hjelp av moderne datateknologi som allerede finnes i dag. Men det vil også bidra til teknologiutvikling av mer effektive løsninger og kommunikasjonssystemer. Det vil være et viktig bidrag til utbyggingen av moderne infrastruktur for IKT over hele landet

Hvis et slikt system bygges ut over hele landet og mange nok forbrukere gjør seg nytte av det, vil nettselskapene slippe å bygge ut sine overføringsanlegg som linje- og transformatorer for å ta hånd om så høye topper som de ellers må. De får dermed mindre investeringer og lavere utgifter. Disse reduserte kostnadene må igjen komme kundene til gode i form av lavere nettariffer. Et slikt system vil også være et bidrag til at kraftverkene kan klare å produsere nok kraft i de kritiske periodene. Det trengs også et godt informasjonsopplegg som gjør at alle som får denne muligheten ønsker å være med i ordningen.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at strømkunder over hele landet får tilbud om toveiskommunikasjon mellom strømkunde, strømleverandør og nettselskap. Dette for at de selv kan være med å påvirke strømregninga, og det er også et bidrag for å bedre effektsituasjonen.

4. juni 2002