Til Stortinget
Forslagsstillerne er sterkt bekymret for den voksende ledigheten.
Ved utgangen av oktober 2002 var det registrert 76 800
helt ledige, mens det ved utgangen av februar 2003 var 92 500
helt arbeidsledige, ifølge Aetat. Dette tilsvarer 3,9 pst.
av arbeidsstyrken. Sammenlignet med februar 2002 har den registrerte
ledigheten økt med 20 600 personer eller 29 pst.
Arbeidsledigheten i industrien øker, og Aetat anslår
at ledigheten i industrien vil fortsette å stige de neste
månedene. Ifølge Aetat har nedgangen i stillingstilgangen
vært størst innen bygg og anlegg, merkantile yrker
og industriarbeid. Aetats statistikk viser også at ledighetsveksten
har vært tiltakende innen byggearbeid de siste månedene,
særlig blant tømrere og snekkere og ufaglært
arbeidskraft. Aetat forventer relativt lav aktivitet i byggesektoren
de nærmeste månedene, og at ledigheten i denne
sektoren dermed vil fortsette å øke.
I den muntlige spørretimen i Stortinget 16. oktober
2002 sa finansminister Per-Kristian Foss følgende:
"Regjeringen er selvfølgelig bekymret for enhver tendens
til økning i arbeidsledigheten. Men det er grunn til å ikke
overdrive de prognoser som legges frem. Vi venter en viss økning
i ledigheten i 2003, og prognosene tilsier en nedgang igjen i 2004
og 2005. Så det er ikke et varig høyere nivå av
vesentlig art som prognosene tilsier. Alle tiltak som ligger i budsjettet, er
rettet inn mot nettopp å bekjempe ledigheten."
I Nasjonalbudsjettet for 2003 anslo Regjeringen ledigheten i
2003 til om lag 100 000 personer. Alt tyder nå på at
dette er altfor optimistisk.
Norsk økonomi er inne i en dyster utvikling. Veksten
i bruttonasjonalproduktet (BNP) er svært lav, og lavere
enn lagt til grunn i både langtidsprogrammet og budsjettet
for 2003. Arbeidsledigheten stiger sterkt, bl.a. på grunn
av en rask og uheldig nedbygging og utflagging av norske industriarbeidsplasser. Lønnsomheten
i næringslivet svikter og statens skatteinntekter svikter.
Situasjonen roper på alt annet enn et strammere budsjett.
Signaler fra finansministeren, senest i Aftenposten 7. mars
2003, om at det ikke vil "være rom" for de skattelettelser
Regjeringen selv har nedfelt løfter om i Sem-erklæringen,
er i denne sammenheng ganske uforståelige. Det er nettopp
i en situasjon med lav vekst, ledig kapasitet som bl.a. illustreres
av den økende ledigheten, at skatte- og avgiftslettelser
vil være et effektivt og nødvendig bidrag til å gi
de nødvendige tilbudssidestimulanser som kan gi ny vekst
i BNP og dermed redusert ledighet, økt lønnsomhet
og dermed også økte skatteinntekter på sikt.
Hovedfokus i den økonomiske politikken bør være økt
vekst i BNP, som betyr økt vekst i innenlandsk produksjon
og inntekt på kort og lang sikt. Økt vekst i nasjonens
inntekt er viktig for å opprettholde veksten i privat inntekt.
Det er også viktig for å kunne opprettholde veksten
i det offentlige tjenestetilbudet.
Forslagsstillerne mener det er galt å påstå at
en såkalt stram finanspolitikk er nødvendig for å få lavere renter
og kronekurs.
Den såkalte handlingsregelen er også svært
skadelig for norsk økonomi, både på kort
og lang sikt. Den medfører en overfokusering på statsbudsjettets løpende
overskudd og bidrar til å opprettholde et altfor høyt
skatte- og avgiftstrykk, som legger en kraftig demper på den økonomiske
veksten.
Den statlige sparingen i Statens petroleumsfond er enorm. Forslagsstillerne
vil redusere sparingen i Petroleumsfondet for å kunne senke
skatte- og avgiftsnivået. Dette vil ikke redusere statens
muligheter til å finansiere fremtidige pensjoner, da statens
inntekter på sikt i mye større grad avhenger av
veksten i innenlandsk produksjon og inntekt enn nivået
på statlig sparing i Petroleumsfondet. En reduksjon i skatter og
avgifter vil føre til økt vekst i produksjon og
inntekt, og dermed utvide skatte- og avgiftsgrunnlaget.
Regjeringen tar ikke inn over seg at norsk økonomi vokser
svært lite, og at vekstutsiktene i et lengre perspektiv
også er lave. Etter forslagsstillernes mening er det nødvendig
med større ambisjoner om vekst i BNP, og dette fordrer
en økonomisk politikk som på kort og mellomlang
sikt mobiliserer ressurser og øker effektiviteten, og som
på lang sikt har ambisjoner om at Norge skal være
ledende i produktivitetsutviklingen internasjonalt.
Det er nå viktig å unngå at en midlertidig
resesjon avløses av en langvarig stagnasjon. En langvarig stagnasjon
kan i denne forbindelse defineres som en periode med en BNP-vekst
under 1,5 pst.
Generelle og vedvarende lettelser i beskatningen av arbeidsinntekter
er helt nødvendige for å få til betydelige
tilbudssideeffekter i norsk økonomi. Det vil gjøre
det mer lønnsomt å arbeide og vil også medføre mer
moderate lønnsoppgjør, sysselsettingen vil øke og
produksjonen vil øke. Samtidig vil privat sparing øke,
og det vil bli lettere for næringslivet å få tilgang på ulike
former for privat kapital.
Forslagene som fremlegges, er tiltak som supplerer de nødvendige
skatte- og avgiftslettelser som må komme fra Regjeringens
side, minst i den takt og det omfang som er varslet i Sem-erklæringen.
Forslagene er til dels kortsiktige virkemidler og til dels langsiktige
virkemidler. Forslagene er i det alt vesentligste samfunnsøkonomisk
lønnsomme og politisk nødvendige, også uavhengig
av konjunktursituasjonen.
Kapitaltilgangen til risikoprosjekter er for tiden svært
lav. Etablerte bedrifter sliter med finansiering av prosjekter,
og spesielt gründermiljøene mangler risikokapital.
Et av hovedproblemene i Norge er at det i all hovedsak er staten
som har betydelig formue, mens det i mindre grad er formue av betydning
på private hender.
Situasjonen er skapt bl.a. ved at det gjennom lang tid er bygget
opp statlig kapital, spesielt ved beskatning av petroleumsinntekter,
samtidig som privat sektor er gjort kapitalfattig gjennom et høyt
skatte- og avgiftstrykk. Det eneste som hjelper på lang
sikt, er å senke skatte- og avgiftstrykket slik at bedrifter
og husholdninger får beholde mer av den verdiskapningen
de leverer, slik at privat sparing kan øke. Dermed vil
privat kapital kanaliseres inn i kapitalmarkedet på en
naturlig måte og bidra til en dynamisk utvikling av næringslivet,
samtidig som det gir grunnlag for en vekstkraftig privat finansnæring.
Olje- og gassindustrien ble bygget opp som følge av
en aktiv petroleumspolitikk som forutsatte baser i Norge, og at
utenlandske selskaper måtte etablere virksomhet i Norge
og samarbeide med norske bedrifter basert på teknologioverføring.
Denne politikk var meget vellykket, og norsk olje- og gassindustri inkludert
leverandørindustrien er blant de mest teknologisk avanserte
i hele verden. Råvarene olje og gass ble benyttet som grunnlag
for en ny næring, og dette bør nå vurderes
når det gjelder den nye råvaren kapital. Slik
det nå er lagt opp, er vilkårene for å delta i
forvaltningen av Petroleumsfondet slik at det i praksis ekskluderer
det norske kapitalforvaltningssystemet. Dette bør utredes/endres
slik at fondet kan benyttes som virkemiddel til å styrke
den norske kapitalforvaltningsnæringen ved at det stilles
objektive krav til forvalterne på en slik måte
at den norske kapitalforvaltningsnæring kan styrkes og
bygges opp.
Avvikling av formuesskatten, og et generelt lavere skatte- og
avgiftstrykk, er selvsagt derfor et viktig og helt nødvendig
virkemiddel for over tid å legge forholdene til rette for
kapitaloppbygging på private hender, men forslagsstillerne
vil understreke at dette vil ta lang tid og at man i mellomtiden
bør legge til rette for at statlig kapital kan fylle denne
rollen. For at dette skal kunne fungere optimalt er det viktig å etablere
uavhengige fond med uavhengige styrer som hindrer at Storting og
regjering kan blande seg bort i de investeringsvalg som gjøres
av fondene i det daglige.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme forslag
om at Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om:
Utvidelse av Argentum-modellen både
i form av flere fond og til å omfatte både venture-
og private equity-fasen. Det bør vurderes å etablere
3 nye fond.
Utrede opprettelsen av et statlig strukturfond som skal
kunne være co-investor for norske private interesser i
forbindelse med utenlandske oppkjøp eller forretningsmessige
og næringsmessige begrunnede nødvendige restruktureringstiltak
av norsk konkurranseutsatt næringsliv.
Iverksetting av et utredningsarbeid i samarbeid mellom staten
og private kapitalmiljøer med sikte på å bygge
opp en norskbasert internasjonal konkurransedyktig kapitalforvalternæring.
Legge frem forslag om etablering av en ny landsdekkende
såkornordning underlagt Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND).
Byggenæringen i Norge sysselsetter i alt ca. 320 000
personer. Dette tallet inkluderer ansatte i byggevareproduksjon,
handel, eiendomsforvaltning og ansatte i den såkalte utførende
delen. Sistnevnte som består av håndverkere og
ansatte i entreprenør- og anleggsvirksomhet samt rådgivere,
ingeniører og arkitekter, sysselsetter totalt ca. 170 000
personer.
