Til Stortinget
Brannen i Trondheim sentrum lørdag 7. desember 2002
viste med all tydelighet nødvendigheten av å ha en
tilstrekkelig høy brannberedskap i kommunene når
uhellet først er ute. I Trondheim besto vaktstyrken av
16 mann på denne lørdagen, som er minimumskravet
for beredskapen. I Stavanger, som er en by med tilsvarende størrelse
og tilsvarende bygningsmasse i sentrum, er det aldri mindre enn
22 mann på vakt. Grunnen til disse variasjonene i beredskap
er ofte prioriteringene som følge av trang kommuneøkonomi,
ulikheter i lokalt skjønn om hva som er tilstrekkelig brannberedskap
og ulik tolkning av regelverk.
Forslagsstillerne vil vise til at det i St.meld. nr. 15 (1991-1992)
er konkretisert en målsetting på 30 pst. reduksjon
i antall dødsbranner og 50 pst. reduksjon i antall storbranner.
Dokumentasjon har vist at dette målet ikke er nådd,
jf. St.meld. nr. 41 (2000-2001).
Risikoen for større ulykker og brann er sterkt til stede
i moderne samfunn. Det er derfor riktig at myndighetene tar konsekvensene
av dette. Dette vil medføre noe økte utgifter
til forebygging, akuttberedskap og kontroll. Samfunnsregnskapet
vil imidlertid gå i pluss, selv om en ulykke som ikke hender
ikke synes i noe budsjett. Redusert menneskelig lidelse er uansett
verd prisen økt sikkerhet koster. Bedre kompetanse og utrustning
gir samfunnsmessige gevinster. Et problem er at denne gevinsten
ikke realiseres, først og fremst fordi kommunene ikke ser
seg i stand til å bevilge de midler som er nødvendig.
Det viktigste i alt arbeid med å slokke branner er å redde
liv. Selv om det økonomiske skadeomfanget er for høyt
i Norge, bør arbeidet med å forhindre at branner
oppstår og slokke dem, først og fremst rettes inn
på å redusere risikoen for at mennesker dør
eller blir invalidisert. Arbeidet for å redusere antallet
branner i Norge må ledes av en "nullvisjon", ved at ingen skal
bli drept eller varig invalidisert som følge av brann.
En slik visjon er analog til den som finnes for trafikkulykker.
Forslagsstillerne er sterkt bekymret for den økende
brannrisikoen som stadig flere eldre hjemmeboende pleie- og omsorgstrengende
representerer, og mener tiltak må settes inn for å møte
denne utfordringen. Forslagsstillerne vil her vise til Innst. S.
nr. 341 (2002-2003), der en enstemmig kommunalkomité uttalte:
"Komiteen viser til brev av 15. mai 2001 fra
Norsk Brannvernforening der det konkluderes med at brannsikringen
i helseinstitusjoner er under enhver kritikk.
Komiteen uttrykker sterk bekymring på bakgrunn av disse
opplysningene fra Norsk Brannvernforening og foreslår at
Regjeringen straks iverksetter de nødvendige tiltak for
hurtigst mulig å bedre sikkerheten ved alle statlige, kommunale
og private helseinstitusjoner."
De siste åra har det vært økt vekt
på forebygging og brannsyn. Dette har vært helt
nødvendige, og det trengs ytterligere styrking av kontrollen. Økt
kontroll vil redusere antallet branner. Risikoen for å bli
tatt i ulovligheter er en viktig forebyggende faktor. Dersom risikoen
for å bli tatt er liten, vil aktører som ikke tar
kostnadene ved å følge sikkerhetsbestemmelser og
i en konkurransesituasjon få et konkurransefortrinn framfor
seriøse aktører, samtidig som befolkningen og
miljøet vil bli påført en uakseptabel
risiko. Myndighetene må derfor følge opp ulike
ordninger for internkontroll med nødvendige kontrolltiltak
slik at alvoret i påleggene understrekes og ulovligheter oppdages.
Forebyggende sikkerhetstiltak og oppfølging av forskrifter
innebærer kostnader for bedrifter, virksomheter og privatpersoner.
I 2001 var det stor nedgang i antall utførte tilsyn fra
det lokale el-tilsyn. Foreløpig gjennomgang for 2002 viser
at nedgangen fortsetter. DBE ser med uro på utviklingen
og i DBE: Aktuelt nr. 3 for 2002 påpekes det at konsekvensene kan
bli redusert el-sikkerhet med fare for flere el-uhell og branner.
