Til Stortinget
Fiskeridepartementet har nylig bestemt at eksisterende oljeverndepot
på Fedje i Hordaland skal flyttes til Florø. Fedje
ligger like ved innseilingen til Mongstad, som er Europas nest største
oljehavn. Fiskeridepartementet har med dette stadfestet beslutningen
tatt av Kystdirektoratet. Ansvaret for oljevernberedskapen ble overført
til Fiskeridepartementet fra 1. januar 2003.
Både kommuner i området og et enstemmig fylkesutvalg
i Hordaland fylkeskommune har bedt om at oljeverndepotet på Fedje
ikke flyttes.
Fedje ligger sentralt plassert i forhold til skipstrafikken både
til Mongstad og Sture. Mongstad har alene ca. 2 500 anløp
av store tankskip hvert år; over 50 av disse anløpene
er skip på over 300 000 dwt. På tvers
av denne trafikken går lokaltrafikk og ordinær kysttrafikk.
Selv driftsstans på noen av disse største skipene,
etter at de har lastet og forlatt Mongstad-området, kan
medføre betydelig risiko for uønskede hendelser.
Forslagsstillerne viser til de siste ulykker med oljetankskip og
der miljøkonsekvensene har vært store; senest
ved Bornholm i Østersjøen. Slike hendelser gir
en påminnelse om de konsekvenser som er forbundet med den
store skipstrafikken til og fra Mongstad og Sture.
Fedje har i tillegg til oljeverndepot både trafikksentral
og lostjeneste.
Det er ikke uten grunn at disse viktige tjenestene hittil har
vært lokalisert nettopp her.
Forslagsstillerne er kjent med at miljøvernministeren,
som hadde ansvar for oljevernberedskap før 1. januar
2003, for vel et år siden uttalte at han ikke ville legge
ned lageret med oljevernutstyr på Fedje.
Forslagsstillerne er kjent med at Kystdirektoratet har gjennomført
en tilleggsanalyse for dimensjonering av oljevernberedskapen i området
Sture-Mongstad; et åpenbart høyrisikoområde
på Vestlandet.
Fra miljøvernhold (bl.a. fra Norges Miljøvernforbund),
fra berørte kommuner og fra Hordaland fylkeskommune, er
det pekt på at analysene som er gjennomført ikke
på en betryggende måte fanger opp den store risikoen
i området, og at den endringen som er tenkt gjennomført,
ikke styrker den samlede oljevernberedskapen langs kysten av Hordaland.
Hordaland er et fylke med store marine ressurser. Langs kysten
er det mye urent farvann med strøm, bølger og
vind. Strekningen Sture-Holmengrå-Mongstad har stor trafikk
av tankskip med ulike petroleumsprodukter, og et omfattende oljeutslipp
i dette området vil på kort tid kunne ødelegge
svært store verdier. Farleden til Mongstad passerer også gjennom
et område som av Direktoratet for naturforvaltning er foreslått
som en del av en nasjonal marin verneplan. Forslagsstillerne peker
også på at mange aktører langs kysten
lenge har etterlyst en økt satsing på - og styrking
av - oljevernberedskapen langs Vestlandskysten. En flytting av oljevernutstyr
oppfattes ikke som satsing og heller ikke som styrking.
Forslagsstillerne har ikke som mål å forhindre etablering
av et oljeverndepot i Florø; men er opptatt av at den samlede
oljevernberedskapen langs kysten må styrkes.
Forslagsstillerne er også kjent med at Fiskeridepartementet
foreslår å flytte beredskapsutstyr fra sentral
plassering i Bergen havn, nordover for å kompensere for
fjerning av utstyr på Fedje. Imidlertid er det viktig å minne
om at cruisetrafikken på Bergen havn har økt kraftig
de ti siste årene, både målt i tonnasje og
i anløp. Dette er samtidig et uttrykk for økt
miljørisiko på Bergen havn. En flytting av utstyr
synes etter forslagsstillernes mening ikke å gi en god
miljømessig oljeberedskap i Bergen. Etter forslagsstillernes
mening vil en slik flytting heller ikke være en god kompensasjon
for nedlegging av oljeverndepotet på Fedje.
Forslagsstillerne mener det er behov for å foreta en
ny og utvidet analyse for å sikre en miljømessig tilfredsstillende
oljevernberedskap i området. En slik analyse bør
også inkludere de sentrale deler av Bergen havn for å fange
opp den økte miljømessige risiko som følger
av den store økningen i cruisetrafikken. Det er også grunn
til å peke på at mange av disse cruiseskipene
også bruker skipsleden videre nordover etter anløp
i Bergen; det innebærer at de også krysser den
farleden som har stor trafikk av tankskip og som hittil har vært
beredskapsmessig dekket med oljevernsutstyr plassert på Fedje.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en utvidet analyse av behovet for oljevernberedskapen for seilingsleden knyttet til skipstrafikken ved oljeraffineriet på Mongstad, samt området mellom Bergen havn og Mongstad.
19. juni 2003