Til Stortinget
Undersøkelser viser en alarmerende økning i
livsstilssykdommer i befolkningen. Det faktum at vi både
i arbeidslivet og på fritiden er mer stillesittende, kombinert
med endrede kostvaner, resulterer i overvekt og økt forekomst
av hjerte- og karsykdommer. Samtidig er stress blitt en folkesykdom,
også hos barn ned i grunnskolealder.
En indikator på denne utviklingen er økningen
i diabetes og bruk av blodtrykksdempende medisiner. Hos barn og
unge er det påvist dårligere motoriske ferdigheter.
Nyere utenlandske studier viser en klar sammenheng mellom livsstil
og utviklingen av astma hos barn. I Danmark er det påvist
at barn som er i god fysisk form, har lavere risiko for å utvikle
astma i voksen alder.
Det er vitenskapelig dokumentert at inaktivitet er vårt
samfunns største livsstilsrelaterte risikofaktor. Forskning
viser at selv ved relativt moderat økning i aktivitetsnivå,
reduseres risikoen for hjerte-/karsykdommer, diabetes,
flere typer kreft, psykiske lidelser, benbrudd m.m. Til tross for
all denne kunnskapen om sammenhengene mellom fysisk aktivitet og
helse, er det en sterk ubalanse mellom vår viten og hvordan
vi faktisk organiserer samfunnet. Dersom vi skal lykkes i å snu
en utvikling som produserer sykdom og dårlig livskvalitet,
er det nødvendig å iverksette tiltak som virker
forebyggende. Det er opplagt samfunnsøkonomisk lønnsomt å investere
i god helse framfor stadig å løpe etter utviklingen
med reparerende tiltak.
Grunnlaget for gode vaner og en god helse legges tidlig i livet.
Det er derfor bekymringsfullt å registrere at 10-åringer
i dag sitter på skolen, foran datamaskinen og/eller
foran fjernsynet i gjennomsnittet 10 timer pr. dag. Den organiserte
idretten rapporterer om stort frafall blant ungdom. Dagens 9-åringer
er i gjennomsnitt 3,9 kg tyngre enn for få år
tilbake. Et økende antall barn sliter med belastningslidelser.
Det er klare medisinske årsaker til at barn bør starte
med regelmessig fysisk aktivitet tidlig. Blant annet fordi benmassen
er ferdig utvokst i løpet av grunnskolealderen, noe som
har betydning for den fysiske helsen resten av livet.
Skolen er den arena der barn og ungdom skal tilegne seg nødvendige
kunnskaper, ferdigheter, holdninger og vaner. I henhold til læreplanverket
er det en oppgave for skolen å sette elevene i stand til å ta
ansvar for egen helse. Dessverre velger en stor andel av skolene
en timeplan med kun et minimum av timer avsatt til kroppsøving.
Skolen bør ikke være en lukket arena, men samarbeide
med frivillige organisasjoner i arbeidet med å gjøre
skolen til en helsefremmende arena der barn og unge gis mulighet
til å drive fysisk aktivitet daglig. Dette vil være
et viktig bidrag for å legge til rette for en helsefremmende
livsstil og understøtte det som gjør folk friskere.
I Buskerud er det etablert et regionalt samarbeid mellom Fylkeslegen,
Statens Utdanningskontor, Fylkesmannen, Fylkeskommunen, Buskerud
Idrettskrets, samt kommuner, skoler og idrettslag. Formålet er
at barn og unge mellom 3 og 16 år skal drive fysisk aktivitet
gjennom lek/aktiviteter minst én time daglig i
barnehagen eller skolen. Ideen er hentet fra den svenske Bonkeflo-modellen
der 900 skoler inngår i et nettverk og der myndighetene
planlegger å gjøre modellen landsomfattende. Dette
er et positive tiltak som alle barn i den norske grunnskolen bør
få anledning til å ta del i.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for et landsomfattende
samarbeidsprosjekt mellom skolen og idrettsbevegelsen om å gi
alle elever i grunnskolen mulighet til å drive fysisk aktivitet
1 time daglig.
13. juni 2002