Byggenæringen er konjunkturfølsom, og spesielt de
ansatte i den utførende delen blir hardt rammet ved store
svingninger i aktivitetsnivået i næringen. I perioden
1989-1993 ble ansatte i den utførende delen redusert med
hele 50 000. Det betydde at over 1 000 mennesker
ble arbeidsledige pr. måned i 4-årsperioden. Legger
man til de anslagsvise 5-10 000 personene som ble rammet
av konjunkturnedgangen i de øvrige delene av byggenæringen,
samt de konsekvenser reduksjonen i byggeaktiviteten fikk for andre
næringer, kan det fastslås at store deler av den
arbeidsløsheten som man opplevde på starten av
1990-tallet, hadde sitt utspring i det kraftige fallet i aktiviteten innen
byggenæringen.
I de senere år har aktiviteten innen næringen
vært høy, og det har til tider vært problemer
med å skaffe tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft. Dette
har bl.a. medført at det er blitt tatt inn arbeidskraft
fra utlandet. Næringen opplevde en kraftig økning
i aktivitetsnivået i årene fra 1993 til 1998,
da flere store offentlige prosjekter ble igangsatt på samme
tid. Det offentlige kjøper nærmere 40 pst. av
næringens produkter. Innenfor anleggssektoren står
det offentliges innkjøp for over 70 pst. av den totale
produksjonen. Offentlig anleggs- og byggevirksomhet har derfor avgjørende
betydning for næringens aktivitetsnivå og evne
til å levere kostnadseffektive produkter til rett tid.
Myndighetene har til tider brukt næringen i konjunkturreguleringsøyemed
ved at man, f.eks. i en situasjon hvor man ønsker å dempe
presset i økonomien, har redusert den offentlige bygge-
og anleggsvirksomheten, mens man i nedgangskonjunkturer har stimulert
aktiviteten, og da spesielt anleggsvirksomheten gjennom økte
bevilgninger til veier. Problemet er imidlertid at disse tiltakene
ofte har kommet på feil tidspunkt. Konjunkturavgiften på næringsbygg
er et slikt eksempel. Aktiviteten i næringsbyggmarkedet var
allerede nedadgående, og en ekstra avgift i en slik situasjon
ville fått svært uheldige konsekvenser for næringen.
Byggenæringen er spesiell på den måte
at det ofte kan ta 1-2 år fra en beslutning tas om igangsetting
av et byggeprosjekt til det kan realiseres. Næringen er derfor
avhengig av at byggherrene har langsiktige planer for sin virksomhet.
For å unngå at både offentlige og private
byggherrer igangsetter store prosjekter som faller samtidig i tid,
har næringens organisasjoner ved flere anledninger påpekt
behovet for bedre offentlig planlegging av investeringsprosjektene. Dette
for å bidra til at næringen får et mest
mulig stabilt aktivitetsnivå, men også at man
gjennom bedre planlegging kan få bedre pris og kvalitet
på de produkter som det offentlige kjøper fra
næringen.
Da byggenæringens største utfordringer de siste årene
har vært å skaffe seg nok kompetent arbeidskraft,
har det vært nedlagt et betydelig arbeid i å rekruttere
ungdom til næringen. Dette har gitt positive resultater,
og søkningen til byggfag både i 2001 og i 2002 økte
med 20 pst. hvert år.
De internasjonale konjunkturene og usikkerheten rundt økende
arbeidsledighet i norsk industri, har medført at det nå er
klare signaler om at aktivitetsnivået i næringen
vil falle til dels kraftig i flere områder av landet utover
i 2003, og da særlig i Oslo-området.
Situasjonen er spesielt bekymringsfull innenfor næringsbyggsektoren,
men også boligbyggingen forventes å falle. Dette
vil innebære at mange av næringens bedrifter vil
måtte ty til permitteringer, og i verste fall oppsigelser.
Dette er svært beklagelig, for det kan se ut som om 2003
blir et ekstraordinært år med hensyn til lav aktivitet
i næringen. Det offentlige har nemlig svært mange
store prosjekter som vil bli satt i gang i 2004 og 2005. For Oslo-området,
som vil bli hardest rammet av nedgangen i 2003, er det f.eks. en rekke
store prosjekter som skal igangsettes i 2004 og 2005. Her kan nevnes
bl.a. prosjekter som Sentralsykehuset i Akershus, Den Norske Opera,
Radiumhospitalet, Vestbanetomten og Bærum Sykehus. I tillegg kommer
de store behovene som ligger innenfor rehabilitering av offentlige
bygg, som f.eks. skoler og kirker.
Man kan dermed komme i den situasjon at nok en gang medfører
dårlig eller ingen offentlig koordinering av offentlig
byggevirksomhet at byggenæringen blir utsatt for kraftige
svingninger i aktivitetsnivået, med de store konsekvenser
det har for hele samfunnet. Fra en situasjon med permitteringer
og oppsigelser i 2003 og ut i 2004, kan det bli en situasjon med press
på kapasiteten i næringen mot slutten av 2004 og
ut i 2005. Dette vil medføre at vi nok en gang går inn
i en tid hvor en får betydelig økt kostnadspress, krav
om kortere byggetider, redusert produktivitet pga. nødvendig
bruk av importert arbeidskraft, og dårligere kvalitet på produktene.
Et midlertidig fall i aktiviteten i 2003 og 2004 vil også kunne
medføre at et betydelig antall bygglærlinger kan
få problemer på arbeidsmarkedet ved at bedriftene
ikke er i stand til å ta disse inn når de er i
en situasjon hvor de må gå til permitteringer
av deler av den faste arbeidsstokken. De skader som dermed kan påføres
næringens omdømme overfor ungdommen, kan bli uopprettelige.
I denne situasjonen burde det være store samfunnsmessige
gevinster å hente ved at det offentlige i 2003 fremskynder
igangsettingen av allerede besluttede og nødvendige prosjekter
som man uansett konjunktursituasjon ser er nødvendig å realisere.
Statistikk fra Aetat over helt ledige eller permitterte viser
f.eks. for Akershus at det er nærmere en dobling fra januar
2002 til januar 2003. Selv om tallene ikke i seg selv er alarmerende
høye, så sier de klart ifra at man er inne i en
svært negativ trend.
Utviklingen bekreftes også av arkitektenes organisasjoner
som ligger langt fremme med hensyn til å ta temperaturen
på markedet. De rapporterer nå om en dramatisk
fall i etterspørselen etter nye prosjekter, og det er derfor
allerede igangsatt omfattende permitteringer på flere arkitektkontorer.
Det er nå viktig at det offentlige tar signalene fra næringen
på alvor, og istedenfor å avvente situasjonen
til ledighetstallene har nådd helt uakseptable høyder,
så burde man utnytte situasjonen ved både å fremskynde
allerede besluttede prosjekter og igangsette nye. Dette vil spare
det offentlige for store beløp både ved at kostnadene
på bygg- og anleggsprosjektene blir lavere, og at man i
tillegg sparer store beløp i forbindelse med utbetaling
av ledighetstrygd.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen om å utnytte fall i aktivitetsnivået
i byggenæringen ved å fremskynde allerede vedtatte
og nødvendige offentlige prosjekter. Stortinget ber Regjeringen
foreslå tiltak og eventuelle tilleggsbevilgninger allerede
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.
Nedgangskonjunkturene i økonomien har medført
at en rekke bygningsarbeidere venter på oppdrag. Stortinget
har vedtatt en rekke byggeprosjekter innenfor ulike sektorer i forbindelse
med behandlingen av landets statsbudsjett. Når det nå er
ledig kapasitet i byggebransjen, vil det slik forslagsstillerne
ser det, være naturlig å fremskynde en del av
de prosjektene som er klare til byggestart. I tillegg til nye byggeprosjekter
har det norske samfunnet en betydelig oppgave i å oppruste
eksisterende bygninger i kommunesektoren. Nedslitte skoler og kirkebygg
er et vanlig syn rundt omkring i landet. Forslagsstillerne mener
det er fornuftig å sysselsette disse menneskene med fornuftige
oppgaver som vil komme det norske samfunnet til gode, istedenfor
at de går på trygd.
Kommunene har ansvaret for den offentlige skolen i Norge. Skolenes
bygningsmasse er preget av et omfattende forfall mange steder. Vedlikehold
og oppussing av den kommunale bygningsmassen har ikke blitt prioritert
på de kommunale budsjettene i tilstrekkelig grad. Staten
har stilt til disposisjon to mrd. kroner til gunstige lån
som kommunene kan benytte seg av for å pusse opp skolebygningene,
men dette tilbudet er det ikke alle kommuner som har råd
til å benytte seg av. Mange skoler oppfyller ikke eksisterende
lov og forskrift om inneklima. Stortinget har lovfestet elevers
rett til arbeidsmiljø i opplæringsloven, og dette
må følges opp. Beregninger viser at det vil koste
ca. 40 mrd. kroner å sette landets skolebygninger i tilfredsstillende
stand. Mange kommuner har vist at de ikke greier å gi elevene
en skoleramme som innbyr til læring. Fremskrittspartiet
har tidligere foreslått en midlertidig statlig overtakelse
av skolebygg, men ble stående alene om dette forslaget.
Forslagsstillerne mener fortsatt at staten må ta over ansvaret for å få satt
i stand de bygningene som trenger rehabilitering gjennom en midlertidig
statlig overtakelse, dersom man skal greie å intensivere
dette arbeidet. Med dagens system skylder kommunene på staten fordi
de mangler penger og staten på kommunene fordi de ikke
prioriterer rett. Det viktigste må være å gi
barn og unge en god skole som innbyr til læring. Når
det er ledige hender i byggebransjen, bør noen av disse
kunne brukes til å gi de unge en skole som de fortjener.
Universitets- og høyskolesektoren har en rekke byggeprosjekter
som står klar til å gjennomføres, bare
pengene mangler. Kvalitetsreformen stiller store krav til de høyere
utdanningsinstitusjonene, og det er viktig at de har tilfredsstillende
rammer rundt undervisningen. En rekke høyskoler og universiteter
har byggeprosjekter som er klar for oppstart, men mangler
midler som gjør at de kan begynne utbyggingen. Forslagsstillerne
mener det kan være fornuftig å forsere noen av
de prosjektene som er klar til å realiseres.
