Til Stortinget
En av statens viktigste roller er å legge til rette
for arbeidsplasser. Etter en lang tid med lav arbeidsledighet har
arbeidsledigheten igjen begynt å stige. Behovet for en
aktiv næringspolitikk som skaper fornuftige og lønnsomme
arbeidsplasser er dermed svært aktuell.
Utvikling og kommersialisering av nye produkter eller nye måter å gjøre
ting på, danner kjernen i enhver sunn økonomisk
utvikling. Politikk rettet mot innovasjon og nyskaping er blant
de viktigste redskapene i næringspolitikken, fordi konstant
fokus på mer produktive løsninger er grunnlaget
for enhver bedrifts og nærings konkurranseevne.
Det finnes i dag en rekke virkemidler rettet inn mot innovasjonsorientert
næringsutvikling i Norge. Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond (SND), Selskapet for industrivekst (SIVA),
Forskningsrådet, Start-fondet og IFU/OFU-kontrakter
er blant de viktigste. Store deler av dagens virkemidler har imidlertid
en rekke begrensninger. For det første er det ofte rettet
mot å hjelpe enkeltbedrifter, fremfor å fokusere på å skape
synergier i hele kunnskapssystemer (forskning, utdanning,
konsulenter, marked). For det andre er det også et større
fokus på enkeltbedrifter fremfor et fokus på hvilke
produkter eller tjenester samfunnet egentlig trenger. For det tredje,
og i sammenheng med dette, er hensynet til hver enkelt bedrifts
resultat og lønnsomhet ofte overordnet de mulige totalinntektene
som en mer aktiv innovasjonspolitikk ville gitt. På mange
måter spiller virkemiddelapparatet den rollen vanlige banker
burde ha spilt.
En økt satsing på nyetableringer basert på miljøteknologi
representerer en unik blanding av arbeidsplasser, stor total samfunnsnytte
og mulig lønnsomhet for den enkelte bedrift: Miljøteknologi
som fenomen representerer både sivilisatoriske og allmennyttige
teknologiske fremskritt som alle nyter godt av. Samtidig er miljøteknologi
et område som i økende grad vil ha et marked fremover,
for eksempel både med konkret tanke på teknologiske
utfordringer knyttet til norske og internasjonale Kyoto-forpliktelser,
med tanke på de enorme internasjonale muligheter som ligger
i alternative energikilder og med tanke på de utfordringene
som ligger i forurensninger og oppryddinger fremover, både
nasjonalt og ellers i verden.
Deler av gevinsten av slike miljøprosjekter tilfaller
imidlertid samfunnet, og vil ikke bli tatt hensyn til av en investor.
Det er derfor grunn til å tro at ny teknologi med miljøgevinst
i en del tilfeller ikke blir utviklet, på tross av at det
vil være samfunnsøkonomisk, og på sikt
bedriftsøkonomisk, lønnsomt.
For eksempel er det slik at solceller i dag ikke er direkte konkurransedyktig
med andre kilder til elektrisk kraft, selv om solceller representerer
et stort potensial for svært mange - også Norge.
Norge er en stor eksportør av silisium til solceller, og
solindustrien kan bli en av våre nye store eksportindustrier. Én
viktig grunn til at potensialet i solceller ikke er utnyttet, er
at rundt 99 pst. av alle solceller er basert på silisium
fra elektronikkindustrien. Dette gjør silisiumet dyrere
enn det behøver å være, fordi elektronikkindustrien
har behov for en større renhetsgrad enn solcelleindustrien.
En oppgave har derfor vært å finne prosesser for å fremstille
silisium som er tilpasset behovene til solcellene. Denne teknologien
er i dag tilgjengelig og patentert, bl.a. gjennom støtte
fra SND til utvikling og testing av en vellykket prototype. Det
velrenommerte tyske instituttet Fraunhoferinstituttet har anbefalt
at prosessen bør oppskaleres til neste fase. Tyske investorer
er interessert i å finansiere den kommende fasen. Betingelsen
er at en eventuell kommersiell produksjon skal foregå i
Tyskland. På denne måten risikerer Norge å miste
en stor vekstnæring på grunn av manglende risikovillig
kapital i en kritisk viktig fase av en nyetablering.
