Til Stortinget
Forvaltninga av fellesbestandene av norsk arktisk torsk, norsk
arktisk hyse og lodde i Barentshavet skjer i dag i samarbeid mellom
Norge og Russland. I den blanda norsk-russiske fiskerikommisjonen
fører Norge og Russland årlig kvoteforhandlinger
om totalkvotene for fellesbestandene. Her blir også kvotene
mellom Norge, Russland og tredjeland fordelt.
FN-avtalen om fiske på vandrende bestander (United Nations
Agreement for the Implementation of the Provisions of the United
Nations Convention on the Law of the Sea for 10 December 1982 Relating to
the Conservation and Management of Straddling Fish Stocks and Highly
Migratory Fish Stocks), heretter kalt FN-avtalen, er en enighet
om hvordan Havrettstraktaten skal tolkes når det gjelder
bestander som vandrer mellom nasjonenes eksklusive økonomiske
soner og internasjonalt farvann. Avtalen gjelder vandrende bestander,
slik dette er definert i Havrettstraktaten; det vil si en bestand
som vandrer mellom en eller flere eksklusive økonomiske
soner og det åpne hav. Norsk arktisk torsk må betraktes
som en vandrende bestand, slik at FN-avtalen omfatter forvaltningen
av denne i internasjonalt farvann.
Norge har undertegnet FN-avtalen, og fellesbestandene i Barentshavet
som forvaltes av den norsk-russiske fiskerikommisjon, må forvaltes
i henhold til FN-avtalen.
FN-avtalen slår fast at fellesbestandene skal forvaltes
i tråd med føre-var-prinsippet. Dette går
klart fram av FN-avtalens paragraf 6Begrepet brukt i FN-avtalen
er "precautionary approach" som kanskje best oversettes med "føre-var-tilnærming". Både
Otto Gregussen i sitt leserinnlegg og utenriksministeren i sitt
brev til Stortinget bruker oversettelsen "føre-var-prinsippet"
av FN-avtalens "precautionary approach". :
"States shall apply the precautionary approach widely to conservation,
management and exploitation of straddling fish stocks and highly
migratory fish stocks in order to protect the living marine resources
and preserve the marine environment."
Dette har også tidligere regjeringer og Storting lagt
til grunn ved behandlingen av FN-avtalen i Stortinget.
Utenriksministeren skrev i brev til utenrikskomiteenBrev
av 14. mai 1996 fra utenriksministeren til lederen for Stortingets
utenrikskomité. at:
"I tillegg får artiklene 6 (anvendelse av føre-var-prinsippet)
og 7 (bevarings- og forvaltningstiltakenes forenlighet) også anvendelse
innenfor de økonomiske soner, med forbehold for de forskjellige
rettsordninger som etter havrettskonvensjonen av 1982 gjelder på det åpne
hav og i de økonomiske soner."
Dette synet ble også lagt til grunn i utenrikskomiteens
innstilling til StortingetInnst. S. nr. 228 (1995-1996).
Artikkel 6 om føre-var-prinsippet får altså anvendelse
for forvaltning av ressursene innenfor de økonomiske soner.
FN-avtalen beskriver videre hva føre-var-prinsippet bør
innebære for forvaltningen. Statene skal:
"…apply the guidelines set out in Annex II and determine,
on the basis of the best scientific information available, stock-specific
reference points and the action to be taken if they are exceeded;
(artikkel 6.3 b)"
I FN-avtalens punkt 4 i Annex II, som artikkel 6.3 b viser til,
heter det at forvaltningen skal søke å holde og/eller
gjenoppbygge bestandene til nivåer i tråd med
de føre-var-grensene man har blitt enige om. Slike referansepunkt
skal brukes til å igangsette forhåndsavtalte verne
og forvaltningstiltak.
Den norsk-russiske fiskerikommisjon har vedtatt to referansepunkter
for forvaltning av norsk arktisk torsk, basert på råd
fra Det Internasjonale Råd for Havforskning (ICES). Forvaltningen
skal for det første sørge for at uttaket av fisk
ikke overskrider F=0,42, noe som indikerer at ca. 30 pst.
av bestanden man har ved starten av et år, er fanget ved årets
slutt.
Føre-var-grensen er satt for å sikre seg mot
bestandskollaps. Det største økonomiske langtidsutbyttet
får man med en mer forsiktig forvaltning enn føre-var-prinsippet.
Et lavere fiskepress på 0,2 er referansepunktet for et
uttak som vil gi et slikt maksimalt langtidsutbytte, og bedre lønnsomhet
i fiskeriene.
Det andre referansepunktet som den norsk-russiske fiskerikommisjonen
baserer seg på, er at en minimum gytebestand ikke må komme
under 500 000 tonn. Ved lavere gytebestand øker
faren for rekrutteringssvikt.