Norge er på jumboplass når det gjelder forskning. Det
ser ikke ut til at vi har noen mulighet til å nå målet
om å komme opp på gjennomsnittlig OECD-nivå innen
2005. OECD-gjennomsnittet var 2,24 pst. av BNP i 2000. Norge brukte
1,62 pst. av BNP i 2001. Sverige, derimot, brukte hele 4,3 pst.
av BNP på forskning i 2001. Forslagsstillerne
mener at det er fornuftig å bruke mer ressurser på forskning,
selvsagt forutsatt at midlene brukes i sektorer hvor forskningen
er av høy internasjonal kvalitet. Forslagsstillerne mener
at det er hensiktsmessig å øremerke midler til forskning
i universitetssektoren. Dette vil bringe Norge nærmere
OECD-målet innen 2005, sikre forskningsstillinger, avlaste
budsjettene ved universitetene da en frigjør midler til å dekke
etterslep for lønns- og priskompensasjon som følge
av inneværende års budsjett og innføringen
av kvalitetsreformen. I tillegg vil dette være en svært
fremtidsrettet satsing som vil komme det norske samfunn og næringsliv
til gode på sikt.
En rekke av de som i dag er arbeidsledige har høyere
utdanning, og særlig IKT-sektoren har blitt rammet av nedgangskonjunkturene
i økonomien. Forslagsstillerne mener det er hensiktsmessig å bruke de
som er arbeidsledige og jobbsøkere med IKT-kompetanse i
skolen. Skolen har et stort behov for å bedre undervisningen
knyttet til bruk av IKT. Arbeidsledige med god kompetanse innenfor
IKT kan slik forslagsstillerne ser det, benyttes som assistenter i
skolen i det tidsrommet hvor de går på dagpenger, og
inntil de har funnet seg en ny jobb som står til deres
utdanningsmessige kvalifikasjoner. På denne måten
kan en få nytte de ressursene som denne gruppen besitter
i det tidsrommet hvor de søker på andre jobber.
Kirken sliter med økonomien i en rekke kommuner. Kirkebyggene
har i likhet med annen bygningsmasse som kommunene har ansvaret
for, vært gjenstand for et stort forfall. Vedlikehold av
kirkebygningene har heller ikke blitt prioritert i de kommunale budsjettene.
Staten bør ta ansvar for å vedlikeholde de mest
verneverdige bygningene, som det er naturlig å ta vare
på for kommende generasjoner.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen
overføre ansvaret for grunnskolens
skolebygninger fra kommunene til staten. I den forbindelse bes Regjeringen
sette av midler for opprustning av skolebygg og kanalisere disse
til områder i landet der det finnes ledig kapasitet i byggebransjen,
fremskynde byggestart på byggeprosjekter i universitets-
og høyskolesektoren som er ferdig prosjektert og klar for
igangsetting. I tillegg må Regjeringen bevilge nødvendige
midler for å ferdigstille påbegynte prosjekter,
øremerke midler til forskning i universitetssektoren
som er av høy internasjonal kvalitet,
arbeide for at arbeidsledige med IKT-utdanning som går
på dagpenger, går inn i skolen som assistenter
i den tiden de søker ny jobb innenfor sin utdanning og
mottar stønad fra det offentlige. Som assistenter i skolen
skal de bidra i IKT-opplæringen, og
bevilge ekstra midler for å ruste opp verneverdige
kirkebygninger.
Fra bransjehold opplyses det at situasjonen innen anleggssektoren
igjen er blitt svært vanskelig. Antallet ledige anleggsarbeidere øker,
og det er lite som tyder på noe oppsving før i
2004. Store arbeider på Oslo Havn og utbyggingen av Bjørvika
vil etter all sannsynlighet ta til om ca. ett år, men i
mellomtiden er det lite å gjøre i anleggsbransjen.
Dette har flere uheldige konsekvenser. For det første
er dette svært uheldig for de menneskene det gjelder. Selv
en relativt kort periode med lediggang oppleves som vanskelig for
dem det gjelder. For det annet er det ugunstig med perioder med
lav aktivitet fordi dette hindrer god lønnsomhet i de bedriftene som
hovedsakelig driver med anlegg. Videre er det grunn til å frykte
tap av viktig kompetanse innen fagene bygg og anlegg fordi arbeidskraften
søker utenlands. Sist men ikke minst er det lite heldig
at staten betaler anleggsarbeidere for å sitte uvirksomme
i stedet for at de kan være i arbeid med nyttige prosjekter som
er viktige for å utvikle god infrastruktur i Norge.
Staten er en stor kunde på anleggsmarkedet. Staten har
god økonomi og har store uløste oppgaver, spesielt
på veisiden. Å tilleggsbevilge for inneværende år
vil gi stabilitet på arbeidsmarkedet og i bransjen for øvrig,
og det vil sikre sysselsetting og utvikling av viktig kompetanse
blant de ansatte.
Investeringsprogrammet for stamvegruter i perioden 2002-2005
består av i alt 18 ruter over hele landet. Alle er vedtatt
iverksatt og er ferdig planlagt og til dels påbegynt. Forsering
av utbygging av noen av disse prosjektene vil både bidra
til hurtigere bedret infrastruktur, som bedrer økonomiens
virkemåte, samt utnytte kompetansen og kapasiteten i anleggssektoren.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen legge frem et forslag til forsering
av allerede igangsatte veibyggingsprosjekter, og igangsetting av
nye. Det fremmes samtidig et forslag om tilleggsbevilgning.
Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist-
og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsing og merkevarebygging.
Aggressiv markedsføring i konkurrentland finansiert av
myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler
hjemme og mye ledig kapasitet. Arbeidsledigheten og reduksjon i
kapasitetsutnyttelse er nå mer og mer fremtredende og rammer
både by-Norge og distrikts-Norge. En mengde små og
mellomstore reiselivsbedrifter opplever redusert etterspørsel.
Behovet for å måtte bruke statlige midler for å stimulere
egen turistnæring hviler på to forhold. For det
første har skatte- og avgiftsnivået, og dermed
kostnadsnivået, vedvarende over tid sørget for
en generelt kapitalfattig privat sektor, inkludert turistnæringen.
For det annet bruker andre land store statlige ressurser på markedsføring
av turisme.
Det foreslås derfor å avsette 300 mill. kroner
til markedsføring i utlandet av Norge som turistland. Det
sier seg selv at beløpet ikke fornuftsmessig kan regnes
med i budsjettbalansen. For det første brukes pengene i
utlandet, for det annet vil innsatsen generere eksportinntekter
og utnyttelse av ledig kapasitet.
Forslagsstillerne vil foreslå at Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om å bevilge 300 mill. kroner til markedsføring
i utlandet av Norge som turistland i 2003 og en tilsagnsfullmakt
om samme beløp for 2004.
Forskning er en investering i fremtidig livskvalitet og velferd.
Forskningen har stor betydning for den økonomiske utviklingen,
og er derfor viktig for fremtidige generasjoner. Fremtidig vekst
vil henge sammen med at eksisterende næringer blir mer
kunnskapsintensive og at det skapes nye kunnskapsintensive bedrifter.
I 2001 ble det i Norge brukt 1,62 pst. av BNP til FoU mens Sverige
brukte 4,3 pst. av BNP til det samme. Det er en vedtatt målsetting å nå opp
til OECD-gjennomsnittet innen 2005 i Norge. Forslagsstillerne mener
dette er lite offensivt og anbefaler en raskere opptrapping.
Centres of Excellence (Senter for fremragende forskning) er etablert
av Norges forskningsråd for å stimulere norske
forskningsmiljøer til å vie seg til langsiktig
grunnleggende forskning på høyt internasjonalt
nivå. Sentrene blir tildelt et årlig budsjett
på 10-20 mill. kroner og en finansieringstid på 10 år.
Av opprinnelig 40 søkende forskningsmiljøer er
bare 10 plukket til å være Centres of Excellence.
Forslagsstillerne mener det må være god grunn
til opprette flere slike sentre innen prioriterte områder.
Universitets- og høyskolemiljøene i Norge er
generelt faglig sterke, og kan bl.a. vise til forskningsresultater
i internasjonal toppklasse. Hovedproblemet i Norge er kommersialisering
av forskningsresultater.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen fremme forslag om:
a) Oppretting av fire nye Centres of
Excellence innen prioriterte områder (biomarin, energi,
offshore, marin).
b) Gjennomføring av en kraftig opptrapping av antall
toppforskningsgrupper etter prinsippene i Toppforskningsprogrammet
som omfatter områdene biologi, medisin, kjemi, fysikk.
c) At staten bruker av sin kapitalstyrke til å utvikle ordninger
som kan tiltrekke den private kompetente kapitalen som er nødvendig
for å kommersialisere de gode forskningsresultatene.
d) Etablering av "scanning-mekanismer" for å få frem
de gode forskningsideene og styrke evnen til kommersialisering av
forskning, bestående av grupper på 3-5 personer
med kompetanse innen satsningsområdene. I den forbindelse
bør det etableres nye læringsarenaer hvor gründere,
forskere og investorer kan møtes.
e) Iverksettelse av et norsk rammeprogram på det biomarine
området i et samarbeid med forskningsmiljøene
og den biomarine næringen med sikte på å legge
grunnlaget for en biomarin kunnskapsindustri i Norge av internasjonalt
format.
I en bebudet virkemiddelproposisjon som oversendes Stortinget
i mars 2003, skal utenlandshjelp til norske bedrifter samles hos
ambassadene i samarbeid med Utenriksdepartementet. Det er viktig å styrke norske
bedrifters konkurranseevne i internasjonale markeder. Forslagsstillerne ønsker å styrke
dette arbeid.
Begrunnelsen for å styrke denne innsatsen hviler også i
hovedsak på to konkrete forhold. Norsk eksportnæring
er relativt sett kapitalfattig grunnet vedvarende høyt
skatte- og avgiftstrykk. For det annet vil innsatsen som foreslås,
bidra til økte eksportinntekter fra annet enn petroleumsinntekter.
For at arbeidet kan styrkes vesentlig meget raskt kan det ikke vente til
virkemiddelproposisjonen er ferdigbehandlet senere i år.
