Til Stortinget
Den nasjonale retten til forvaltning av og eierskap til de enorme
ressurser våre fiskerier representerer, var grunnleggende
for folkets nei til EU og for den reservasjon i EØS-avtalen
som legger fiskeriene utenfor den generelle avtale. Bak denne reservasjonen
ligger kystens krav om å holde fiskeriene utenfor EUs krav
om fri kapitalflyt. Å beholde en selveiende fiskerstand
har vært et uttalt mål for alle Storting helt siden
den første landsdekkende lov som avgrenset deltakerretten
ble vedtatt i 1906. Denne målsetting ble senest gjentatt
da Stortinget behandlet meldingen om Perspektiv på norsk
fiskeripolitikk i 1999.
Lov om enhetskvoter og endringer i Deltakerloven har medført
endringer i fiskeripolitikken som Stortinget har liten oversikt
over, ikke minst fordi begge lover utvidet departementets fullmakter
og åpnet for at departementet også kunne dispensere
fra regelverket etter eget skjønn. Fiskeriene, der Stortinget ikke
skulle gi fra seg makt til byråkratiet, men beholde et
politisk ansvar for utviklingen, er i ferd med å bli vår
mest byråkratstyrte næring, der Stortinget får stadig
mindre kunnskap om og ansvar for utviklingen.
Det fremgår av årets budsjettproposisjon at
departementet vil bruke sin skjønnsrett og sine delegerte fullmakter
maksimalt, og i høyt tempo. Det er bebudet at Regjeringen
vil legge fram en tilleggsproposisjon om fangstverdiavgift for å finansiere
et strukturfond for kystfiskeflåten i tide til at dette
kan vedtas i forbindelse med budsjettet før jul. Lov som
skal gi hjemmel for dette 100% fiskerfinansierte fondet,
ligger til behandling i Stortinget. Lovforslaget innebærer
en vesentlig utvidelse av departementets fullmakter og tapper Stortinget
ytterligere for ansvar og styringsmulighet over fiskeripolitikken.
En følge av de fullmakter som alt er delegert til departementet,
er at unge fiskere som i de siste årene har fått
fagbrev, nektes kvoter for fartøy de har kjøpt for å etablere
seg som kystfiskere. Dette er en effektiv metode for å hindre
rekruttering til fiskeryrket, men det er et svik mot ungdom som
har satset på yrket gjennom en fagutdanning.
Da lov om enhetskvoter ble vedtatt, var det klart uttalt fra
Stortinget at man ikke ønsket omsettelige kvoter. Likevel
er det trekk ved utviklingen som kan tyde på at departementet
nå legger opp til omsettelige kvoter i kystfiskeflåten.
Denne kapitaliseringen av fiskeriene er for alvorlig til at Stortinget
kan la det passere uten en bred debatt om utviklingen i norsk fiskeripolitikk.
Våre fiskerier er utpekt til å bli vår
viktigste vekstnæring i årene som kommer. Om veksten
skal komme fiskerne og kystens befolkning til gode, eller om verdiveksten
skal tilfalle store aksjonærer og kapitalister gjennom
en økende kapitalisering av alle deler av fiskeriene, er
et alvorlig valg med store framtidskonsekvenser. Derfor bør
Stortinget ikke realitetsbehandle noen lover på fiskeriområdet
før dette Storting har fått seg forelagt en bred
stortingsmelding der departementet gjør rede for virkningene
av de endringer som har funnet sted i de senere årene.
Meldingen må gis i en form som gjør innholdet
tilgjengelig også for representanter uten fiskerifaglig
forkunnskap.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Realitetsbehandlingen av Ot.prp. nr. 76 (2001-02) utsettes inntil
Stortinget har fått og behandlet en stortingsmelding om
utviklingen i norsk fiskeripolitikk. Stortingsmeldingen skal redegjøre
for departementets bruk av delegerte fullmakter og dispensasjoner fra
eksisterende lover. En gjennomgang av departementets ESA-tilpassede
forskrift for havbrukskonsesjoner må inngå i stortingsmeldingen.
23. oktober 2002