Gjennom forvaltningen av fiskeressursene skal myndighetene sikre
at bestandene ikke bryter sammen. I tillegg er vi forpliktet gjennom
Havrettstraktaten (UNCLOS 1982) til å forvalte
ressursene slik at de gir et optimalt langtidsutbytte. Dette er
også norsk politikk. Overfisket av torsk og andre arter
de siste årene gjør at vi høster langt
mindre av bestandene enn det som er mulig. Som nevnt vil man, for
de fleste bestandene vi deler med Russland, oppnå størst utbytte
ved et lavere fiskepress enn det føre-var-prinsippet foreskriver.
Det kan likevel oppstå situasjoner der det enkelte år
kan være fornuftig å legge seg på et høyere
uttak enn det som gir størst langtidsutbytte. Det vil være
naturlig å gi fiskeriministeren rom for å vurdere
hvor stort fiskepress man skal legge seg på for hvert år
- innenfor grensene av føre-var-prinsippet. Det overordnede
målet må likevel være å sikre
et langsiktig, høyt utbytte.
I den årlige rapporten fra Havforskningsinstituttet "Havets
Ressurser 2002. Fisken og havet, særnummer 1 - 2002" (Iversen,
S.A. (red.), Havforskningsinstituttet 2002) går det fram
at den norsk-arktiske torsken er "utenfor sikre biologiske grenser".
(s. 13)
Havforskingsinstituttet viser i rapporten til at Det internasjonale
råd for havforskning, ICES, for 2001 anbefalte en kvote
på 263 000 tonn (F=0,32), og for 2002
en kvote på 181 000 tonn (F=0,25).
I 2000 ble resultatet av forhandlingene i den norsk-russiske
fiskerikommisjon at totalkvoten for norsk arktisk torsk ble satt
til 435 000 tonn (inklusive 40 000 tonn kysttorsk),
og en inngikk en avtale om at den samme kvoten skulle gjelde for
2002 og 2003 såfremt ikke bestandssituasjonen ble betydelig
endret i forhold til foreliggende prognoser. Havforskingsinstituttet
vurderer dette slik i den ovennevnte rapporten:
En fangst på 395 000 tonn norsk-arktisk torsk
er mer enn det dobbelte av anbefalt TAC (total fangstkvote), og
tilsvarer en fiskedødelighet i 2002 på 0,66. Det
betyr at beskatningen blir noe lavere enn i 2000 (0,91), men fortsatt
langt over føre-var-grensen (0,42). Det betyr videre at
heller ikke gytebestanden når den gjeldende føre-var-grensen
(500 000 tonn) i 2003. Ettersom de tre siste årsklassene
tegner dårlig, er også de videre utsikter dårlige.
(s. 17)"
ICES rådgivende komité for fiskerireguleringer
la fram sine anbefalinger i juni 2002. Disse gjentar vurderinga
av bestanden av norsk arktisk torsk til å være utenfor
sikre biologiske grenser; ICES anbefaler en betydelig reduksjon
i beskatningsgrad tilsvarende en fangst under 305 000 tonn.
Bestanden av norsk kysttorsk har avtatt kontinuerlig fra 1994; ICES
anbefaler en betydelig reduksjon i fiskedødeligheten. Norsk arktisk
hyse høstes ut over sikre biologiske grenser; ICES tilrår
fangster under 101 000 tonn.
Forvaltninga av de norsk-russiske fellesbestandene kan i dag
ikke sies å være økologisk eller økonomisk
bærekraftig. I tida framover er det nødvendig å utøve
forsiktighet i kvotefastsettelsen. Reformer i forvaltningssystemet
har derfor sin berettigelse.
Forhandlingene i den norsk-russiske fiskerikommisjon finner sted
i november hvert år etter at Det internasjonale råd
for havforskning (ICES) har lagt fram en anbefalt fangstkvote for
de enkelte fiskebestandene.
Den norske delegasjonen til den norsk-russiske fiskerikommisjon
var i 2001 sammensatt av representanter fra Fiskeridepartementet
(3), Fiskeridirektoratet (3), Utenriksdepartementet (2), den norske ambassaden
i Moskva (1), Generalkonsulatet i St. Petersburg (1), Havforskningsinstituttet
(3), Fiskeriforskning (2), Norges Fiskarlag (3), Fiskeri- og Havbruksnæringens
Landsforening (1), Norsk Sjømannsforbund (1). Fiskeriministeren
er formelt delegasjonsleder. Det er de samme institusjonene som
er med i forhandlingsdelegasjonen som deltar i den forberedende
fasen.
Den russiske delegasjonen består av representanter fra
den statlige fiskerikomiteen, havforskere, representanter fra næringa
og regionale myndigheter i nordvest-Russland.
I Norge har det den senere tida vært debatt om måten
forhandlingene i den norsk-russiske fiskerikommisjon skjer på.
Det har vært pekt på mangel på åpenhet
og offentlighet, og ulike lokale aktører, kommuner og fylkeskommuner
har pekt på mangel på lokal deltakelse i kvotefastsettelsen.