Det nåværende Norges Eksportråd bør
derfor styrkes vesentlig og særlig viktig med hjelp til små og
mellomstore bedrifter som vil satse på eksport.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen fremme forslag om å bevilge
200 mill. kroner til styrking av norske bedrifters markedsføring
i internasjonale markeder.
Forslagsstillerne mener det kan være behov for en videreutvikling
av IFU- og OFU-ordningene som administreres av SND. Det tenkes her
på utvikling av "Statlige utviklingskontrakter".
Statlige utviklingskontrakter er avtaler mellom en statlig virksomhet
og en norsk bedrift som påtar seg å utvikle og
levere et nytt, avansert produkt eller tjeneste til den statlige
virksomheten.
Resultatet av OFU-kontrakten skal gi etaten grunnlag for å foreta
senere anskaffelser. Formålet er både bedre og
mer effektiv offentlig virksomhet ved bruk av nye løsninger,
og å styrke nyskaping og konkurranseevne i bedriftene.
OFU-kontrakter kan omfatte forprosjekter, spesifikasjon og utvikling
av prototyp og utviklingsprosjekt som omfatter utprøving
og eventuelt prøveserie.
Som regel vil avtalen bygge på kostnadsdeling mellom
den statlige virksomheten og en privat bedrift, og med OFU-kontrakt
vil bedriften kunne få dekket en del av sine forsknings-
og utviklingskostnader.
Eksempelvis kan ett helseforetak ønske en løsning
innen sykehussektoren. Foretaket tar kontakt med samarbeidspartnere,
og det utvikles en løsning eller et produkt som settes
ut på anbud i neste omgang i forkant av gjennomføringen.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen fremme forslag om iverksettelse av
statlige utviklingskontrakter.
Det var en klar nedgang i sysselsettingen i 2002. Ledigheten
steg gjennom hele året, og ved utgangen av 2002 endte gjennomsnittet
på 75 200 ledige, en oppgang på 20 pst.
fra forrige år. Den samme veksten i antall ledige må en
tilbake til tidlig 1990-tall for å finne. Ved årsskiftet
var det registrert 79 800 personer som arbeidsledige, en
andel av arbeidsstyrken på 3,4 pst. Sammenlignet med utgangen
av 2001 er dette en vekst på 22 pst.
Ved utgangen av februar i år var det registrert 92 500
ledige. Dette utgjør 3,9 pst. av Norges totale arbeidsstokk.
Sesongjustert er økningen fra januar på 2 500
arbeidsledige. Økningen fra samme måned i fjor
er på 29 pst.
Det er særlig i Møre og Romsdal og Akershus
ledigheten øker mest, men det er Finnmark og Aust-Agder
som har den høyeste ledigheten.
Det er industrisektoren som har vært hardest rammet
etter årsskiftet. Sveisere, platearbeidere og fiskeriarbeidere
er de som har vært hardest rammet. Ser en på økningen
i antall permitterte og nedgangen i antall ledige stillinger i industrien,
er det fortsatt stor grunn til å anta at ledigheten innen
denne sektoren vil fortsette å øke.
I alle fylker foruten Østfold og Finnmark har det vært
en nedgang i antall ledige stillinger sammenlignet med forrige år.
Dette er med på å fortelle at økningen
i antall arbeidsledige vil fortsette i månedene som kommer.
Videre er det òg statistisk sammenheng mellom årstider
og arbeidsledighet. Vanligvis skulle en ha opplevd en nedgang i
antall ledige frem mot sommeren, og en økning mot høsten.
Så selv om ledigheten skulle forbli på samme nivå som
nå, vil vi mot høsten oppleve ledighetstall opp
mot 100 000.
Det haster å fremme tiltak for å hindre økningen
i arbeidsledigheten. Dette er ikke bare et spørsmål
om økte utgifter, men òg et spørsmål
om å begrense utgiftene som vil komme som følge
av antall dagpengemottakere. I 1996, da arbeidsledigheten hadde
et årsgjennomsnitt på 4,2 pst., bevilget Stortinget
9 750 mrd. kroner til dagpengeutbetalinger. For 2003 er bevilgningen
7 770 mrd. kroner. Dette betyr at Stortinget med sannsynlighet vil
registrere et høyt overforbruk på denne posten
bare med dagens ledighet. Om ledigheten øker enda mer i
vårmånedene, vil overforbruket øke enda
mer.
Kommunalkomiteen vil under behandlingen av St.prp. nr. 44 (2002-2003) øke
bevilgningen til Aetat med 75 mill. kroner slik at etaten styrkes
med om lag 200 ansatte. Dette for å kunne ta imot det økende
antall arbeidsledige som henvender seg til etaten. Dette er imidlertid
bare lindrende tiltak. I ytterste konsekvens vil disse 200 nye ansatte
bare forsøke å formidle de ledige til jobber som
vitterlig ikke finnes.
Ledigheten har økt for personer med utdanning ut over
videregående skole. Dette er personer som i hovedsak retter
seg inn mot stillinger som krever en høyere utdannelse.
I en periode med høy arbeidsledighet bør den enkelte
person vise stor fleksibilitet og være villig til å ta
imot jobber en vanligvis ikke ville ha tatt.
Reglene for dagpenger sier som hovedregel at mottaker skal være
villig til å ta ethvert arbeid over hele Norge, selv om
det ikke faller innenfor ens vanlige yrke eller utdanning og er
av fast karakter. Denne hovedregelen bør Aetat nå praktisere
strengere enn vanlig, nettopp for å sikre at folk opprettholder
sin kontakt med arbeidslivet, som viser seg å være
den viktigste faktoren for å komme seg tilbake i fast arbeid.
Det innebærer i klartekst at personer må vise
stor omstillingsevne, og at eksempelvis Aetat bør kunne styre
personer med høy utdanning til stillinger de åpenbart
er overkvalifisert til for en kortere periode, dersom annet arbeid
ikke er ledig. Videre er det viktig at personers realkompetanse
kommer til best mulig nytte.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn be Stortinget
anmode Regjeringen om å fremme forslag om innstramninger
i plikten til å motta tilvist arbeid.
Bemyndige Aetat til å inngå avtaler om bruk
av private tjenesteytere, som for eksempel Manpower, for å sørge
for nødvendig arbeidsformidling og eventuell avlastning
med merkantile oppgaver.
Pr. desember 2002 satt det over 16 000 asylsøkere på asylmottak
i Norge som enten ventet på behandling av asylsøknad,
eller på å bli sendt ut av landet. Dersom Utlendingsdirektoratet
(UDI) hadde hatt ekstra ressurser, kunne de fortløpende
ha behandlet et større antall asylsøknader enn
det de gjør i dag, dermed ville antallet asylsøkere
i mottak sunket.
Hoveddelen av UDIs saksbehandlere har enten cand.mag./høyskolegrad
eller embetseksamen fra universitetet. Selv om andelen langtidsledige
tradisjonelt er høyest blant personer med lav utdanning, opplever
en nå en økende andel langtidsledige med utdanning
utover videregående skole. Dermed ville det være
et målrettet tiltak å sørge for ekstrabevilgninger
til UDI slik at de midlertidig kan ansette et større antall
saksbehandlere for å minske restansene i asylsaksbehandlingen.
Dette ville både ha sørget for å øke
sysselsettingen, gitt personer viktig og avgjørende kontakt
med arbeidslivet, minsket utgiftene til driften av asylmottak samt
avklart en rekke asylsøkeres status.
Som en nødvendig konsekvens av dette vil det bli et
større antall asylsøkere som må uttransporteres
fra Norge, all den tid vi erfaringsmessig vet at størsteparten
av asylsøkerne som kommer er grunnløse. For å uttransportere
avviste asylsøkere har kommunalkomiteen tidligere gitt
anledning til å benytte alternative metoder for uttransport.
Derfor bør det henstilles til Kommunaldepartementet å eksempelvis
bruke privat sikkerhetspersonell i de tilfeller der politiets kapasitet
er utnyttet fullt ut, og ikke kan løses midlertidig med
ekstrabevilgninger.
Dette er også tiltak som på kort og mellomlang sikt
kan sørge for at sysselsettingen økes. Dessuten har
det klare samfunnsmessige og individuelle positive effekter ved
at det reduserer den belastende behandlingstiden i asylsaker, samt
at det reduserer risikoen for såkalte asylrømminger
fra norske mottak, da de sendes ut umiddelbart etter at vedtak om
avslag er truffet.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen fremme følgende forslag om
ekstrabevilgninger til UDI slik at
de midlertidig kan ansette et større antall saksbehandlere
for å minske restansene i asylsaksbehandlingen,
å sørge for at privat sikkerhetspersonell
benyttes for uttransportering av avviste asylsøkere i de
tilfeller der politiets kapasitet er utnyttet fullt ut.
Handlingsplanen for eldreomsorgen som gjennomføres i
perioden 1998 til 2005 har medført en betydelig utbygging
av omsorgstilbudet i Norge. Antallet sykehjemsplasser er beregnet å skulle øke
med 8 000 plasser frem mot avslutningen av handlingsplanen
i 2005. Antallet omsorgsboliger med ca. 20 000 i perioden. I forbindelse
med behandlingen av handlingsplanen i Stortinget i 1997 ble det
planlagt en økning av antall omsorgsarbeidere med ca. 12
000 i perioden. Etter at handlingsplanen ble innført er
det blitt en betydelig økning i antall omsorgsplasser,
og tidsrammen for gjennomføringen og avslutning av planen
er utvidet fra år 2001 til år 2005. Bemanningsplanene
er ikke fulgt opp i takt med utvidelsen av antallet boliger og plasser
i eldreomsorgen.
Forslagsstillerne har gjennom mange år pekt på den
lave bemanningsfaktoren i eldreomsorgen, særlig i sykehjemmene.
I St.meld. nr. 31 (2001-2002) hevdes det at kommunale plantall viser
at bemanningsfaktoren pr. 100 innbyggere over 80 år i 2005 vil
være 46,7 årsverk mot 43,1 årsverk i
1997 på landsbasis.
Ifølge St.meld. nr. 31 (2001-2002) planlegger kommunene
til sammen 5 800 nye årsverk mens behovsanslaget
ifølge departementet er på ca. 5 500 frem
til 2007.
