Til Stortinget
Fiskeridepartementet krever at en bedrift som ønsker å starte
med produksjon av rogn og eventuelt olje eller andre produkter av
laks eller regnbueørret, må inneha matfiskkonsesjon
etter fiskeoppdrettslovens § 6, jf. § 3.
Det finnes i dag ikke en egen konsesjonstype for rognproduksjon,
og forslagsstillerne kan ikke akseptere at dersom en bedrift skulle ønske å sette
i gang produksjon av rogn fra laks eller regnbueørret med tanke
på salg av disse produktene, så må disse
bedriftene inneha en matfiskkonsesjon. Dersom en bedrift skulle
oppdrette laks eller ørret med tanke på rognproduksjon,
så ville denne fisken ikke være salgbar som matfisk
grunnet at den ikke vil ha den kvalitet, farge og konsistens som
markedet krever av disse fiskeslagene. Det en derimot kan produsere
som et biprodukt av denne fisken, er fiskeolje av meget høy kvalitet.
Forslagsstillerne vil vise til at det er uttalt fra både næringslivet
og fra politisk hold at det er viktig å satse på fiskeri-
og oppdrettsnæringen i tiden fremover, da dette mest sannsynlig
er den næringen med det største potensialet til
utvikling i Norge. Norge er allerede i dag en av de ledende nasjoner
på verdensbasis hva gjelder oppdrett, men vi har fra norsk
side ikke vært flinke nok til å legge til rette
for nytenkning og utvikling hva denne næringen gjelder,
når det kommer til andre produkter enn bare hel fisk til
konsum. Det er et marked blant annet i Japan for kjøp av både
rogn og olje til en relativt høy pris, men da må en
ikke stille urimelige krav om blant annet matfiskkonsesjon til denne
typen produksjon, da fisken ikke vil bli konsumert.
Forslagsstillerne finner det urimelig at på grunn av
at en ikke har en egen konsesjonsordning for oppdrett med tanke
på rognproduksjon, så stilles det derfor krav
om egen matfiskkonsesjon. Dersom en mener alvor med at det er viktig
med nytenkning og utvikling innen norsk oppdrettsnæring,
så må en jo si at dette må være
et skoleeksempel på at viljen og evnen finnes innen næringen,
men nå gjenstår det å få et
tilpasset regelverk slik at det ikke blir lagt unødig store vanskeligheter
i veien for dem som ønsker å forsøke noe
nytt. Forslagsstillerne kan ikke se at fiskeoppdrettslovens § 6
i seg selv er et hinder for å gi tillatelse til rognproduksjon,
da § 6 dreier seg om matfiskkonsesjoner. I dette
tilfellet må det derfor sies å være tolkningen
og praktiseringen av regelverket som er hindringen. Når
det gjelder oppdrett av laks eller ørret til rognproduksjon,
må det være tilstrekkelig at en stiller krav hva
angår forurensning (utslippstillatelse) samt krav om forsvarlige
veterinære forhold.
Forslagsstillerne er videre kjent med at det foreligger en søknad
fra bedriften Fjordlaks Aqua i Ålesund om å få starte
rognproduksjon av regnbueørret. Fiskeridepartementet har
foreløpig ikke imøtekommet denne søknaden
med henvisning til nettopp § 6 i fiskeoppdrettsloven.
Dette gjøres til tross for at fisken ikke skal gå til
konsum og at bedriften også har tilgang til et marked for
de produkter de ønsker å produsere. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at dersom en skal ha en økonomisk
lønnsom og bærekraftig oppdrettsnæring
også i fremtiden, er det viktig at en gjør det
som er mulig for å imøtekomme denne formen for
nytenkning og utvikling i fremtiden, og ikke lage kunstige sperrer
ved en for streng tolkning av et lovverk som er ment for en annen
type produksjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gi tillatelse for produksjon av rogn
fra kjønnsmoden regnbueørret og laks uten å stille
andre krav enn det som fremkommer av utslippstillatelse og veterinære
hensyn.
29. april 2003