Det er mye å vinne av verdiskapning innenfor turist-
og reiselivsbransjen gjennom en internasjonal satsing og merkevarebygging.
Aggressiv markedsføring i konkurrentland finansiert av
myndigheter i andre land, har bidratt til tap av markedsandeler
hjemme og mye ledig kapasitet. Arbeidsledigheten og reduksjon i
kapasitetsutnyttelse er nå mer og mer fremtredende og rammer
både by-Norge og distrikts-Norge. En mengde små og
mellomstore reiselivsbedrifter opplever redusert etterspørsel.
Behovet for å måtte bruke statlige midler for å stimulere
egen turistnæring hviler på to forhold. For det
første har skatte- og avgiftsnivået, og dermed
kostnadsnivået, vedvarende over tid sørget for
en generelt kapitalfattig privat sektor, inkludert turistnæringen.
For det annet bruker andre land store statlige ressurser på markedsføring
av turisme.
Det foreslås derfor å avsette 300 mill. kroner
til markedsføring i utlandet av Norge som turistland. Det
sier seg selv at beløpet ikke fornuftsmessig kan regnes
med i budsjettbalansen. For det første brukes pengene i
utlandet, for det annet vil innsatsen generere eksportinntekter
og utnyttelse av ledig kapasitet.
Forslagsstillerne vil foreslå at Stortinget ber Regjeringen
fremme forslag om å bevilge 300 mill. kroner til markedsføring
i utlandet av Norge som turistland i 2003 og en tilsagnsfullmakt
om samme beløp for 2004.