Til Stortinget
Siden 1. januar 2000 har det pågått
forhandlinger om en ytterligere liberalisering av regelverket for handel
med tjenester mellom medlemslandene i Verdens Handelsorganisasjon
(WTO). Tjenester ble omfattet av WTO-regelverket fra 1994, gjennom
GATS-avtalen (General Agreement on Trade in
Services). Dette er verdens første multilaterale
avtale om handel med tjenester. Med GATS ble prinsippene for frihandel
med varer også gjeldende for tjenestesektoren. Det ene
er prinsippet om "nasjonal likebehandling" (national
treatment), som betyr at utenlandske selskaper skal behandles
minst like gunstig som landets egne. Det andre er "bestevilkårsprinsippet"
(most favoured nation), som betyr at
gunstige handelsvilkår som tilbys ett land, også må tilbys
alle andre land som omfattes av avtalen. Norge tiltrådte
avtalen fra starten av. GATS-avtalen er svært omfattende.
I utgangspunktet dekker den alle tenkelige former for tjenester,
både offentlige og private. På samme måte skal
den dekke de ulike former for offentlige tiltak, virkemidler og
regler som kan påvirke handelen med tjenester. Slik har
GATS konsekvenser for både nasjonale, regionale og lokale
myndigheter.
I GATS-avtalens formålsparagraf heter det at handelen
med tjenester gradvis skal liberaliseres gjennom gjentatte forhandlingsrunder.
Forhandlingsrunden som nå pågår kan bety
en vesentlig utvidelse av avtalen. Til nå har medlemslandene
fremmet krav overfor hverandre om hvilke tjenesteområder
de ønsker fri markedsadgang til. Innen 31. mars
2003 må landene svare på disse kravene. Etter
dette blir det forhandlinger mellom landene, med mål om
sluttføring innen utgangen av 2004.
EU-kommisjonen offentliggjorde i november et sammendrag av de
krav EU har mottatt i de innledende rundene i forhandlingene. I
forbindelse med dette uttalte norsk UD at det ikke vil bli laget
noe slikt sammendrag i Norge (Nationen, 19. november 2002).
Seinere har det likevel blitt offentliggjort et sammendrag av de
krav Norge har sendt og mottatt, og en liste over de land det er
sendt eller mottatt krav til og fra. Det er imidlertid fortsatt
hemmelig hvilke krav som er fremmet overfor hvilke land, og hvor vidtrekkende
de krav som er sendt og mottatt er.
Av de offentliggjorte opplysninger fra UD går det fram
at Norge stiller krav innenfor en rekke tjenesteområder,
så som skipsfart, energitjenester, yrkes- og forretningstjenester,
finans og forsikring, telekommunikasjon, utdanning og miljøtjenester.
Ikke minst i forhold til eventuelle krav mot utviklingsland er dette
spørsmål av stor samfunnsmessig betydning. På samme
måte må det antas at mange av de områder som
berøres av de krav andre land fremmer mot Norge er tema
som er sentrale i norsk samfunnsdebatt. Det er derfor av avgjørende
betydning at også Norges posisjoner i GATS-forhandlingene
omfattes av åpen og demokratisk debatt. Siden GATS-forhandlingene har
et så omfattende mandat må det antas at de vil
berøre viktige interesser også i Norge, både
Stortinget og offentligheten må få anledning til å påvirke
denne prosessen før de videre forhandlingene starter.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen offentliggjøre
hvilke krav som er fremmet til de ulike land som Norge har levert
anmodninger om liberalisering til.
2. Stortinget ber Regjeringen, så langt WTO-regelverket
tillater, å offentliggjøre hvilke krav Norge har
mottatt i de første fasene av GATS-forhandlingene.
3. Stortinget ber Regjeringen redegjøre for Norges posisjoner
i GATS-forhandlingene som starter etter 31. mars 2003.
14. januar 2003