Til Stortinget
De siste 50 årene har rammevilkårene for norsk næringsliv
gjennomgått en betydelig endring, og marginene har blitt
mindre. De fleste næringer har kunnet tilpasse seg utviklingen
gjennom strukturelle endringer. Eksempelvis har dagligvarehandelen,
hotell og restaurant mv. etablert større og tyngre aktører for å skape
lønnsomhet i bransjen. Så langt har skognæringen
gjennom konsesjonsloven vært avskåret fra å gjøre
nødvendige tilpasninger, og sliter med en eiendomsstruktur
som er tilpasset flere tiår gamle rammebetingelser.
Skognæringen er i dag en bransje som arbeider under
full konkurranse, både nasjonalt og internasjonalt. Norsk
skogbruk har meget høy miljøprofil og forsyner
en av landets aller viktigste eksportindustrier med kvalitetsråstoff.
Konkurransen mot importert trevirke fra lavkostnadsland er imidlertid
hard. Avvirkningen i norske skoger avtar derfor årlig,
som en direkte følge av foreldet eiendomsstruktur.
Norsk skogbruk leverer i tillegg til tømmer også i stadig økende
grad fellesskapsgoder. Dette er ønsker og krav til driften
som skogbruket frivillig har satt i system og som reduserer lønnsomheten
i næringen. I kombinasjon med fallende tømmerpriser
gir dette et omfattende krav til arealstørrelse for å kunne
drive skogbruk profesjonelt. Stadig flere driver skogbruk med ”venstrehånden”,
tar arbeid utenfor gården og driver skogen passivt med
det resultat at avvirkningen reduseres.
Skognæringen har også historisk spilt en viktig rolle
i norsk næringsliv. Skogbruket er en av de viktigste næringene
i distriktene. Dersom bransjen skal bidra til den lokale verdiskapingen
og være en sentral leverandør av råstoff
til norsk industri også i fremtiden, er det viktig at næringen
utvikler seg i takt med markedskravene. Avgjørende for
en slik utvikling er at næringen gis forenklinger og liberalisering
av et regelverk som i dag regulerer næringen. I dette arbeidet
har myndighetene en viktig rolle som tilrettelegger. En av de største
hindringer i dag for skognæringens videre utvikling er
den særnorske konsesjonslovgivningen som regulerer omsetningen
av bl.a. skogeiendommer. En rekke eksempler i den senere tid viser
at praktiseringen av regelverket ikke fører til en riktig
utvikling i næringen. Dette gjelder spesielt konsesjonslovens
regler om at myndighetene skal gripe inn i salget dersom prisen
på eiendommen er for høy, sett ut fra samfunnsmessige
betraktninger, jf. konsesjonslovens § 1 nr. 4. Denne regelen
gjør at det offentlige foretar en overprøving
av de vurderinger som kjøper og selger i en frivillig transaksjon
har foretatt, bl.a. basert på forretningsmessige vurderinger
knyttet til deres engasjement innen skogsektoren. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at det er svært uheldig at myndighetene
har anledning til å gripe inn i frivillige transaksjoner
av denne art. Når en selger og en kjøper har blitt
enige om en pris for skogeiendommen, så bør dette
respekteres av myndighetene som etter forslagsstillernes mening
ikke har de samme forutsetninger for å vurdere hva et riktig
prisnivå for en eiendom er som det en kjøper har.
I den senere tid har forslagsstillerne registrert en rekke uheldige
eksempler hvor staten, ved Statens landbruksforvaltning (SLF), har
grepet inn i frivillige transaksjoner og stoppet overdragelsen av
skogeiendommer fordi den mener at prisen har vært for høy. Dette
gjelder Norske Skog AS sitt salg av større skogeiendommer
på Østlandet. Opplysningsvesenets fond (Ovf) ønsket å kjøpe
de 27 000 dekar store Follum skogene i Oppland for 23,5 millioner
kroner, mens Norges Skogeierforbund ville kjøpe de 155
000 dekar store Saugbruksskogene for 175 millioner kroner. Disse
salgene er ennå ikke gjennomført fordi SLF mener
at prisen for eiendommene er for høy. Norske Skog AS ønsket
ikke å gjennomføre salget til en lavere pris enn
den som var avtalt mellom selger og kjøpere. Dette har
flere uheldige sider. Norges Skogeierforbunds tanke med kjøpet
var å selge skogen videre i teiger til sine medlemmer slik
at disse kan få styrket sitt næringsgrunnlag.
Ved et slikt salg av eiendommer ville mange mindre skogeiere kunne få mer
drivbare enheter, og dermed øke aktiviteten på det
samlede arealet. Skogeierforbundet ønsket gjennom et slikt
salg å få til arronderingsmessig gode løsninger
med en bedre bruksstruktur. Rundt 200 skogeiere har meldt sin interesse
for å kjøpe disse eiendommene.