Antallet brannsyn som utføres er bare halvparten av det
nivået lovgivningen fastsetter. Det er derfor nødvendig å gå igjennom
alle former for kontrolltiltak, rutiner og brannsyn for å ivareta høyere
brannsikkerhet enn i dag. Disse tiltakene må kostnadsberegnes.
Økt vekt på brannsyn og forebygging kan ikke oppveie
mangelfull beredskap. Er ulykken ute, er utfallet helt avhengig
av beredskapen. Forslagsstillerne er av den oppfatning at det må legges
avgjørende vekt på at det opprettholdes en god
brannberedskap, selv om det koster mer penger. Tiden det tar fra
en sambandsvakt mottar en melding om brann eller annen ulykke, og
til brannmannskapene kan begynne sin slokke- eller redningsinnsats,
bør være så kort som mulig. Dette er
ikke minst viktig om natten. Det er på denne tiden av døgnet
sannsynligheten for å omkomme som følge av brann
er størst. For å få hentet ut personer
som befinner seg i en brennende bygning må brannmannskap
generelt, og røykdykkere spesielt, komme så raskt
til brannstedet som mulig.
Forslagsstillerne er bekymret for at overgangen fra kasernert
mannskap til hjemmevakt vil føre til svekket beredskap,
først og fremst fordi tiden fra meldingen mottas, til slokke-
eller redningsinnsats begynner øker. I Trondheim tok det
over 2 timer før alle enheter var på plass
7. desember 2002. En brann f.eks. i Stiftsgården
i Trondheim kunne dermed fått store konsekvenser på uerstattelige
nasjonale verdier. I St.meld. nr. 8 (1999-2000) pekes det på at
det er 2 900 bygninger og områder som er fredet
etter kulturminneloven, og at brann er den største trussel
mot den fredede bygningsmassen.
For å hindre at branner oppstår og slokke dem raskt,
må det være et tett samarbeid mellom de som går
på vakt og de som utfører brannsyn. I tillegg
er det viktig med fleksible organisasjonsformer slik at de som går
på vakt kan utføre brannsyn i perioder og vice
versa. En slik utveksling gir brannfolk en bedre erfaringsbakgrunn
og hever deres kompetanse. Det finnes for mange små brannvesen
og det bør derfor stimuleres til økt interkommunalt
samarbeid på dette området. Den optimale størrelse
på et brannvesen er imidlertid vanskelig å fastslå,
og vil være avhengig av svært mange faktorer,
ikke minst den lokale og regionale infrastruktur, lokale forhold
og geografiske avstander. Interkommunalisering av brannvesenet må derfor
vurderes ut fra lokale forhold og de stedlige risikovurderinger
som foreligger. Det er også grunn til å henvise
til Innst. O. nr. 45 (2001-2002) der flertallet i komiteen sier:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, anser det som hensiktsmessig
at tittelen brannsjef opprettholdes. Det er viktig at det er en
uhildet person som er den øverste leder i de kommuner som
har egen brannsjef. Det er lite ønskelig at øverste leder
for det lokale brannvesenet skal bli avhengig av delegert myndighet
fra administrasjonssjefen da dette fort blir mer byråkratisk
og kompliserende, noe som ikke tjener formålet."
Dette viser at flertallet mener at dette er et så viktig
og risikofylt ansvarsområde at brannsjefen må kunne
gå direkte til kommunestyret, dersom den faglige vurderingen
av brannberedskap og brannsikkerhet ikke blir ivaretatt i rådmannens
ulike tilrådinger til kommunestyret.
Forslagsstillerne mener det er behov for å gå igjennom
kravene til beredskap som er satt for alle landets brannvesen og
spesielt for de som har ekstra utfordringer, fordi det er særlige
forhold ved bygningsmassen og beboere som gjør at risikoen
for tap av menneskeliv og kulturminner er høy. Utgifter
ved å etablere et nytt beredskapsnivå må kostnadsberegnes.
Saken må legges fram så raskt som mulig og tiltak
for å bedre brannsikkerheten må prioriteres i
Revidert nasjonalbudsjett.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen gå igjennom
og etablere beredskapsnivåer for brannvesenet som er høyere
enn i dag og som ivaretar behovene i områder hvor risikoen
for tap av menneskeliv og kulturminner er høy.
2. Stortinget ber Regjeringen gå igjennom alle brannforebyggende
kontrollinstanser og regimer, kravene til brannsyn og forebyggende
tiltak og fremme forslag til helhetlige kontrollregimer som ivaretar
høyere brannsikkerhet enn i dag.
3. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til kostnader
ved dette i Revidert nasjonalbudsjett for 2003.
18. desember 2002