Til Odelstinget
I programmet "Brennpunkt" i NRK tirsdag 4. februar 2003 avsløres
det bestialske seksuelle overgrep mot små barn. Det avsløres
blant annet at pedofile under dekning av å være
hjelpearbeidere utnytter barn. Dessverre er ikke dette et nytt og
ukjent fenomen. Tidligere medieoppslag viser at pedofile har en tendens
til å søke virksomheter som innebærer
tett omgang med barn. Det har vært avslørt seksuelt
misbruk av barn i alt fra religiøse organisasjoner og kirke,
til idrettslag.
For barnehager og skoler finnes allerede et regelverk for ansettelse
med bred politisk oppslutning som har til hensikt å ivareta
mindreårige sin trygghet og rettssikkerhet i det daglige.
Ved ansettelse i skole og ved offentlige barnehager må man
nå legge frem politiattest ved ansettelse. Andre institusjoner
som jobber med barn og unge har derimot i dag ikke mulighet til å anvende
politiattest som et middel til å sikre seg mot potensielle
overgripere. Dette skillet virker noe kunstig da fokus bør
være på barns trygghet når de er overlatt
til andre voksne personer enn foreldrene, for kortere eller lengre
tid. Mange frivillige tiltak som idrett, speider etc. innebærer
at voksne tilbringer mye tid alene sammen med mindreårige.
Dette gir potensielle overgripere mulighet til å kunne
begå alvorlige overgrep, uten at det finnes et minimum
av sikkerhetsforanstaltninger som kunne ha forhindret disse.
Barn og unge er ekstremt sårbare; de stoler ofte blindt
på at den voksne tillitspersonen kun vil dem godt og har
ingen hensikter utover det å veilede, støtte og
lære, alt ettersom.
I en tid hvor de fleste barn er overlatt til personer som for
de foresatte er fremmede, er de mindreårige mer utsatt
enn noen gang tidligere. Mange foreldre er totalt avhengige av disse
andre voksne som tar seg av deres barn, idrettsledere, klubbledere
o.l., og forventer at barna er i trygg forvaring.
Ved at det knyttes usikkerhet eller mistillit til voksne som
arbeider tett med mindreårige, skapes en uholdbar situasjon
for barn, foresatte og den som jobber med barna. Det har vært
saker i Norge hvor slik usikkerhet har blitt blåst opp
til voldsomme dimensjoner med ødeleggende virkning for
de involverte, derfor behøver man et grunnleggende preventivt
sikkerhetsnett som fanger opp det som er mulig i forkant.
For voksne mennesker foreligger det ikke noe større
ansvar enn det vi har for den oppvoksende generasjon.
Våre barn er det mest verdifulle i samfunnet, vår investering
i fremtiden, det kjæreste et menneske kan ha.
I den sammenheng er det med overgrepssaker mot barn utført
av voksne tillitspersoner tatt i betraktning, uforsvarlig å ikke
søke å beskytte de mindreårige
med de midler man har til rådighet som ligger innenfor
mulighetens rekkevidde.
En politiattest for personer som jobber tett med barn vil være
et verktøy som virker preventivt og trygghetsskapende for
barn og foreldre. Voksnes personvern bør ikke gå på bekostning
av mindreårige sin trygghet. De fleste personer som jobber
i det daglige med barn og unge, gjennom frivillighet eller i lønnet arbeid,
utfører en utmerket og samfunnsnødvendig oppgave;
det er også i deres interesse at respekten og tilliten
til deres funksjon opprettholdes over enhver tvil.
Det offentlige med politikerne i spissen har et overordnet ansvar
for å sikre barns trygghet. Man kan ikke lenger vente med
tiltak for å sikre barn mot potensielle overgripere.
Konkret om forslaget til lovtekst:
Det er i lovteksten brukt betegnelsen "stilling". Det er dermed
forutsatt at det er et forhold av en viss vedvarende og organisert
karakter. Det skal dog ikke kreves så mye at det skal måtte
betegnes som arbeidsforhold før bestemmelsen får
anvendelse. Med stilling menes stilling i vid forstand, slik at
verv også skal omfattes. Bestemmelsen skal dermed også omfatte
personer som har en slik stilling eller verv gjennom frivillige
organisasjoner. Det er likevel ikke intensjonen at bestemmelsen
skal få anvendelse på at man bruker for eksempel
venner eller besteforeldre som barnevakter. Det er et særskilt
spørsmål om foreldre skal kunne kreve dette på frivillig
basis.
Det stilles krav til at slik attest skal fremvises før en
slik stilling tiltres. Det betyr i praksis at de som ikke kan fremvise
slik attest, ikke kan tiltre en slik stilling eller verv som bestemmelsen
omfatter. Man utelukker dermed de personer som har "rulleblad" i forhold
til de områder som er nevnt i forslagets annet ledd.
For at bestemmelsen skal få anvendelse, er det satt
et krav om at stillingen i vesentlig grad innebærer tillits-
og ansvarsforhold overfor mindreårige. Kravet er satt for
at det ikke skal bli et generelt krav for ethvert arbeid i en frivillig
organisasjon for ungdom. Fokus skal være på tilknytning
og kontakt med barn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 11. juni 1971 nr. 52 om
strafferegistrering
I
I lov 11. juni 1971 nr. 52 om strafferegistrering gjøres
følgende endring:
Ny § 10 skal lyde:
Enhver som søker å inneha
stilling, lønnet eller ulønnet, skal fremvise
politiattest før stillingen tiltres, dersom stillingen
i vesentlig grad innebærer tillits- og ansvarsforhold overfor
mindreårige.
En politiattest etter første ledd
skal dog kun omfatte forhold som gjelder seksuallovbrudd, vold,
og straffbare forhold knyttet til omgang med barn. Begrensningene
i § 6 gjelder ikke politiattest utstedt etter
denne bestemmelsen.
Kongen kan gi forskrifter om gjennomføring
av denne bestemmelsen. Herunder hvilken type stillinger som skal
omfattes i tvilstilfeller.
Nåværende § 10 blir ny § 11
og § 11 blir ny § 12.
II
Denne lov trer i kraft straks.
6. februar 2003