Statens motvilje blir ikke forstått av bransjen. Det brer
seg dessuten en betydelig indignasjon over at Staten ser seg bedre
i stand enn kjøper til å vurdere hvilken verdi
eiendommen har for kjøperen selv. Det finnes ingen objektivt ”riktig” pris
på en eiendom. Hvilken pris som er fornuftig må vurderes
ut fra den enkelte interessents situasjon. Statens innblanding betraktes
derfor som utidig overformynderi.
Forskjellen på hva markedet er villig til å betale og
SLF´s syn på hva som er et riktig prisnivå, viser
at det er stor avstand mellom de beregninger som kjøpere
og SLF foretar. Det kan derfor stilles spørsmål ved
hvor riktige de beregninger som SLF foretar er når kjøpere,
som lever av å få en avkastning på sine investeringer,
kommer frem til et betydelig annet prisnivå enn de vurderinger
som blir foretatt på et forretningsmessig grunnlag. Med
fallende tømmerpriser har det blitt mer og mer vanlig at
man satser på alternative inntektskilder fra arealet (kraftproduksjon,
jakt og fiske, opplevelsesturisme osv). Verdien av dette er det
utelukkende kjøper som kan vurdere ut fra sine planer.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det må være
aktørene i skogbransjen selv som ved frivillig kjøp
og salg, må finne frem til det prisnivå for slike eiendommer
som er riktige. Samfunnsmessig må det også være
riktig at transaksjoner mellom de som er aktører i forskjellige
bransjer respekteres av myndighetene og at man aksepterer de vurderinger
som profesjonelle aktører foretar basert på forretningsmessige
kriterier. Hva slags avkastning man kan få av drift av
en eiendom avhenger mye av personlige egenskaper, dyktighet og kreativitet
hos den enkelte eier. Noen skogeiere er dyktige til å få frem
en ekstra avkastning av jakt- og fiskerettigheter, opplevelser og annen
form for tilleggsnæring enn tradisjonelt skogbruk. Slik
utnyttelse vil være veldig avhengig av personlige egenskaper
og kreativitet hos den enkelte skogbruker.
Praktiseringen av den norske konsesjonsloven, hvor myndighetene
ofte griper inn i frivillige transaksjoner mellom kjøpere
og selgere, medfører store kostnader både for
det offentlige selv og for private næringsdrivende. Innen
skogbransjen har marginene blitt redusert i de senere år,
og alle ekstra kostnader som aktørene i bransjen må dekke
gjør bransjen mindre konkurransedyktig. Videre reduserer
kostnadene attraktiviteten i å investere i skognæringen.
Dette er uheldig. Det offentlige blir selv påført
unødvendige kostnader. I en rapport utarbeidet av Aanesland
og Holm i år 2000, Offentlig regulering
av markedet for landbrukseiendommer, påfører
konsesjonslovgivningen samfunnet en årlig administrasjonskostnad
på ca. 50 millioner kroner.
Rapporten utarbeidet av Aanesland og Holm i år 2000
viser at man i Sverige har hatt meget gode erfaringer etter at prisreguleringen
ble fjernet i 1991 og konsesjonslovgivningen generelt ble forenklet.
I Sverige hadde man før denne reformen kommet frem til
at en avregulering var nødvendig for å få en
bedre utnyttelse av skogressursene. Noe som er interessant å merke
seg i undersøkelsen er at det i årene 1995 - 1998
har vært en overvekt av utenbygdsboende som har solgt eiendommer
og innenbygdsboende som har kjøpt. Det har også i
perioden vært flere utlendinger som har solgt landbrukseiendommer
enn som har kjøpt. Dette viser at noe av argumentasjonen
bak konsesjonsreglene er bygget på feil grunnlag. Undersøkelsen
viser også at aktørene i bransjen ikke ønsker seg
tilbake til et system med prisregulering. Opphevelsen av prisreguleringen
har også ført til en økt avvirking, noe
som har tilført industrien mer virke. Importen har derfor
blitt redusert. Skogeiere som ønsker å selge eiendommene
sine får nå skikkelig betalt for eiendommene,
og det har blitt enklere å etablere seg i næringen
for folk som er interessert i det.
Den tidligere offentlige reguleringen av eiendomstransaksjonene
førte tidligere til avfolking av distriktene fordi mindre
bruk ofte ble tilleggsjord til andre bruk. Denne trenden er nå snudd.
Svenske politikere er også i stor grad fornøyd
med den avreguleringen som har skjedd og de konsekvenser den har fått
for skogbruket som næring. Selv ikke Skogs- och träfacket,
som organiserer de svenske skogsarbeiderne, ønsker seg
tilbake til det gamle regimet med regulering.
Undersøkelsen av forholdene i Sverige viser at på grunn
av skogpolitikken, skogbeskatningen og fri prisdannelse
oppnår Sverige en mer effektiv utnyttelse av skogressursene
enn hva vi gjør i Norge.
