Til Stortinget
Alle som søker om asyl i Norge i dag søker
automatisk også om tildeling av norsk utlendingspass etter
utlendingsforskriften § 74. Utlendingspass tildeles
til utlendinger som har eller gis arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse
i riket på grunnlag av søknad om asyl, men som
ikke har fått asyl. Utlendingspass kan òg gis
til utlendingens nære familiemedlemmer etter søknad.
Til personer som har fått innvilget asyl, tildeles reisebevis
for flyktninger. Hovedregel er at utlendingspass skal utledes av
en gitt tillatelse, slik som arbeids- eller oppholdstillatelse.
Selv om asylsøkere etter hovedregel ikke skal tildeles
reisedokumenter, rapporterer politiet om at asylsøkere
reiser utenlands mens deres søknad er under behandling.
Slike reiser kan da kun foretas ved hjelp av reisedokumenter som
eventuelt har blitt holdt skjult for norske myndigheter, eller at
en reiser uten gyldige reisedokumenter.
Utlendingsseksjonen i Oslo Politidistrikt har uttalt at mange
av de illegale innvandrerne i Norge trolig har kommet seg inn til
landet som følge av misbruk av reisedokumenter. I oktober
2002 var det kun 4,5 pst. av asylsøkerne som kom til Norge
som oppga at de hadde gyldige dokumenter. Dette er uforenlig med
at bl.a. alle flyselskaper krever gyldige dokumenter for å gå om
bord. Dette gir derfor klare indisier om at det foregår
et utbredt misbruk av reisedokumenter.
I og med at personer søker beskyttelse i Norge, er det
rimelig å forvente at personen oppholder seg i landet i
påvente av vedtak. Ellers kan det fremstå som noe
betenkelig og nærmest påfallende at det søkes asyl
nettopp i Norge og ikke et annet land. Ettersom behandlingstiden
for asylsøknader stadig synker, er det heller ikke urimelig
lang tid asylsøkeren må holde seg i landet i påvente
av vedtak. Derfor bør det innføres strenge reaksjoner
ovenfor asylsøkere som enten forsvinner fra mottak eller
reiser utenlands mens deres søknad er under behandling.
Et naturlig trekk fra norske myndigheters side, er å automatisk avslå søknader
til personer som ikke følger de retningslinjer som gjelder
når en søker om tildeling av asyl eller annen
beskyttelse.
Det er òg et utbredt problem at personer som har fått
tildelt utlendingspass eller reisebevis for flyktninger reiser på ferie
til hjemlandet. Selv om reisedokumentene etter hovedregler ikke
skal gjelde for hjemlandet, gir de anledning til innreise til geografisk
tilstøtende land, slik at grensepassering til hjemlandet
gjøres mulig. Slik reisevirksomhet bør være
et tydelig signal om at det ikke foreligger behov for beskyttelse,
og Utlendingsdirektoratet bør ved slike tilfeller umiddelbart
ta asylsøknaden opp til ny behandling. Slike reiser representerer
et svært bekymringsfullt misbruk av asylinstituttet, og
denne praksisen er med på å undergrave instituttets
anerkjennelse blant befolkningen generelt. Derfor bør det
strammes inn i praksisen ved tildeling av reisedokumenter, slik
at utlendinger som har fått slike dokumenter, får
innført en reisebegrensning som ikke gir dem anledning
til å reise verken til hjemlandet eller geografisk tilstøtende
land.
Norge har i europasammenheng en svært liberal innvandringspolitikk.
Det innebærer at Norge fremstår som et attraktivt
land for menneskesmuglere og andre som ønsker å utnytte
asylinstituttet. At Norge er svært attraktivt å søke
asyl i vises gjennom at vi er det landet som mottar nest flest asylsøkere
pr. innbygger i Europa. Det er vanskelig å forklare dette
foruten å vise til vårt liberale regelverk, ettersom
Norge er et land i utkanten av Europa, og dermed naturlig nok ikke
er så lett å reise til. Men i visshet om at sjansen
for å få opphold i Norge er størst, velger
mange asylsøkere med dårlig begrunnede søknader å reise
til Norge.
Til sammenligning mottar Danmark et langt lavere antall asylsøkere,
dette kan tilskrives de endringer Danmark har gjort i sin asylpolitikk
for å hindre at landet bruker unødig mye ressurser
på å behandle søknader fra personer som
allikevel ikke har grunnlag for beskyttelse. Gjennom innstramminger
i asylpolitikken har de demonstrert en langt strengere linje overfor
personer som ønsker å utnytte asylinstituttet.
Den danske integrasjonsministeren Bertel Haarder har sørget
for å implementere felles regler for asylinnvandring gjennom
sitt arbeid som både dansk integrasjonsminister og som
formann for Integrasjonsministerrådet i EU. Resultatet
er at 25 europeiske land nå er i ferd med å få en
felles asylpolitikk som svarer til de danske reglene. Når
Norge ikke ser sin asylpolitikk i et internasjonalt perspektiv,
og unnlater å gjøre tilsvarende endringer, så sender
vi gale signaler til illegale innvandrere og menneskesmuglere. Derfor
er det viktig at Norge legger om sin asylpolitikk etter dansk modell.
Som et ledd i dette arbeidet bør det innføres
strengere reaksjoner for asylsøkere som forsvinner eller
reiser utenlands mens søknaden behandles, samt reisebegrensninger
for utlendinger med utlendingspass eller reisebevis for flyktninger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
-
1. Stortinget ber Regjeringen sørge for at asylsøkere som reiser utenlands, eller forsvinner mens søknaden behandles, automatisk får avslag på sin asylsøknad.
-
2. Stortinget ber Regjeringen innføre reisebegrensninger i utlendingspass og reisebevis for flyktninger, slik at disse ikke gjøres gjeldende for reise til utlendingens hjemland eller geografisk tilstøtende land, foruten etter søknad i situasjoner der det foreligger konkrete planer om repatriering.
4. februar 2003