Til Stortinget
Fiskeridepartementet har vedtatt nye forskrifter når
det gjelder hastighetsbegrensninger til sjøs. I de gamle
forskriftene (FOR 1988-12-30 nr. 1182) var dette beskrevet i § 2,
slik:
"Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter
fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne
og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller
på annen måte oppstår skade eller fare
for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer,
kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene for øvrig."
I de nye forskriftene (FOR 2003-05-05 nr. 561) er dette endret
til en generell bestemmelse i § 2, slik:
"Fører av fartøy eller den som til
enhver tid faktisk fører fartøyet, skal avpasse
hastigheten slik at han er hensynsfull, aktsom og varsom i forhold
til omgivelsene og miljøet, og slik at det ikke kan oppstå fare
eller voldes skade på grunn av bølger fra fartøyet
eller på annen måte.
Fartøy skal ikke ha høyere hastighet enn 5
knop innenfor en avstand på 50 meter fra:
1. land. Som land regnes all grunn
som er synlig over vannflaten.
2. varige konstruksjoner eller anlegg, bl.a. kaier, brygger
og anlegg for havbruk. Sjømerker regnes ikke som varige
konstruksjoner eller anlegg, se likevel nr. 3 nedenfor.
3. badebøyer som er lagt ut ved offentlige badeplasser.
Som badebøye regnes sjømerke som nevnt i forskrift
av 15. januar 1993 nr. 82 om lokalisering, utforming og
tekniske krav til fyrlys, sjømerker og farvannsskilt som
skal regulere ferdselen § 15.
I de nye forskriftenes § 3 er det tatt inn
en del unntak, herunder for utrykningsfartøyer, seiling
i hovedled, passasjerferger m.m."
Den norske kystlinjen, inkludert øyer, er svært lang,
hele 66 000 km. Den nye 5-knops fartsgrensen gjelder innenfor
et 50-metersbelte, ved skjær, øyer og kystlinjer
uansett om det finnes beboelse, næringsvirksomhet eller
spesielle typer installasjoner på land eller ved land.
50-metersbeltet langs denne kystlinjen utgjør minst 3 300 000 000
kvadratmeter, eller 3 300 kvadratkilometer. Dette innebærer
at yrkesfiskefartøyer og fritidsbåter må holde
sterkt redusert fart på steder der dette oppfattes som
klart urimelig.
I forskriftene av 1988 var det en bestemmelse i § 3
som ga de lokale kommunestyrer myndighet til å innføre
spesielle fartsgrenser. I medhold til dette, er det eksempelvis
innført 5-knops fartsgrense for store deler av havneområdet
i Oslo. I farvann ved øyer og kystlinjer uten kaier, brygger
eller badeplasser er det ikke slik fartsgrense, basert på at
høy fart her ikke medfører skade eller fare for
skade.
Dette er en ordning som må sies å ha fungert
tilfredsstillende, både ut fra fremkommelighetshensyn og
ut fra ønsket om sikkerhet til sjøs.
Det er en aktiv skips- og båttrafikk langs hele norskekysten. Å håndheve
regler om fartsbestemmelser innenfor 50-metersbeltet langs hele
kysten, er en umulig oppgave. Dermed blir dette nok en regel som ikke
får virkning for en stor del, men som kriminaliserer det
som folk flest oppfatter som rimelig og helt uten risiko.
Den nye 50-metersbestemmelsen oppfattes som unødig rigid, unødvendig og umulig å håndheve. Den tidligere gjeldende ordningen med lokale fartsgrenser er bedre.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen oppheve § 2 i forskriftene om hastighetsbegrensninger til sjøs (FOR 2003-05-05 nr. 561), og gjeninnføre bestemmelsene i §§ 2 og 3 i de tidligere forskriftene (FOR 1988-12-30 nr. 1182).
19. juni 2003