Forslag fra stortingsrepresentantene Geir-Ketil Hansen, May Hansen, Tor Arne Strøm, Torny Pedersen, Kenneth Svendsen og Karin S. Woldseth om at hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" gis status som hurtigrutemuseum under Samferdselsdepartementets ansvarsområde

Til Stortinget

Bakgrunn

Det gamle hurtigruteskipet MS Finnmarken ble i 1999 gitt i gave fra Ofoten og Vesteraalens Dampskibsselskap ASA (OVSD) til stiftelsen Hurtigrutemuseet på Stokmarknes. Skipet ble satt på land, og bygd inn i det som i dag utgjør Hurtigrutenes Hus. Samferdselsdepartementet, Kulturdepartementet, Miljøverndepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet gav til sammen 7,8 mill. kroner i tilskudd til landsettingen av skipet. Stiftelsen opplyser at det er disponert langt mindre ressurser til vedlikehold av skipet enn de reelle behovene tilsier. Mangel på vedlikehold har medført at skipet nå forfaller.

I Budsjett-innst. S. nr. 2 (2002-2003) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, uttaler komiteens flertall følgende:

"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, vil igjen minne om forfallet som hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" i Stokmarknes er utsatt for. Flertallet mener situasjonen er kritisk for om man skal greie å ta vare på "Riksveg 1" landemerke som denne hurtigruten er. Flertallet vil minne Regjeringen om hva hele Stortinget tidligere har uttalt i denne saken, både i innstillingen til budsjettet for 2002, og i Revidert nasjonalbudsjett for 2002. Flertallet har fått seg forelagt en ny prosjektbeskrivelse for bygg over hurtigruten. Den nye prosjektbeskrivelsen er redusert fra 60 mill. til ca. 36 mill. kroner.

Flertallet vil igjen oppfordre statsråden til å arbeide aktivt mot Stiftelsen Gamle Finnmarken og andre interessenter, blant annet Norsk Redningsselskap, for at dette viktige kulturminne blir tatt vare på. I tillegg vil flertallet foreslå et samarbeid med Samferdselsdepartementet da "Riksvei 1" kan sidestilles med vernede veier, broer, jernbane osv. som sorterer under Samferdselsdepartementet".

Komiteen gir i merknaden klare føringer på at hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" og hurtigrutesamlingen i Hurtigrutenes Hus må få status som et nasjonalt hurtigrutemuseum på linje med øvrige museer under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.

Hurtigruta 110 år

Hurtigrutas historie begynner i 1893 da D/S Vesteraalen la ut fra Trondheim på historiens første hurtigrutetur nordover mot Hammerfest. Den gang var det 9 anløp, mens det over 100 år senere er i alt 34 byer og tettsteder som har nytte av de 11 skipene som seiler ruten Bergen-Kirkenes. Hurtigruta representerer en svært viktig del av kystens og kystkulturens historie, som det er av nasjonal interesse å ta vare på.

I St.meld. nr. 22 (1999-2000) Kjelder til kunnskap og oppleving, drøftes ulike departementers ansvar for museene. Under kapitlet "Rammevilkår for museer" uttaler Regjeringen følgende: … (utdrag).

"I dag er hovudregelen at dei ulike fagdepartementa har ansvar for museum som fell inn under deira respektive ansvarsområde. Kulturdepartementet har ansvar for langt dei fleste musea, men dei viktige universitetsmusea, som spelar ei hovudrolle på fagfelta arkeologi, etnografi/antropologi og naturhistorie, ligg under Kyrkje-, utdannings- og forskningsdepartementet sitt forvaltningsansvar. Ellers har fleire departement, m.a. Forsvarsdepartementet og Samferdselsdepartementet, ansvar for etatsmuseum".

Nevnte komitémerknad bekrefter at det vil være naturlig å gi "Gamle Finnmarken" status som nasjonalt hurtigrutemuseum på linje med andre nasjonale samferdselsmuseer, og at hovedansvaret legges til Samferdselsdepartementet.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Hurtigruteskipet "Gamle Finnmarken" gis status som hurtigrutemuseum under Samferdselsdepartementets ansvarsområde.

5. juni 2003