Til Odelstinget
Forslagsstillerne vil i dette dokument foreslå endringer
i kommunelovens § 40 i reglene om inhabilitet for
folkevalgte, der hvor den folkevalgte er medlem av en partigruppe
som har inngått avtaler med eksterne om hvordan den folkevalgte
eller partigruppen skal opptre i spesielle typer saker som skal
behandles.
Bakgrunnen for forslaget er at i 1997 inngikk Det norske Arbeiderparti,
Norsk Kommuneforbund (NKF) og Norsk Elektriker- og Kraftstasjonsforbund (NEKF)
en avtale som regulerer hvordan folkevalgte som representerer Det
norske Arbeiderparti skal opptre i saker som gjelder effektivitet
og omstilling i offentlig sektor. Avtalen innebærer bl.a.
at privatisering ikke skal benyttes som virkemiddel i offentlig sektor.
Etter forslagsstillernes oppfatning innebærer dette at
folkevalgte fra Det norske Arbeiderparti møter med bundet
mandat i svært mange saker som behandles av folkevalgte
organer, bl.a. i budsjettsaker. Dette svekker den allmenne tillit
til de beslutninger som blir fattet i offentlige organer når
man på forhånd har utelukket å benytte
virkemidler som kan bidra til bedre tjenester for innbyggerne.
I avtalen som ble inngått i 1997, gjennomgås
den historiske utvikling i forholdet mellom fagforeningenes interesser
og politikk. Det fastslås at politikk har vært
og er en viktig del av fagforeningsarbeidet. I avtalen bekreftes
det at de nevnte fagforeninger og Det norske Arbeiderparti har hatt
et nært samarbeid gjennom svært mange år.
Det bekreftes videre også at det i en årrekke
har foreligget samarbeidsavtaler mellom fagforeningene og Det norske
Arbeiderparti og at den avtalen som ble inngått i 1997,
er en fortsettelse av en avtale om det samme tema som ble inngått
i 1986. Representanter for Det norske Arbeiderparti har derfor i
en årrekke vært bundet av en avtale med fagforeninger
som har direkte interesse av å motarbeide omstilling i
norsk offentlig sektor, bl.a. der hvor det er tale om reduksjon
av antall ansatte.
I avtalen fastslås det at partene er enige om at en sterk
offentlig sektor er nødvendig for en rettferdig fordeling
og likebehandling, og vil arbeide for at kommunesektoren skal være
et godt redskap i utviklingen av velferden. Videre fastslås
det at det er en selvfølge at de ansatte i kommuner og
fylkeskommuner kan delta i den politiske prosessen på lik
linje med alle andre. Gjennom et tillitsfullt og forpliktende samarbeid
mellom Det norske Arbeiderparti og fagforeningene i kommunal sektor
skal felles utfordringer møtes. Det fastslås at
Det norske Arbeiderparti og de berørte fagforeninger er
samme bevegelse. Videre fastslås det at et samarbeid mellom
partene er en selvfølge fordi de har felles ideologisk
plattform, de samme verdier og felles grunnsyn. Av avtalen fremkommer
det også at det for NKF og NEKF er viktig å ha
direkte kontakt med Arbeiderpartiets ledelse og partiets folkevalgte
i kommunesektoren.
Avtalen fastslår at partene ønsker en sterk
offentlig sektor, som innebærer samfunnsmessig styring
og at man i mindre grad skal la markedet styre over fellesskapets
ressurser. Det konstateres at det er viktig å sikre at
offentlig eierskap beholdes og at det er reelt. Det konstateres
at offentlig drift og styring gir bedre muligheter til tverrfaglig
samarbeid og samordning mellom sektor og styringsnivåer.
Avtalen konkluderer med at politikere utgått fra arbeiderbevegelsen
skal føre en løpende dialog med de ansatte om
organisering og utførelse av de offentlige oppgaver fremfor å foreslå privatisering.
I tillegg skal politikere utgått fra arbeiderbevegelsen
sørge for at de ansattes organisasjoner får alle
møteinnkallinger, og på den måten være
orientert om hvilke saker som skal behandles. Fagforeningene skal
gis mulighet til å delta aktivt i partiets møter.
Partene har videre forpliktet seg til gjensidig informasjonsutveksling vedrørende
politiske spørsmål. Dersom prosjektpregede tiltak
iverksettes, bør det i hovedsak skje ved bruk av egne ansatte.
Som dette forslaget viser, foreligger det en omfattende avtale
mellom Det norske Arbeiderparti, Norsk Kommuneforbund og Norsk Elektriker-
og Kraftstasjonsforbund som stiller opp særdeles sterke
bindinger for hvordan Arbeiderpartiets folkevalgte skal opptre i
folkevalgte organer. Det er forslagsstillernes oppfatning at en
slik avtale er en alvorlig trussel for det norske demokratiet fordi
det er andre hensyn enn hensynet til innbyggernes interesser som
er styrende for avtalen. Folkevalgte i det norske demokratiet må ikke
møte med bindinger fra andre organisasjoner enn det program
de er valgt inn på. Avtalen viser at Arbeiderpartiet vil
motarbeide forslag om omstilling og effektivisering av offentlig
sektor. Det er, etter forslagsstillernes oppfatning, av avgjørende
viktighet at folkevalgte ikke stiller med bindinger fra særinteressegrupper
når saker om effektivisering og omstilling i offentlig
sektor skal behandles i folkevalgte organer. Representanter fra
Det norske Arbeiderparti vil derfor møte med bundet mandat
fra flere interesseorganisasjoner, og de må derfor anses å være
inhabile i saker som angår effektivisering i kommunal-
og fylkeskommunal sektor. Forslagsstillerne foreslår derfor
at det blir tatt inn et tillegg i kommuneloven slik at representanter
som møter med slike bindinger som det her er tale om, er å anse
som inhabile til å delta i behandlingen av saker som omfattes
av den avtalen som de er bundet av.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner
og fylkeskommuner (kommuneloven)
I
I lov 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og
fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres følgende
endring:
§ 40 nr. 3 ny bokstav d skal lyde:
d) Hvis en folkevalgt
deltar i en partigruppering i et fylkesting eller kommunestyre og
hovedorganisasjonen eller fylkes- eller kommunelaget til denne partigrupperingen
har inngått avtaler med noen person eller sammenslutning,
er vedkommende folkevalgte inhabil i en sak når avtalen
berører hvordan partigruppens folkevalgte skal opptre
i den type sak som behandles. Tilsvarende gjelder folkevalgte medlemmer
i et politisk parti ved behandling av saker i andre utvalg eller
nemnder som er opprettet med bakgrunn i denne lovs § 10.
II
Loven trer i kraft straks.
7. november 2002