Norsk fiskeriforvaltning er fremdeles preget av lukkethet. De
norske posisjonene i forhandlingene er ikke kjent for offentligheten,
verken i forbindelse med forhandlingene eller i ettertid. Stortinget
har ikke mulighet til å gi innspill i forkant av forhandlingene
og kjenner ikke annet enn resultatet av forhandlingene. Dette innebærer
i praksis at norsk ressurspolitikk på fiskeriområdet
er ukjent for alle unntatt delegasjonens medlemmer, og fiskeriministeren.
I løpet av de siste årene har en rekke aktører
meldt seg interessert i å få rett til å delta
i den norske delegasjonen i forhandlingene med Russland. Blant disse er
Norges Kystfiskarlag, Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Norges
Naturvernforbund. Både Norges Kystfiskarlag og Norges Naturvernforbund har
fått avslag på sine søknader. Det vises
i denne sammenheng til Dokument nr. 8:142 (2001-2002) fra representantene Åsa
Elvik og Marit Arnstad om Norges Kystfiskarlag blir representert
i Reguleringsrådet, den norsk-russiske Fiskerikommisjonen
og andre relevante råd og komiteer innenfor fiskeriforvaltningen.
Da FN-avtalen om fiske på vandrende bestander ble inngått,
mente daværende fiskeriminister at "Den norsk-russiske
fiskerikommisjonen er et "arrangement" etter definisjonen i FN" Historisk
milepæl for ansvarlig fiske. Av fiskeriminister Jan H.
T. Olsen, Fiskeribladet. 30. november 1995. Den norske
regjeringen signaliserte med andre ord den holdning at den norsk-russiske
fiskerikommisjon ivaretar den funksjon de regionale og subregionale
forvaltningsorganene skal ha etter FN-avtalen.
FN-avtalen understreker betydningen av åpenhet i alle
beslutningsprosesser som er relevante for forvaltningen av fellesbestandene.
FN-avtalen slår også fast at frivillige organisasjoner
som er opptatt av og arbeider med spørsmål knyttet
til forvaltning av vandrende fiskebestander. FN-avtalens artikkel
12 punkt 1 og 2 tar opp spørsmål om åpenhet
og deltakelse:
1. States shall provide for transparency
in the decision-making process and other activities of subregional
and regional fisheries management organizations and arrangements.
2. Representatives from other intergovernmental organizations
and representatives from non-governmental organizations concerned
with straddling fish stocks and highly migratory fish stocks shall
be afforded the opportunity to take part in meetings of subregional
and regional fisheries management organizations and arrangements
as observers or otherwise, as appropriate, in accordance with the
procedures of the organization or arrangement concerned. Such procedures
shall not be unduly restrictive in this respect. Such intergovernmental
organizations and non-governmental organizations shall have timely
access to the records and reports of such organizations and arrangements,
subject to the procedural rules on access to them.
FN-avtalen slår fast at statene skal sørge
for åpenhet i forhandlingen, og legge til rette for deltakelse fra
frivillige organisasjoner.
Miljøvernminister Børge Brende har ved flere
anledninger understreket behovet for at frivillige organisasjoner
kan delta i utvikling av internasjonale avtaler om miljø-
og ressursspørsmål. Senest uttalte miljøvernministeren
8. mai 2002 i Stortingets spørretime:
"Åpenhet og deltakelse er en forutsetning for å lykkes
i å oppnå de ambisiøse målsettingene
vi setter oss for internasjonalt miljø- og utviklingsarbeid.
I denne sammenheng tenker jeg i første rekke på organisasjonenes
mulighet til innsyn og medvirkning i myndighetenes politikkutforming
og oppfølgingen av denne."
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Fellesbestandene norsk arktisk
torsk, norsk arktisk hyse og lodde i Barentshavet skal forvaltes
i henhold til FN-avtalen om fiske på vandrende bestander
(United Nations Agreement for the Implementation of the Provision
of the Unitied Nations Convention on the Law of the Sea of 10 December
1982 Relating to the Conservation and Management of Straddling Fish
Stocks and Highly Migratory Fish Stocks; "FN-avtalen").
2. Fellesbestandene i Barentshavet skal forvaltes i tråd
med føre-var-prinsippet.
3. Stortinget skal i forkant av forhandlingene med Russland
om totalkvoten for fellesbestandene i Barentshavet konkretisere
prinsippene for de norske posisjonene i forhandlingene.
4. Beslutningsprosessen og posisjonene i forhandlingene
om totalkvotene for de norsk-russiske fellesbestandene må være åpne,
jf. FN-avtalens artikkel 12, punkt 1.
5. Berørte norske regionale myndigheter må på egnet
måte tas med på råd i forkant av de norsk-russiske
kvoteforhandlingene.
6. Frivillige organisasjoner som er opptatt av forvaltning
av fellesbestandene må på egnet måte gis
plass i den norske forhandlingsdelegasjonen, jf. FN-avtalens artikkel
12, punkt 2.
21. juni 2002