Etter forslagsstillernes mening vil pleiefaktoren fremdeles være
for lav fordi økningen i bemanningen kun tar hensyn til økningen
i antall plasser i omsorgen, ikke i det faktum at pleiefaktoren
er for lav i utgangspunktet, og at pleietyngden har økt
betydelig de siste 5 årene.
Forslagsstillerne mener det vil være et nyttig hjelpemiddel å få utarbeidet
minstenormer for pleiefaktorer i sykehjem basert på brukernes
pleiebehov.
I Innst. S. nr. 263 (2001-2002) påpeker Fremskrittspartiets
medlemmer i en merknad at den lave bemanningsfaktoren fører
til for stor belastning på dem som arbeider i omsorgsyrkene,
samtidig som det ikke blir mulig å yte tilstrekkelig omsorg
og pleie - verken når det gjelder kvalitet eller kvantitet.
Fremskrittspartiets medlemmer fremmet forslag om en økning
med ytterligere 8 000 stillinger i tiden 2003 til 2006.
I eldreomsorgen er en stor del av stillingene deltidsstillinger
- ofte med svært lave brøker. Ifølge
en rapport fra Forskningsstiftelsen FAFO, FAFO-rapport nr. 395 av
Leif Moland og Heidi Gautun, baserer denne sektoren seg på at
hjelpepleiere og omsorgsarbeidere arbeider deltid. I den samme rapporten
påpekes det at 40 pst. av hjelpepleiere og omsorgsarbeidere ønsker
en annen stillingsstørrelse enn den de har. 28 pst. jobber
deltid og ønsker å jobbe mer. I rapporten slås
følgende fast:
"Tjueåtte prosent av hjelpepleierne og omsorgsarbeiderne
jobber deltid og ønsker større stilling. Dette tallet
uttrykker omfanget av den reelle undersysselsettingen og omfatter
om lag 11 000 av medlemmene i NHS (Norges helse- og sosialforbund
- forslagsstillers tilføyelse)". Det står også:
"Halvparten av alle hjelpepleiere og omsorgsarbeidere under 30 år
er undersysselsatte. Med utgangspunkt i sektorens store behov for hjelpepleiere
og omsorgsarbeidere er dette et overraskende høyt tall.
Det er faktisk så høyt at det er grunn til å etterlyse
et sterkere nærvær av en strategisk arbeidsgiverpolitikk
som kan realisere en plan for rekruttering av fagpersonell en vet
det er økende knapphet på."
Også blant miljøarbeidere som er ansatt i gruppeboliger
for psykisk utviklingshemmede, er undersysselsettingen høy,
og rapporten oppgir at nesten 40 pst. oppgir at de ønsker
en større stilling.
Med bakgrunn i underbemanningen, den lave pleiefaktoren og omsorgspersonells ønske
om å få gjøre en økt innsats
i omsorgssektoren, mener forslagsstillerne det bør settes
inn tiltak for å utnytte den arbeidskraftreserven som er
tydeliggjort i bl.a. rapport nr. 395 fra FAFO.
Omsorgssektoren ble, gjennom handlingsplanen for eldreomsorgen,
gjort til et prioritert område. Dessverre kan det virke
som om bedringen for brukerne allikevel ikke står i forhold
til de svært store ressurser som er satt inn. Med det store
antall deltidsansatte med små brøkstillinger og
en for lav pleiefaktor, vil forslagsstillerne stille spørsmål
ved om dette fører til effektive tjenester. For dårlig
kjennskap til brukerne og derigjennom for liten evne til å utføre omsorgen
mest mulig effektivt, konfliktsituasjoner og lite kjennskap til
særegne behov gjør innsatsen mindre målrettet.
I tillegg fører en slik stillingsstruktur til mer administrasjon
og mer bruk av tid til informasjon og instruksjon til flere ansatte.
Samlet sett vil dette kunne gi dårlig økonomisk
styring og utnyttelse av midlene i omsorgssektoren.
Forslagsstillerne ønsker at staten skal overta ansvaret
for omsorgssektoren slik at finansieringsansvaret tillegges folketrygden
og at pengene følger pasienten til det tilbud vedkommende
selv, i samråd med sin lege eller velferdskonsulent, velger å benytte seg
av. Ved en samordning og samlokalisering av Aetat, trygdeetaten
og sosialkontorene der hver bruker forholder seg til en velferdskonsulent
som har totaloversikt over dennes situasjon og velger tiltak ut fra
hva som tjener helheten, vil et system der pengene følger
brukeren direkte til det tilbudet som blir gitt, bidra til å skape
behovsdekning. Så lenge forslagsstilleren ikke får
gjennomslag for en slik løsning, må det påses
at staten tar sitt overordnede ansvar for å sørge
for at alle brukere får et tilstrekkelig tilbud over hele
landet.
Forslagsstillerne mener derfor at det bør opprettes flere
stillinger i omsorgssektoren og at institusjonene må pålegges å gjennomføre
bruk av hele stillinger/større stillingsbrøker
så langt dette er mulig under hensyntagen til arbeidets
art.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om å sørge for
en heving av pleiefaktoren i sykehjemmene, øke bemanningen
og sørge for at omsorgsarbeidere får anledning
til å arbeide i hele eller tilnærmet hele stillinger
der dette er mulig.
For å sikre en positiv utvikling for norske høyteknologibedrifter
og annen industri er det viktig at Forsvarets materiellanskaffelser
virker positivt for norsk industri. Igjennom gjenkjøpsregimet
skal norsk industri sikres oppdrag i forbindelse med store forsvarskontrakter
som går til utenlandske leverandører.
I forbindelse med den planlagte nyanskaffelsen av kampfly, er
det inngått forpliktende samarbeid med Lockheed Martin/JSF
om utvikling med henblikk på et eventuelt kjøp
av kampflyet JSF/F-35. Dette samarbeidet koster for Norge
til sammen 122 mill. US dollar over en periode på ti år.
For å sikre en reell konkurranse om leveringen av nye
kampfly er det viktig at det ikke låses samarbeid av denne
typen mot en spesiell leverandør.
Et samarbeid med konkurrenten Eurofighter på samme økonomiske
nivå, vil sikre en reell konkurranse om leveringen av nye
kampfly.
Et slikt samarbeid med Eurofighter vil også sikre norske
industri- og teknologibedrifter store kontrakter, og på den
måten bidra til å minske arbeidsledigheten i disse
sektorene.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn anmode Stortinget
om å be Regjeringen fremme forslag om å
gi de samme økonomiske forpliktelser
til Eurofighter-prosjektet som de forpliktelser som er gitt til
JSF-prosjektet, slik at det er like forutsetninger for begge aktører,
intensivere arbeidet med å få realisert
gjenkjøp ovenfor norsk industri i de prosjekter som er gjennomført
og i de som er under realisering.
Norge har ratifisert Matvarehjelpkonvensjonen av 1999. Det norske
bidraget kanaliseres via Verdens matvareprogram (WFP). Regjeringen
har som mål å avbinde bidragene WFP, og jobber
aktivt for å oppnå dette.
Ifølge "The OECD Agreement on Untying of Aid to LLDC"
av 26/ 2001 fra Paris fremkommer det blant annet at matvarer
er spesifikt unntatt fra avbindingen.
For å sikre en kvalitativ høy standard på de
norske bidragene til WFP og å bidra til opprettholdelse
av industriarbeidsplasser i Norge er det ønskelig å beholde
en viss binding av bistandsmidlene. En avbinding av norsk matvarehjelp
har en hypotetisk positiv effekt ved at den skal gi norsk industri
frie konkurransemuligheter i forbindelse med anbud fra WFP. I praksis
er det dessverre ikke slik. WFP vil i en slik situasjon motta matvareprodukter
norsk industri kunne ha levert, som bundet bistand fra andre land.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn be Stortinget
anmode Regjeringen om å videreføre delvis bundet
matvarehjelp, og å gjøre en større del
av bistandsmidlene delvis bundet
Forslagsstillerne mener det er viktig å verne om miljøet,
og holder fast på prinsippet om "forurenseren skal betale".
Samtidig må dette skje gjennom internasjonalt samarbeid,
og ikke gjennom ensidige nasjonale tiltak. Det er til liten glede
for det globale miljøet om en forurensningskilde flytter
fra Norge til utlandet. Spesielt med bakgrunn i at norsk næringsliv allerede
er blant de mest miljøvennlige i verden.
Gasskraftsaken illustrerer at norsk industris mange miljøkrav
er særnorsk. Gasskraftverk med CO2-håndtering
er i svært liten grad et tema i energipolitikken i Europa,
til tross for at gasskraftverk er utbredt og at Europa har et stort
kraftoverskudd. I Norge, derimot, med underskudd i kraftbalansen,
kreves det CO2-håndtering for å gi konsesjoner
til nye gasskraftverk. Teknologien er fortsatt ekstremt kostbar og
lite realistisk å gjennomføre. Dette forverrer
dermed konkurranseforholdene for norsk bruk av gass. Resultatet
for norsk næringsliv blir både høye energipriser
og manglende mulighet til å utnytte gassen industrielt.
Et annet eksempel er tiltakene for å redusere utslipp
av klimagasser fra industrien. I et forsøk på å være
best i klimaklassen skal Norge innføre et nasjonalt kvotesystem
mange år før Kyotoplanen krever det. Dette vil
medføre at norsk næringsliv får kostnader
for CO2-rensing som konkurrerende industri slipper.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn derfor be Stortinget
anmode Regjeringen om å sikre at norske miljøkrav
for næringslivet tilpasses samme rammebetingelser som i
EU og andre konkurrentland.
Skipstrafikken langs norskekysten i dag er stor. Eksporten av
olje fra Nordvest-Russland er ventet å øke betydelig,
noe som vil medføre at skipstrafikken øker kraftig
i nordområdene med hensyn til transport av olje. Dette øker
risikoen for ulykker og krever styrket beredskap mot større
ulykker og uhell langs kysten. Det er derfor viktig å styrke
eksisterende oljevernberedskap og etablere nye oljeverndepoter der dette
er nødvendig. Ved behandlingen St.meld. nr. 12 (2001-2002)
om rent og rikt hav, anmodet Fremskrittspartiet om konkrete tiltak
og vurderinger for å styrke slepebåtkapasiteten
i nordområdene i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett.
