Til Stortinget
I 1995 ble det fastsatt en forskrift for å regulere betaling,
eller vederlag, for opphold i norske institusjoner og boliger med
heldøgns omsorgs- og pleietilbud, kalt vederlagsforskriften.
Forskriften gjelder bl.a. sykehjem, aldersboliger og institusjoner
for rusmiddelmisbrukere. Betalingen for opphold i institusjon skal
beregnes av inntekt, ikke formue. Som inntekt regnes årets
inntekter på grunnlag av pensjon, andre løpende
trygdeytelser, arbeidsinntekt, næringsinntekt, leieinntekt,
renter og avkastning av formue etter fradrag av skatt og gjeldsrenter.
For de aller fleste som berøres av forskriften er hovedinntekten
pensjonsytelser. Vederlaget for opphold i institusjon beregnes med
bakgrunn i folketrygdens grunnbeløp. Ved utbetaling av
pensjon fra trygdeverket beregnes og trekkes vederlaget til institusjonen,
dvs. kommunen, før det overskytende beløp utbetales
til pensjonisten. Vederlaget kan ikke overstige de reelle oppholdsutgifter.
Oppholdsutgiftene ved institusjonen skal oppgis på forespørsel.
For å gi brukeren et rimelig beløp til egen disposisjon,
er det fastsatt et fribeløp og en andel til ”eget
bruk” som trekkes fra inntekten (pensjonen) før
vederlaget beregnes. Fribeløpet har ikke vært
regulert siden 1989.
Forskriften er fastsatt av Sosialdepartementet 26. april
1995 med endringer 18. desember 1998 med hjemmel i lov
19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene § 2-3
og § 6-9 og lov 13. desember 1991 nr.
81 om sosiale tjenester § 11-2, og gjelder for
institusjoner for rusmiddelmisbrukere og boliger med heldøgns
omsorgstjenester som nevnt i lov om sosiale tjenester §§ 7-1,
7-5 og 7-10 jf. § 4-2 og forskrift til lov om
sosiale tjenester mv. kapittel 7 og sykehjem og boform med heldøgns
omsorg og pleie i medhold av lov om helsetjeneste i kommunene § 1-3
første ledd nr. 5.
Forskriftens § 3 gjelder vederlagets størrelse
ved langtidsopphold i de ovenfor nevnte institusjoner. Det slås
i paragrafen fast at Kongen fastsetter fribeløpet. I merknadene
til de respektive paragrafer vises det til at fribeløpet
ble fastsatt fra 1. januar 1989 og at hensikten med å innføre
et fribeløp var å motvirke at de nye betalingsreglene
virket skjerpende i forhold til regler som var virksomme frem til
1. januar 1988.
Fribeløpet som ble fastsatt av Kongen i 1989 er på 6 000
kroner og har ikke vært endret siden 1989. Fribeløpet
skal trekkes fra inntekter opp til 1 grunnbeløp (G) før
vederlaget på opp til 75 pst. av det overskytende grunnbeløp
beregnes, dog skal betalingen begrenses slik at enhver har til eget
bruk minst 25 pst. av G.
Da fribeløpet ble innført i 1989, representerte
dette 19,35 pst. av grunnbeløpet som var 31 000
kroner. Det beløp som var reservert til ”eget
bruk” var 25 pst. av G, dvs. 7 750 kroner i tillegg
til fordelen av fribeløpet, 4 500 kroner, til
sammen 12 250 kroner. Dette representerte til sammen en
fridel på 39,5 pst. av G. I 2002/2003 er grunnbeløpet
i folketrygden 54 170 kroner mens fribeløpet fremdeles
er 6 000 kroner, noe som utgjør bare ca. 11 pst.
av G. Den samlede fridel med 25 pst. av G samt fordelen av fribeløpet
på 4 500 kroner utgjør i dag 18 042
kroner som tilsvarer ca. 33 pst. av G, et tap på 5,5 pst.
eller ca. 2 700 kroner.
Det virker urimelig at beboere i institusjoner relativt sett
skal ha mindre inntekt til egen disposisjon i dag enn i 1989. Underreguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden medvirker til den dårlige
utviklingen. Fribeløpet har ikke vært regulert
siden 1989, noe som er uvanlig i de fleste sammenhenger, og som
bidrar til ytterligere å vanskeliggjøre situasjonen
og livskvaliteten for personer som tilbringer sin tid i sykehjem
eller annen kommunal institusjon.
For å sørge for at fribeløpet øker
i takt med prisutviklingen vil forslagsstillerne foreslå at
dette knyttes til grunnbeløpet og at fribeløpet
settes til G. Det vil føre til at beboere i institusjon
i 2003 vil ha et beløp til eget bruk som følger:
25 pst. av grunnbeløpet | kr. 13 542 |
75 pst. G (kr. 13 542
x 75 pst.) (fordelen av fribeløpet) | kr. 10 157 |
Til sammen | kr. 23 699 som tilsvarer 43,7
pst. av G. |
En minstepensjonist i sykehjem vil etter dette ha til rådighet
følgende:
25 pst. av inntekter inntil grunnbeløpet | kr. 13 542 |
+ 75 pst. av fribeløpet | kr. 10 157 |
+ 15 pst. av inntekten
utover 1 G | kr. 6 424 |
Til sammen | kr. 30 123 |
En minstepensjonist må betale i vederlag for sykehjemsplass
følgende:
Av G trekkes fribeløp | kr. 13 542 |
Av resterende kr. 40 628 trekkes
75 pst. | kr. 30 471 |
Av overskytende inntekt, kr.
42 830, betales 85 pst. | kr. 36 405 |
Til sammen | kr. 66 876 |
Forslagsstillerne peker på at eksempelet gjelder enslig
minstepensjonist med full opptjening og at tilleggspensjon ut over
minstepensjon vil gi noe høyere andel til eget bruk og
høyere betaling til kommunen.
Forslagsstillerne er klar over at økning i fribeløpet
i vederlagsforskriften vil føre til en mindre-inntekt for
kommunene så lenge dagens system med kommunalt ansvar for
eldreomsorgen består. Forslagsstillerne vil imidlertid
understreke at fridelens størrelse ikke vil ha noen betydning
for kommuneøkonomien i et system der staten har ansvaret
for eldreomsorgen, og der pengene følger pasienten uansett
hvilket tilbud denne velger. Forslagsstillerne vil derfor foreslå at
den mindre-inntekten som oppstår i kommunene på bakgrunn
av økningen i fribeløpet i vederlagsforskriften,
skal dekkes av staten så lenge kommunene har ansvaret for
eldreomsorgen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen endre forskrift av 26. april
1995 med endringer 18. desember 1998 om vederlag for opphold
i institusjon, slik at fribeløpet settes til 25 pst. av
grunnbeløpet i folketrygden.
II
Stortinget ber Regjeringen sørge for at kommunenes inntektstap
som følge av økningen i fribeløpet i vederlagsforskriften,
dekkes av staten.
8. april 2003