Forslagsstillerne mener det er viktig å verne om miljøet,
og holder fast på prinsippet om "forurenseren skal betale".
Samtidig må dette skje gjennom internasjonalt samarbeid,
og ikke gjennom ensidige nasjonale tiltak. Det er til liten glede
for det globale miljøet om en forurensningskilde flytter
fra Norge til utlandet. Spesielt med bakgrunn i at norsk næringsliv allerede
er blant de mest miljøvennlige i verden.
Gasskraftsaken illustrerer at norsk industris mange miljøkrav
er særnorsk. Gasskraftverk med CO2-håndtering
er i svært liten grad et tema i energipolitikken i Europa,
til tross for at gasskraftverk er utbredt og at Europa har et stort
kraftoverskudd. I Norge, derimot, med underskudd i kraftbalansen,
kreves det CO2-håndtering for å gi konsesjoner
til nye gasskraftverk. Teknologien er fortsatt ekstremt kostbar og
lite realistisk å gjennomføre. Dette forverrer
dermed konkurranseforholdene for norsk bruk av gass. Resultatet
for norsk næringsliv blir både høye energipriser
og manglende mulighet til å utnytte gassen industrielt.
Et annet eksempel er tiltakene for å redusere utslipp
av klimagasser fra industrien. I et forsøk på å være
best i klimaklassen skal Norge innføre et nasjonalt kvotesystem
mange år før Kyotoplanen krever det. Dette vil
medføre at norsk næringsliv får kostnader
for CO2-rensing som konkurrerende industri slipper.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn derfor be Stortinget
anmode Regjeringen om å sikre at norske miljøkrav
for næringslivet tilpasses samme rammebetingelser som i
EU og andre konkurrentland.