Forslagsstillerne vil også jobbe for å sikre
trafikkovervåkingen langs kysten. Dette vil være
viktig for å hindre alvorlige ulykker etter hvert som transporten av
russisk olje øker langs norskekysten. Det er viktig å få etablert
denne trafikkovervåkingssentralen snarest mulig, og derfor
bør det benyttes eksisterende ressurser som allerede er
tilgjengelig i landsdelen. Ved å benytte eksisterende ressurser,
vil etablering av en trafikksentral kunne skje raskt.
Forslagsstilleren vil derfor fremme forslag om at det i løpet
av 2003 opprettes en trafikkovervåkingssentral på Reitan,
som Stortinget enstemmig har uttalt skal være et senter
for beredskap og overvåking. Begge disse tiltakene vil
være positivt for sysselsetting samtidig som det er nødvendige
oppgaver som må gjøres.
Det er betenkelig at myndighetene oppfordrer mange distriktskommuner
til å tenke nytt for å sikre lokalt næringsliv,
men samtidig legger utallige hindringer i veien for de samme kommunene.
Det gjelder for eksempel mulighetene for å drive turisme
i naturskjønne omgivelser, småkraftverk i lokale
elver, fiskeoppdrett i lokale fjorder og tømmerhogst i
lokale skoger.
Det er positivt at Regjeringen ser ut til å følge
opp Fremskrittspartiets flertallforslag om å legge til
rette for økt miljøtilpasset næringsvirksomhet
i naturparker og verneområder, og imøteser at
dette støttes av regjeringspartiene på Stortinget
når resultatene fremlegges. Dette innebærer et
stort sysselsettings- og verdiskapingspotensial.
Det er bekymringsfullt at stortingsflertallet har lagt opp til
en naturvernpolitikk som kan legge deler av Norge øde.
I forbindelse med vern av barskog i Trillemarka-området
frykter mange lokale næringsdrivende for virksomheten sin.
Bærekraftig tømmerhugst har vært en hovedlevevei
for mange familier, og de frykter vernet vil tvinge dem til å flytte.
Tømmerindustrien er på mange måter en
hjørnesteinsbedrift i disse områdene, og det er
meget bekymringsfullt at denne næringen blir offer for
miljøbyråkratiet.
Forslagsstillerne vil derfor fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige tiltak
for å redusere konflikter i forbindelse med opprettelse
av nasjonalparker, verneområder og lignende."
Norge sakker kraftig akterut på internasjonale rangeringer
over antall sluttbrukere med tilgang til bredbånd. Undersøkelser
viser at i forhold til andre land har Norge færre husstander
og bedrifter knyttet til bredbånd enn andre land. En stor
andel av de som ikke er knyttet til bredbånd har allerede
tilbud om ADSL ("bredbånd light"), men har ennå ikke
valgt å knytte seg til. Andre former for bredbåndtilgang
har liten utbredelse, noe som er spesielt tydelig for ADSL-varianter
med større båndbredde eller fiber direkte til
sluttbruker.
Flere statsråder har uttalt at innhold må komme før
fiberutbyggingen. Forslagsstillerne mener at bredbåndsinfrastruktur
må bygges ut over hele landet. En slik infrastrukturinvestering
må komme samtidig med satsning på innhold. Både
infrastruktur og innhold er viktig, men uten godt utbygd infrastruktur blir
det heller ikke noe innhold og bredbåndsbruk.
Sverige er et av de land som har bedre utbygd digital infrastruktur
enn Norge. En forklaring på dette er at det i Sverige finnes
et bredbåndsfond for kommuner. Et tilsvarende fond i Norge
bør kunne opprettes med hovedsakelig samme struktur som
det svenske.
Bredbåndsfondet bør ha som formål å gi
støtte til kommuner som ønsker å satse
på bredbåndsutbygging for sine innbyggere. I vårt
grisgrendte land er det mange strøk som regnes som kommersielt
uinteressante for private aktører. De samme private aktørene
vil kunne bygge ut bredbånd med støtte fra det
offentlige. Slik støtte kan gis som et kommunalt tilskudd
sammen med et tilskudd fra et bredbåndsfond. Det bør
finnes frem til en hensiktsmessig fordelingsnøkkel for
hvor stort tilskudd som skal ytes fra fondet.
Størrelsen på tilskuddet fra fondet kan fastsettes avhengig
av antall brukere som knyttes opp til bredbånd og hvor
stor kapasitet de knyttes opp med. For å stimulere at flest
mulig blir koblet opp med bredbånd bør det gis
støtte til prosjekter avhengig av antall brukere som kan
benytte tilbudet. På denne måten sørger
man for at flest mulig får et tilbud. Samtidig bør
bredbåndets kapasitet være utslagsgivende, og man
kan tenke seg at reell overføringskapasitet blir utslagsgivende.
Dette vil sikre at fondet blir en driver for stadig større
kapasitet i bredbåndsnettet ved at teknologier som gir
større kapasitet blir valgt.
Et bredbåndsfond vil gi positive kortsiktige virkninger
i norsk IKT-næring ved at ledig kapasitet i bransjen blir
sysselsatt. God kapasitetsutnyttelse i IKT-næringen vil
samtidig være en driver for å opprettholde og
videreutvikle den kompetanse som de ansatte har. Dette er et ikke
ubetydelig poeng da næringen i all hovedsak er en kompetansenæring.
Samtidig vil et bredbåndsfond gi positive langsiktige virkninger
for norsk næringslivs produktivitet. En satsning på fremtidsrettet
digital infrastruktur vil sikre norsk sysselsetting og næringslivets
konkurranseevne. En godt utbygd digital infrastruktur vil også hjelpe
offentlige virksomheter med å gi innbyggerne et godt tilbud.
Størrelsen på fondet må vurderes,
men det må være av betydelig størrelse.
Hvis søkningen til fondet overstiger den initiale bevilgning,
bør det vurderes en utvidelse og kanskje en årlig
støtte. Det bør utvikles målekriterier
for hvorvidt fondet oppfyller sin funksjon på en hensiktsmessig
måte og bidrar til en hensiktsmessig utbygging og videreutvikling
av bredbånd.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn be Stortinget
anmode Regjeringen om å fremme forslag om opprettelse av
et bredbåndsfond.
SkatteFUNN-ordningen har vist seg å være en delvis
suksess, og bør videreføres. En av ordningens overraskende
mangler er at den ekskluderer enkeltmannsforetak. Dette har neppe
vært Stortingets intensjon ved innføring av ordningen,
og bør følgelig rettes opp.
Den nye ordningen er basert på en endring i skatteloven,
og blir administrert av Norges forskningsråd i samarbeid
med SND. Ordningen er internettbasert, og alle søknader/godkjenninger/kommunikasjon skjer
elektronisk over Internett.
Oppgjør skjer over skatteseddelen i form av redusert
skatt. Dersom skatterefusjonen overstiger det beløpet man
eventuelt er utlignet i skatt, eller at man er i en slik situasjon
at man ikke skal betale skatt, vil man få hele beløpet
utbetalt. Dette står utvetydig mange steder i rettledningen
til SkatteFUNN-ordningen.
I rettledningen man finner på www.skattefunn.no blir
det vist til konkrete eksempler, der beløpene i de godkjente
prosjektene gjør at man kan finansiere store deler av en årslønn.
Slik blir det vist til at en kan bruke SkatteFUNN til å realisere
egne utviklingsprosjekter.
Siden august 2002 er det ikke skrevet eller sagt en eneste gang
i den omfattende internettmarkedsføringen fra SND og SkatteFUNN
at ordningen ekskluderer enkeltmannsforetak. Der blir det derimot
mange ganger sagt og skrevet at alle foretak som driver en eller
annen form for forskning/produktutvikling/nyskaping,
har rett til SkatteFUNN midler. I Norge er det i dag ca 150 000
enkeltmannsforetak, og 135 000 aksjeselskap. Den nye SkatteFUNN-ordningen
utelater i praksis over halvparten av bedriftene i Norge.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen sørge for at enkeltmannsforetak snarest
inkluderes i Skatte-FUNN-ordningen.
Grensehandelsutsatte næringer er nå enda mer
utsatt for oppsigelser, permitteringer og nedleggelser pga. den
generelle økonomiske situasjonen. En kraftig nedsettelse
av avgifter på grensehandelsutsatte varer, spesielt alkohol
og tobakk som må ned til svensk nivå avgiftsmessig,
vil bidra til at grensehandelen avtar og at flere vil gjøre
sine innkjøp i Norge og dermed bidra til å styrke
norsk handelsnæring, og redde arbeidsplasser samt skape
nye langs hele grensen mot Sverige.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag i Revidert nasjonalbudsjett 2003
om reduksjoner i avgiftene på grensehandelsutsatte varer,
spesielt alkohol og tobakk, ned til svensk nivå.
Den foreliggende økonomiske situasjon kaller på moderasjon
i lønnsoppgjøret. For å få dette
til vil det være hensiktsmessig at staten gir sitt bidrag
ved å tilby skatte- og avgiftslettelser som kompensasjon
for at det ikke gis bruttolønnstillegg ved årets
inntektsoppgjør.
Utgangspunktet for det nasjonale lønnsoppgjør dreier
seg i stor grad om å sikre alle grupper en viss kjøpekraftsutvikling
basert på en vurdering av næringslivets og i særlig
grad det konkurranseutsatte næringslivs konkurranseevne.
Sentrale elementer som inngår i det tekniske beregningsutvalgs
grunnlagsvurderinger, er forventet prisutvikling eller inflasjon
og gjeldende skattesatser som sier noe om hvor stort et bruttotillegg
må være for å sikre den ønskede kjøpekraftsutvikling.
Jo høyere inflasjon, desto høyere lønnskrav
for å sikre kjøpekraften, og jo høyere marginalskatt
desto høyere bruttolønnsøkning er nødvendig
for å sikre kjøpekraftsutviklingen.
