Til Stortinget
Det gamle hurtigruteskipet MS Finnmarken ble i 1999 gitt i gave
fra Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap ASA (OVSD) til stiftelsen
Hurtigrutemuseet på Stokmarknes. Skipet ble satt på land,
og bygd inn i det som i dag utgjør Hurtigrutenes Hus. Samferdselsdepartementet,
Kulturdepartementet, Miljøverndepartementet og Kommunal-
og regionaldepartementet gav til sammen 7,8 mill. kroner i tilskudd
til landsettingen av skipet. Stiftelsen opplyser at det er disponert
langt mindre ressurser til vedlikehold av skipet enn de reelle behovene
tilsier. Mangel på vedlikehold har medført at
skipet nå forfaller.
I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2002-2003) fra familie-, kultur-
og administrasjonskomiteen, uttaler komiteens flertall følgende:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre
og Kristelig Folkeparti, vil igjen minne om forfallet som hurtigruteskipet
"Gamle Finnmarken" i Stokmarknes er utsatt for. Flertallet mener
situasjonen er kritisk for om man skal greie å ta vare
på "Riksveg 1" landemerke som denne hurtigruten er. Flertallet
vil minne Regjeringen om hva hele Stortinget tidligere har uttalt
i denne saken, både i innstillingen til budsjettet for
2002, og i Revidert nasjonalbudsjett for 2002. Flertallet har fått
seg forelagt en ny prosjektbeskrivelse for bygg over hurtigruten.
Den nye prosjektbeskrivelsen er redusert fra 60 mill. til ca. 36
mill. kroner.
Flertallet vil igjen oppfordre statsråden til å arbeide
aktivt mot Stiftelsen Gamle Finnmarken og andre interessenter, blant
annet Norsk Redningsselskap, for at dette viktige kulturminne blir
tatt vare på. I tillegg vil flertallet foreslå et
samarbeid med Samferdselsdepartementet da "Riksvei 1" kan sidestilles
med vernede veier, broer, jernbane osv. som sorterer under Samferdselsdepartementet".
Komiteen gir i merknaden klare føringer på at hurtigruteskipet
"Gamle Finnmarken" og hurtigrutesamlingen i Hurtigrutenes Hus må få status
som et nasjonalt hurtigrutemuseum på linje med øvrige
museer under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
Hurtigrutas historie begynner i 1893 da D/S Vesteraalen
la ut fra Trondheim på historiens første hurtigrutetur
nordover mot Hammerfest. Den gang var det 9 anløp, mens
det over 100 år senere er i alt 34 byer og tettsteder som
har nytte av de 11 skipene som seiler ruten Bergen-Kirkenes. Hurtigruta
representerer en svært viktig del av kystens og kystkulturens
historie, som det er av nasjonal interesse å ta vare på.
I St.meld. nr. 22 (1999-2000) Kjelder til kunnskap og oppleving,
drøftes ulike departementers ansvar for museene. Under
kapitlet "Rammevilkår for museer" uttaler Regjeringen følgende: … (utdrag).
"I dag er hovudregelen at dei ulike fagdepartementa har ansvar
for museum som fell inn under deira respektive ansvarsområde.
Kulturdepartementet har ansvar for langt dei fleste musea, men dei
viktige universitetsmusea, som spelar ei hovudrolle på fagfelta arkeologi,
etnografi/antropologi og naturhistorie, ligg under Kyrkje-,
utdannings- og forskningsdepartementet sitt forvaltningsansvar.
Ellers har fleire departement, m.a. Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet,
ansvar for etatsmuseum".
Nevnte komitémerknad bekrefter at det vil være naturlig å gi
"Gamle Finnmarken" status som nasjonalt hurtigrutemuseum på linje
med andre nasjonale samferdselsmuseer, og at hovedansvaret legges
til Samferdselsdepartementet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" gis status som hurtigrutemuseum
under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.
5. juni 2003