Etter forslagsstillernes mening foreligger det en rekke forhold
som taler klart for at den offentlige prisvurderingen
ved omsetning av skogeiendommer nå må avvikles
og at markedet selv får bestemme hva som er et riktig prisnivå for
slike eiendommer. I en skogbransje som lever i et marked som er
bestemt av konkurranse vil de særnorske konsesjonsreglene
kun være et forstyrrende og fordyrende element for aktørene
i næringen. Statlige organers overprøving av det prisnivå som
profesjonelle aktører i bransjen selv kommer frem til,
er også uheldig. Slik overprøving vekker også undring
i utlandet. Markedspris er viktig fordi det innebærer at
den økonomisk dyktige eier blir premiert for innsatsen.
Eier får overskuddet når alle kostnader er dekket,
inkludert rente av det som er betalt for eiendommen. Markedet vil
være et bedre incitament for rasjonell drift enn det som
er tilfellet i en offentlig regulert økonomi hvor eiendommer
"blir gitt til de som myndighetene liker best". En frivillig inngått
markedspris har ikke bare betydning for den dyktige eieren. Eiendomspriser
i et marked med konkurranse tvinger alle til å utnytte
ressursene på en effektiv måte for samfunnet,
som jo er intensjonen i Konsesjonslovens formålsparagraf.
Den som ikke utnytter ressursene, får et tap og kan i verste
fall gå konkurs. Gjennom eiendomsprisen signaliserer de mest
effektive i bransjen hva eiendommen er verdt dersom ressursene utnyttes
på en rasjonell måte. I alle bransjer er det foregangspersoner
som trekker andre i bransjen med seg. Disse har stor betydning fordi
de ved eiendomsprisen signaliserer det som er god ressursbruk. Når
markedsprismekanismen settes til side, viser det seg at det offentlige
reguleringssystemet ikke klarer å regulere eiendomsmarkedet
på en bedre måte. Myndighetene har ikke de nødvendige kunnskapene,
og folkevalgte organer har problemer med å foreta fornuftige
valg. Kjennskap og vennskap påvirker også beslutningene.
Den største virkningen av maksimalprisen er at mange eiere
ikke ønsker å selge fordi de vet om systemet med
maksimalpris og dermed vet at de ikke vil få mye for eiendommen
ved et salg. Konsekvensen av dette blir passive eiere. Derfor er
mange eiere eldre personer, dødsbo, utenbygdsboende og
eiere som egentlig er lite interessert i eiendommen som skogeiendom.
Med lave eiendomspriser har det også vært mulig å opprettholde små eiendommer
som får problemer med å få lønnsomhet
i en tid med større konkurranse. På den måten har
eiendomsprisene bidratt til å øke kostnadsnivået
i skogbruket. Kostnader har økt og stordriftsfordeler er ikke
utnyttet. Videre bidrar lave eiendomspriser til å dempe
strukturutviklingen. Dette fører til at det blir færre
"aktive" eiere, og et økende antall eiere som har sin hovedbeskjeftigelse
i andre yrker.
Konsesjonsloven hindrer også at ungdom etablerer seg
som profesjonelle skogbrukere. Så lenge man ikke har anledning
til å kjøpe opp tilstrekkelig areal til å skape
en arbeidsplass, er det ikke mulig å forsvare en kostnadskrevende
utdanning for å satse profesjonelt. Dette svekker kompetansen
i næringen, det skaper forgubbing og ungdomsflukt fra bygdene
fordi de unge ikke tør satse på næringen.
For få år siden var det vanskelig å komme
inn på skogfag ved NLH – i dag har man problemer
med å fylle plassene. Dagens prisregulering bidrar ikke
til å utvikle bygde- Norge, som på sin side er
helt avhengig av at ungdom velger å satse på å utvikle
lokale ressurser.
Den avtakende investeringsviljen vi ser i næringen er
også en følge av at man ikke får godtgjort
innsatsen ved et eventuelt salg. Et økende antall skogeiere ønsker
også å utvide sine eiendommer for å få en
mer effektiv enhet. I rapporten utarbeidet av Aanesland og Holm
i år 2000 har man kommet frem til at reguleringen av eiendomsmarkedet
innenfor jord- og skogbruk medfører aktivitetstap på 7,2
milliarder kroner.
Forslagsstillerne er klar over at Regjeringen arbeider med noen
endringer i konsesjonslovgivningen, som nylig har vært
ute på høring. Etter forslagsstillernes oppfatning
er ikke de foreslåtte endringer tilstrekkelige og vil ikke
ha noen større betydning for næringsutøvelsen,
da endringene kun gjelder små eiendommer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag,
slik at reguleringene av skogeiendommer i lov om erverv av fast
eiendom (konsesjonsloven) oppheves.
9. oktober 2002