Til Stortinget
I dag er det i prinsippet ikke ulovlig å drive en forretningsvirksomhet
som baserer seg på å kjøpe opp billetter
til ulike arrangementer, som konserter, fotballkamper e.l., og videreselge
billettene til en betydelig høyere pris. Denne forretningsideen
er en fordyrende mellommannsvirksomhet populært kalt svartebørshandel.
Denne type virksomhet har ekspandert de seneste år. Eksemplene
er mange på at enkelte aktører kjøper
opp store andeler av utlagte billetter, og selger dem videre med
betydelig fortjeneste. For å ta et konkret eksempel, så er
det Norges Fotballforbund som arrangør, som er utsteder
av billetter til fotballkamper. Disse billettene har en påskrevet
klausul om at billettene ikke skal videreselges til en høyere
pris. Det er i dag et stort problem at denne avtaleklausulen ikke
overholdes av billetthaier som søker fortjeneste. Fotballforbundet
er i praksis uten muligheter til å forfølge slike
forhold da svartebørshandel ikke er straffesanksjonert.
For å ta et konkret eksempel fra sommeren 2003, så ble
det solgt billetter til fotballkampen mellom Danmark og Norge den
7. juni for mellom kr 1 990 og kr 2 490
som i utgangspunktet kostet kr 400.
Slik virksomhet strider mot tanken om at kultur- og underholdningstilbud
skal være et tilbud til det brede lag av befolkningen.
En forutsetning for denne målsetningen må være
at man sikrer at prisene holdes på et rimelig nivå.
Et viktig poeng i denne sammenhengen, er at billetter til arrangementer
blir et knapphetsgode. Uten samfunnskontroll med omsetningen, kan
prisene til de attraktive arrangementene bli urimelig høye,
og dermed ikke tilgjengelig for det jevne publikum.
Til opplysning kan det nevnes at Danmark helt siden 1919 har
hatt et forbud mot videresalg av billetter med sikte på økonomisk
fortjeneste. Den danske lov nr. 677 af 22. december 1919
om forbud mod videresalg af billetter til offentlige forlystelser
med de ændringer, der følger af lov nr. 213 af
4. juni 1965, har følgende lovtekst:
"§ 1. Videresalg af billetter til offentlige
forlystelser, ved hvilket sælgeren søger at opnå fortjeneste,
er forbudt. Det kongelige Teaters loger kan dog som hidtil bortsælges
ved offentlig auktion for en sæson ad gangen, og for de
således solgte billetter gælder bestemmelsen ikke.
§ 2. Kulturministeren kan give boglader, bureauer, kiosker
og lignende forretninger i passende antal bevilling til mod et af
ministeren fastsat vederlag at modtage og besørge forbudbestilling
af billetter til offentlig forlystelser.
§ 3. Overtrædelse af loven straffes
med bøde.
§ 4. Denne lov træder i kraft straks."
Ved utformingen av en ny lov, må det tas hensyn til
at reglene ikke får utilsiktede konsekvenser. Poenget er å hindre
at mellommennene ikke skal kjøpe opp billetter og profitere
på videresalg ved skyhøye priser. Derimot må lovgivningen
ta hensyn til at vanlige mennesker kan komme i en situasjon hvor
de selv ikke kan bruke de innkjøpte billettene, og må selge
dem til pålydende pris.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme et lovforbud mot videresalg
av billetter til offentlige arrangementer i vinnings hensikt med
utgangspunkt i den danske loven på området.
11. juni 2003