Et annet eksempel er Stirlingmotoren, som har blitt beskrevet
som den mest effektive energiomformeren i verden. Motoren omformer
varme til elektrisk kraft eller omvendt, og kan oppnå en
effektivitet på så mye som 90 pst. - i motsetning
til vanlige motorer, som har en effektivitet på rundt 30-40
pst. Fordelen ved motoren er at den er fleksibel og meget velegnet
til desentralisert bruk som husholdninger, og kan benytte en rekke
forskjellige former for energikilder. En norsk bedrift, Sigma, undersøkte
muligheten til å produsere Stirlingmotorer for det internasjonale
markedet. Grundige teknologi- og markedsstudier ble gjennomført
i perioden 1994-1996, og finansiert av SND, Norges vassdrags- og
energidirektorat (NVE), Pivco og en rekke private aktører. Konklusjonen
på forstudiene var at man burde kommersialisere produktet
og rette det mot kraft/varme-produksjon for boliger. Markedet
ble identifisert på så mye som mer enn en million
enheter/år i England, Holland og Tyskland alene.
Bedriften kjøpte patent i Sverige i perioden 1996-1997,
og et demonstrasjonsprosjekt ble etablert med Statoil i 1998. Bedriften
ser nå etter kapital for arbeidet med markedsetablering. Utenlandske
investorer, både italienske og tyske, har vist sin interesse,
mens det ikke har vært mulig å hente kapital ut
av det norske markedet. Resultatet vil kunne bli at produktet enten
ikke utvikles i Norge, eller aldri når markedet i det hele
tatt.
Bedrifter med mulighet for vekst krever vanligvis ekstern kapitaltilførsel,
til dels mye av det, både i etableringen og under veksten.
Potensielle inntjeningsmuligheter kan være store, men det
samme er ofte også risikoen for å mislykkes. En
del prosjekter vil nødvendigvis ikke klare seg gjennom
"blodbadet" (fasen fra etablering til kommersialisering). En undersøkelse
(Borch et al. 2002) viser at kun 7,5 pst. av høyteknologiforetak
når hele veien fra idé til etablert foretak. Det
er flere grunner til dette, og noen av dem er berettigede. En av
dem er at mange ideer som er gode på papiret, ikke viser
seg å være like gode når de prøves
ut i praksis. Feilvurderinger av markedet eller vekstpotensialet
kan være en slik årsak, og jo tidligere dette
oppdages, desto bedre er det.
Det er imidlertid andre årsaker til at potensielt gode
ideer eller produkter faller fra i denne fasen som er av mer negativ
karakter. Et identifisert problem i så måte er
manglende tilgang på risikovillig kapital i en viktig og
vanskelig fase av etableringen, oppstartsstadiet.
Kapitalkildene som er ment å finansiere oppstartfasen,
kalles såkorn eller venturekapital. Denne fasen er kritisk
fordi bedriften ennå ikke har generert inntekter, mens
utgiftene ofte stiger kraftig. Europeiske sammenligninger indikerer
at norske ventureforetak i mindre grad enn sine europeiske kolleger
investerer i de tidligere fasene, som oppstartsfasen. Undersøkelser
viser at 72 pst. av norske ventureforetak investerer i ekspansjonsfasen
eller senere. De venter med andre ord med å investere til
foretaket befinner seg i ekspansjonsstadiet, og både markedsmessig-
og teknologisk risiko er rimelig avklart (Norsk Venture Kapitalforening,
EVCA årsrapport 2002). Dette betyr at det kan være
et betydelig finansieringsproblem i en kritisk fase av nyetableringen,
nemlig da prosjektet skal begynne å stå på egne
bein. Dette medfører at gode prosjekter ikke får
finansiering, noe som bekreftes av undersøkelser. Flere
studier (Matson 1999b; First Tuesday 2001, Reitan 2001) indikerer
at tilgang på kompetent risikokapital blir oppfattet som den
største utfordringen og problem ved etablering av ny virksomhet.
Asymmetrisk, eller skjev, informasjon er et annet problem. Dette
innebærer at entreprenøren ikke har kjennskap
til hvilke støtteordninger som gjelder i det konkrete tilfellet,
samt at investoren ikke har tilstrekkelig kunnskap om produktet
entreprenøren ønsker å utvikle. I begge
disse tilfeller vil skjev informasjon kunne medføre at
nyetableringen ikke får den nødvendige finansiering
og dermed når en kommersiell fase.
En forbedret både kvalitativ og kvantitativ støtteordning
for å hjelpe bedrifter og innovatører forbi den
vanskelige oppstartsfasen, vil kunne bidra til at mange nye og fornuftige
arbeidsplasser blir etablert. I lys av behovet for å skape
fremtidsrettede, lønnsomme og fornuftige arbeidsplasser
fremstår kompetent kapital til nyskaping og innovasjon
basert på miljøteknologi som en svært
fremtidsrettet næringspolitikk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om opprettelse av et
fond for utvikling av arbeidsplasser basert på nyetableringer
og innovasjon innen miljøteknologi, senest innen statsbudsjettet
for 2004.
27. mars 2003