Den økonomiske situasjonen i Norge i dag er at arbeidsledigheten
er over 100 000, men i en del sektorer, yrker og områder
er det en viss mangel på arbeidskraft. Økonomien
i de bedrifter som er utsatt for konkurranse fra bedrifter i andre
land, er varierende fra god til mindre god og det er mange bedrifter
som sliter med å holde sin sysselsetting og sin virksomhet i
gang, samt å gi en forsvarlig avkastning av investert kapital.
Mange hevder at konkurranseevnen er svekket de senere år.
Det hører også med at den norske økonomi
er så sterk med overskudd i statsøkonomien og
i handelsbalansen, at den norske rente er så høy
at det har medført en høy kronekurs som har svekket konkurranseevnen
til norsk eksportindustri og til de virksomheter som konkurrerer
med importerte produkter.
Den norske stats egen økonomi er verdens beste statsøkonomi
med skyhøye overskudd på statsbudsjettet og en
sparekapital på om lag et helt statsbudsjett eller halve
BNP. Statens finansielle mulighet til å senke inflasjonen
ved avgiftsnedsettelser og dempe bruttolønnskravene ved å tilby
skattelettelser istedenfor bruttolønnsøkning,
er således meget god. Ingen andre land har en tilsvarende
mulighet til å dempe både inflasjonen ved avgiftslettelser
og å sikre kjøpekraften ved skattelettelser, fordi
andre land har statsgjeld og sliter med balansen i statsbudsjettene
sine.
Ved et tradisjonelt lønnsoppgjør mellom arbeidsgivere
og arbeidstakere øker alle bruttolønninger så mye
som er nødvendig for at alle mottar en viss økning
i kjøpekraften. Kostnadene ved de økte bruttolønninger
medfører for en del virksomheters side en økning
i prisene for å dekke inn kostnadene, og slik medfører økte
bruttolønninger en økning av inflasjonen og forverring
av konkurranseevnen.
En fornuftig opptreden fra fagorganisasjonene i privat konkurranseutsatt
sektor ville i den foreliggende situasjon vært å kreve
skatte- og avgiftslettelser av staten for å sikre medlemmenes
kjøpekraftsutvikling, fremfor å forlange økte
bruttolønninger fra egen arbeidsplass" side. Et
tradisjonelt lønnsoppgjør hvor kostnadene veltes
over på prisene vil også kunne gi en økning
i inflasjonen, og når sentralbanken styrer renten etter
inflasjonen risikerer en økt rente ved et for kostbart
lønnsoppgjør. Det er også en god grunn til
at fagbevegelsen burde forlange en lavere prisstigning gjennom nedsettelse
av noen avgifter slik at sentralbanken kunne sette renten ned. Skattelettelser fremfor
bruttolønnsøkning vil også dempe prisveksten
og skape rom for rentenedgang.
Det hører også med i de store regnestykker
at staten direkte og indirekte må dekke kostnadene for
alle dem som er ansatt i stat og kommune. Kostnadene for staten
ved et tradisjonelt lønnsoppgjør i form av de økte
bruttolønninger og arbeidsgiveravgift, kan derfor motregnes
mot kostnadene ved skatte- og avgiftslettelsene.
Staten ble en noe mer aktiv partner ved lønnsoppgjørene
gjennom "Solidaritetsalternativet", men uten noen form for direkte
medvirker utover rollen som arbeidsgiver i statsoppgjøret.
Myndighetene skulle imidlertid arbeide for full sysselsetting og
lavest mulig inflasjon og partene skulle søke moderate
oppgjør. Denne hovedlinjen bør videreføres,
men staten bør bli en mer aktiv deltaker i de store nasjonale
oppgjør samtidig som disse begrenses i omfang. Hovedpartene
i arbeidslivet og staten bør forhandle om hva den totale økonomi
tillater av endring i den generelle kjøpekraftsutvikling,
uavhengig av bransjer og om det er skjermede eller konkurranseutsatte
næringer. Den fremforhandlede kjøpekraftsutvikling
bør således gjennomføres ved bruk av
skattelettelser og avgiftslettelser av en allmenn art. Deretter
overlates de øvrige lønnsforhandlinger og lønnsendringer
til et desentralisert system hvor det forhandles på de
enkelte bedrifter og enkelte arbeidsplasser basert på forholdene
på det lokale arbeidsmarked for de ulike yrkeskategorier.
Da vil lønnsfastsettelsen utover den sentralt fremforhandlede
kjøpekraftsutvikling for alle, være avhengig av
de reelle forhold for de ulike yrkeskategorier på de lokale
arbeidsmarkeder. I de strøk hvor det er mangel på arbeidstakere
vil lønnstilbudet økes, og i de strøk
hvor det er mangel på arbeidsplasser vil det ikke skje
en økning. Et slikt lokalstyrt arbeidsmarked vil også ta
hensyn til bokostnadene, slik at der hvor kostnadene er høye
vil også lønnsnivået økes.
I lønnsoppgjøret for 2003 bør derfor
staten ta et initiativ overfor partene i arbeidslivet for eksempel gjennom
Kontaktutvalget, ved å anmode om at den generelle kjøpekraftsutvikling
for alle fremforhandles av partene og staten og sikres for alle
ved endringer i avgifter og skatter og at oppgjøret for øvrig gjennomføres
desentralisert.
Forslagsstillerne viser for øvrig til Dokument nr. 8:88
(2001-2002), hvor tilsvarende forslag ble fremmet. Hadde Stortinget
gjennomført forslaget, ville sannsynligvis kostnadsnivået
og renter vært lavere i dag.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om at staten skal tilby skatte- og
avgiftslettelser for å unngå bruttolønnsøkninger
som driver opp kostnader og priser og reduserer konkurranseevnen.
Innen justissektoren er det en rekke uløste oppgaver
hvor samfunnet har et ansvar for at de blir løst. Her er
det en rekke tiltak som kan igangsettes som vil bidra til lavere
arbeidsledighet. Et tiltak er forsering av utbygging av fengsel
i Indre Salten. Behovet for flere soningsplasser er meget stort,
og man burde parallelt se på en løsning der Rødbergodden
kystfort blir midlertidig omgjort til fengsel. Dette prosjektet kan
realiseres forholdsvis raskt om man får ressurser til dette.
Et annet prosjekt som bør utredes raskt er en løsning
med flytende fengsel av den type man har i Sør-England
og hadde i New York. En slik løsning kan leveres et halvt år
etter bestilling.
På driftssiden er det også stort behov for
flere fengselsbetjenter. Spesielt når en utvider kapasiteten. Å omskolere
personer til fengselsbetjenter ved Fengselsskolen, vil være
et målrettet og kostnadseffektivt tiltak som dekker ett
reelt samfunnsbehov. Dette fordrer selvsagt tilleggsbevilgninger
til drift av fengsler og Kriminalomsorgens utdanningssenter.
Videre kan det for eksempel legges til rette for å la
private starte opp fengselsdrift for kortere dommer på eksempelvis
60 dager. Her kan det settes av midler til en innsatsbasert finansiering,
som man for eksempel har gjort med sykehusdriften. Dersom man får
et slikt system som er forutsigbart, vil dette bidra til at private
initiativ vil kunne gi nye gode løsninger.
Noe av det som er spesielt med dagens arbeidsmarkedssituasjon,
er at det er mange høyt utdannede som ikke får
relevant arbeid. Det er blant annet høy arbeidsledighet
blant jurister, samtidig det er et stort behov for jurister innen
politi og påtalemyndighet. Regjeringen har et mål
om å få ned saksbehandlingstiden frem til pådømmelse.
Dersom man får anledning til å ansette flere jurister
innen politi og påtalemyndighet, vil man kunne få ned
denne saksbehandlingstiden.
Politiet har også et stort behov for "sivilt ansatte" i
merkantile stillinger. Her finnes det allerede mange godt utdannede
personer som i dag er arbeidsledige. Dette betyr at man ikke trenger
omskolering før man kan utnytte deres kompetanse og arbeidskraft.
Flere sivile stillinger i politiet vil samtidig bidra til å realisere
politireformenes mål om mer politi i gatene, da de som
er utdannet som politi blir frigjort fra merkantile og administrative
kontoroppgaver.
Det er også store muligheter til å utnytte
ledig kapasitet ved å utvide og sette fart i ordningen
med å la private vekterfirmaer stå for fangetransport.
Man vil også med dette tiltaket kunne få umiddelbare
positive effekter ved at man får frigjort utdannede politiressurser
og fengselsbetjenter. Dette vil også kreve ekstra ressurser.
På denne bakgrunn vil forslagsstillerne foreslå at Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag om:
a) Forsering av utbygging av fengsel
i Indre Salten.
b) Omgjøring av militæranlegg til midlertidig
fengsel.
c) Utredning av en løsning med flytende fengsler.
d) Utdanning av flere fengselsbetjenter.
e) Tillatelse til drift av private fengsler for kortere dommer.
f) Ansettelse av flere jurister og merkantilt personale
innen politi og påtalemyndighet.
g) La private selskaper besørge fangetransport.
Forslagsstillerne viser til at petroleumsindustrien og kraftbransjen
nå trenger myndighetsstimulert positiv motivasjon i form
av fremtidsrettede stabile rammebetingelser, og viser til følgende
forslag som ligger til behandling i Stortinget:
Bruk av gass i Norge:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre utbygging av hovedrørledninger
for gass til et myndighetsansvar, og gjennom et statlig selskap
foreta vurderinger, utredninger og finansiering av bygging av slik
infrastruktur for gass."
"Stortinget ber Regjeringen snarlig fremme en sak for Stortinget
med følgende:
1. Tiltak som sikrer at bygging
av gasskraftverk for gitte konsesjoner iverksettes.
2. Legge forholdene til rette for å gi konsesjoner
for bygging av gasskraftverk på andre steder i Norge.
3. Sikre at alle eksisterende konsesjoner og nye søknader
om bygging av gasskraftverk ikke pålegges særnorske
krav om CO2 avgift eller kostnader for bygging av CO2 håndteringsanlegg
før slike krav også stilles i Europa for øvrig."
Vannkraft:
"Stortinget ber Regjeringen fremlegge en sak for Stortinget med
følgende målsettinger:
1. Sikre teknologinøytrale
støtteordninger for økt kraftproduksjon, for eksempel
gjennom skatteincentiver.
2. Betydelig forenkle konsesjonsreglene for bygging av små-,
mini- og mikrokraftverk.
3. Sikre at gjennomgangen av Samlet Plan reduserer konsesjonsbehandlingstiden
betraktelig for store og små utbygginger, og at man vurderer
tidligere avslåtte utbyggingssaker på nytt."
Myndighetsansvar i kraftsektoren:
"Stortinget ber Regjeringen:
1. Ta initiativ til at energimyndighetene
i de nordiske landene i fellesskap samarbeider om tiltak for å sikre
den nordiske kraftbalansen og sikre at det frie kraftmarkedet fungerer
bedre.
2. Sikre at Statnett som systemansvarlig nettselskap har
virkemidler som gjør dem i stand til å sikre kraftforsyningen
i spesielt kritiske perioder.
3. Gjøre nødvendige tiltak for å sikre
Statnett mulighet til bygging av bedre kraftutvekslingsmekanismer
mot utlandet."
Petroleumsbeskatning:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem en proposisjon om petroleumsbeskatningen
så raskt som mulig etter at konklusjonene fra Kon-Kraft
er kjent."
HFK-avgiften:
"Stortinget ber Regjeringen om å:
1. Gjennomgå erfaringen
med dagens ordning med HFK/PFK-avgifter og fremme sak for
Stortinget om nødvendige endringer for å sikre
de etablerte innsamlings- og informasjonsorganene og redusere kostnadene
for bransjen.
2. Undersøke omfanget av norske industribedrifter som
ikke har anledning til å benytte seg av refusjonsordningen
grunnet at HFK/PFK-gassene diffunderer i deres produksjonsprosesser,
samt å inngå utfasingsavtaler med disse for å sikre
at norske industriarbeidsplasser innenfor denne sektoren kan opprettholdes
og at produksjonsprosessene kan gjøres mer miljøvennlige
over noe tid."
Forslagsstillerne viser også til at Stortinget har stemt
ned en rekke forslag som ville hatt positive sysselsettings- og
verdiskapingseffekter.
Innst. S. nr. 87 (2002-2003) om olje- og gassmeldingen:
"Stortinget ber Regjeringen nedsette et bredt sammensatt utvalg,
der oljeindustrien er representert, som skal gjennomgå dagens
skatteregime med tanke på å forbedre dette i tillegg
til å utarbeide skatteincentiver med hensyn til nisje-
og haleproduksjon."
St.meld. nr. 38 (2001-2002) om olje- og gasspolitikken:
"Stortinget ber Regjeringen åpne for at boring i allerede
tildelte lisenser kan gjennomføres så snart den pågående
konsekvensutredningen for Lofoten-Barentshavet er gjennomført,
og dersom denne ikke påviser vesentlige og nye problemområder.
Det forutsettes at dette gjennomføres senest høsten
2003."
"Stortinget ber Regjeringen avstå fra å innføre
petroleumsfrie soner i Nordområdene."
I statsbudsjettet for 2003:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å opprette
et energi- og petroleumsforskningsfond på 10 mrd. kroner,
hvor avkastningen benyttes til teknologisk forskning for å bedre
utvinningsgraden, økonomien og sikkerheten på kontinentalsokkelen,
samt andre relevante energiforskningsprosjekter."
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen overføre ansvaret for grunnskolens
skolebygninger fra kommunene til staten. I den forbindelse bes Regjeringen
sette av midler for opprustning av skolebygg og kanalisere disse
til områder i landet der det finnes ledig kapasitet i byggebransjen.
II
Stortinget ber Regjeringen fremskynde byggestart på byggeprosjekter
i universitets- og høyskolesektoren som er ferdig prosjektert
og klar for igangsetting. I tillegg må Regjeringen bevilge
nødvendige midler for å ferdigstille påbegynte
prosjekter.
III
Stortinget ber Regjeringen øremerke midler til forskning
i universitetssektoren som er av høy internasjonal kvalitet.
IV
Stortinget ber Regjeringen arbeide for at arbeidsledige med IKT-utdanning
som går på dagpenger, går inn i skolen
som assistenter i den tiden de søker ny jobb innenfor sin
utdanning og mottar stønad fra det offentlige. Som assistenter
i skolen skal de bidra i IKT-opplæringen.
V
Stortinget ber Regjeringen bevilge ekstra midler for å ruste
opp verneverdige kirkebygninger.
VI
Stortinget ber Regjeringen utnytte fall i aktivitetsnivået
i byggenæringen ved å fremskynde allerede vedtatte
og nødvendige offentlige prosjekter. Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag til tiltak og eventuelle tilleggsbevilgninger allerede
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2003.
VII
Stortinget ber Regjeringen legge frem et forslag til forsering
av allerede igangsatte veibyggingsprosjekter, og igangsetting av
nye. Det fremmes samtidig et forslag om tilleggsbevilgning.
VIII
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om etablering av
en ny landsdekkende såkornordning underlagt SND.
IX
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om utvidelse av
Argentum-modellen både i form av flere fond og til å omfatte
både venture- og private equity-fasen. Det bør
vurderes å etablere 3 nye fond.
X
Stortinget ber Regjeringen utrede opprettelsen av et statlig
fond som skal kunne være co-investor for norske private
interesser i forbindelse med utenlandske oppkjøp eller
restrukteringstiltak.
XI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om iverksetting av
et arbeid i samarbeid mellom staten og private kapitalmiljøer
med sikte på å bygge opp et norskbasert internasjonalt
konkurransedyktig kapitalforvaltermiljø.
XII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om:
a. Oppretting av fire nye Centres of
Excellence innen prioriterte områder (biomarin, energi,
offshore, marin).
b) Gjennomføring av en kraftig opptrapping av antall
toppforskningsgrupper etter prinsippene i Toppforskningsprogrammet
som omfatter områdene biologi, medisin, kjemi, fysikk.
c) At staten bruker av sin kapitalstyrke til å utvikle ordninger
som kan tiltrekke den private kompetente kapitalen som er nødvendig
for å kommersialisere de gode forskningsresultatene.
d) Etablering av "scanning-mekanismer" for å få frem
de gode forskningsideene og styrke evnen til kommersialisering av
forskning, bestående av grupper på 3-5 personer
med kompetanse innen satsningsområdene. I den forbindelse
bør det etableres nye læringsarenaer hvor gründere,
forskere og investorer kan møtes.
e) Iverksettelse av et norsk rammeprogram på det biomarine
området i et samarbeid med forskningsmiljøene
og den biomarine næringen med sikte på å legge
grunnlaget for en biomarin kunnskapsindustri i Norge av internasjonalt
format.
XIII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å bevilge
200 mill. kroner til styrking av arbeidet med å styrke
norske bedrifters konkurranseevne i internasjonale markeder.
XIV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å utvikle
Bane-Tele til et nytt "Statnett" innenfor bredbåndsinfrastruktur.
XV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om iverksettelse av
statlige utviklingskontrakter.
XVI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om innstramninger i
plikten til å motta tilvist arbeid.
XVII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om ekstrabevilgninger
til UDI slik at de midlertidig kan ansette et større antall
saksbehandlere for å minske restansene i asylsaksbehandlingen.
XVIII
Stortinget ber Regjeringen sørge for at privat sikkerhetspersonell
benyttes for uttransportering av avviste asylsøkere i de
tilfeller der politiets kapasitet er utnyttet fullt ut.
XIX
Stortinget ber Regjeringen sørge for en heving av pleiefaktoren
i sykehjemmene, øke bemanningen og sørge for at
omsorgsarbeidere får anledning til å arbeide i
hele eller tilnærmet hele stillinger der dette er mulig.
XX
Stortinget ber Regjeringen gi de samme økonomiske forpliktelser
til Eurofighter-prosjektet som de forpliktelser som er gitt til
JSF-prosjektet, slik at det er like forutsetninger for begge aktører.
XXI
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med å få realisert
gjenkjøp overfor norsk industri i de prosjekter som er
gjennomført og i de som er under realisering.
XXII
Stortinget ber Regjeringen videreføre delvis bundet
matvarehjelp, og å gjøre en større del
av bistandsmidlene delvis bundet.
XXIII
Stortinget ber Regjeringen sikre at norske miljøkrav
for næringslivet tilpasses samme rammebetingelser som i
EU og andre konkurrentland.
XXIV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et
bredbåndsfond.
XXV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et
IKT-innholdsfond.
XXVI
Stortinget ber Regjeringen sørge for at enkeltmannsforetak
snarest inkluderes i Skatte-FUNN-ordningen.
XXVII
Stortinget ber Regjeringen tilby skatte- og avgiftslettelser
for å unngå bruttolønnsøkninger
som driver opp kostnader og priser og reduserer konkurranseevnen.
XXVIII
Stortinget ber Regjeringen, senest i Revidert nasjonalbudsjett,
om å fremme forslag om kraftige reduksjoner i avgiftene
på grensehandelsutsatte varer, spesielt alkohol og tobakk.
XXIX
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om:
a) Forsering av utbygging av fengsel
i Indre Salten.
b) Omgjøring av Rødbergodden kystfort
til midlertidig fengsel.
c) Utredning av en løsning med flytende fengsler.
d) Utdanning av flere fengselsbetjenter.
e) Tillatelse til drift av private fengsler for kortere dommer.
f) Ansettelse av flere jurister innen politi og påtalemyndighet.
g) La private selskaper besørge fangetransport.
XXX
Stortinget ber Regjeringen bemyndige Aetat til å inngå avtaler
om bruk av private tjenesteytere, som for eksempel Manpower, for å sørge
for nødvendig arbeidsformidling og eventuell avlastning
med merkantile oppgaver.
XXXI
På statsbudsjettet for 2003 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
937 | | Reiselivstiltak | |
| 70 | Tilskudd til internasjonal markedsføring økes
med | 300 000 000 |
934 | | Internasjonaliseringstiltak | |
| | Eksportfremmende tiltak økes med | 200 000 000 |
6. mars 2003