Til Stortinget
Stortinget har vedtatt klare og omfattende regler for offentlighet
og innsynsrett i forvaltningen. Til grunn for disse regler ligger
at borgerne i all hovedsak skal ha tilgang til den informasjon som
forvaltningen og politiske organer har, og at denne ikke er de enkelte
saksbehandleres eller folkevalgtes eiendom.
Det er på denne bakgrunnen et paradoks at Stortinget
selv har langt mindre åpenhet og offentlighet i sitt arbeid
enn regjeringen og forvaltningen. På et viktig område
går ikke regelverket langt nok i å ivareta åpenhet
og innsyn. Det gjelder Stortingets regler for offentlighet rundt
ulike former for lobbyvirksomhet, personer som på vegne
av en organisasjon eller klient oppsøker Stortinget for å påvirke
en sak som er til behandling.
Lobbyvirksomhet har blitt en stadig viktigere del av politiske
beslutningsprosesser, noe som har både positive og negative
sider. Gjennom å bidra med sin kunnskap og sine innfallsvinkler
til aktuelle politiske saker, kan lobbyister være en demokratisk
viktig kilde til supplerende informasjon ut over det som opplyses
i saksdokumentene. Et godt samspill mellom beslutningstakerne og
dem beslutningene angår, er viktig i et levende demokrati.
På den andre siden er det politiske systemet under stadig økende
press av sterke profesjonsinteresser, ulike former for organiserte
særinteresser og maktkonsentrasjon i næringslivet.
Utstrakt lobbyisme vil gi størst påvirkningskraft til økonomisk
sterke og velorganiserte særinteresser på bekostning
av andre viktige interesser, noe som er uheldig sett fra et demokratisk
synspunkt og kan skape mistro til hele det politiske systemet.
Større åpenhet rundt lobbyisters virksomhet
vil være et godt bidrag til å bedre innsynet i
viktige deler av den politiske beslutningsprosessen. Både
Europaparlamentet og Kongressen i USA har systemer for registrering
av lobbyister. Målsettingen med denne registreringen -
som i begge tilfeller er allment tilgjengelig - er først
og fremst å sikre åpenhet omkring lobbyvirksomheten.
Europaparlamentet krever i tillegg at registrerte lobbyister skal
respektere en «Code of conduct», og Kongressen
i USA har regler som har til hensikt å avdekke det økonomiske
omfanget av lobbyvirksomheten.
Et annet viktig argument for åpenhet om lobbyisme er
den praksis som har utviklet seg de siste årene, der Stortinget
i stigende grad endrer regjeringens forslag på et detaljnivå som
etter tidligere praksis har vært regjeringens eget anliggende.
Regjeringens forslag fremmes vanligvis etter en omfattende utredning og åpne,
brede høringsprosesser. Stortingets endringer skjer stadig
oftere brått, og med liten eller ingen prosess som sikrer
at motforestillinger kommer fram og blir vurdert. Desto viktigere
blir det da at det blir åpenhet om hvem som er premissleverandører
for Stortingets endringer av framlegg fra regjeringen. Fra et demokratisk
ståsted vil det være svært uheldig dersom
bestemte aktører i et marked eller en bransje skaffer seg
skreddersydde rammevilkår gjennom lukket kontakt med partigruppene
på Stortinget. At det de siste årene har blitt
stadig flere profesjonelle lobbyister og informasjonsbyråer
som opptrer på vegne av slike klienter, forsterker dette
problemet ytterligere.
Skillet mellom personer som opptrer som lobbyister og de som
oppsøker stortingsrepresentanter som borgere og velgere,
er ikke entydig. Det må være en klar forutsetning
for nye lovregler at det ikke legges hindringer i veien for slik
kontakt direkte mellom borger og folkevalgt. Både Europaparlamentet
og Kongressen i USA har funnet fram til regler som ivaretar begge
hensyn, og dette burde være fullt mulig å løse
i en videre utredning også i Norge.
Det må også utredes hvordan registreringen
kan bli offentlig tilgjengelig, og så presis at det går
fram hvem man representerer, hvem man er i kontakt med og hvilken
sak det gjelder. Representanter fra informasjonsbyråer
bør også pålegges å opplyse
hvilken klient de representerer i den enkelte sak.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Det utarbeides forslag til en registreringsordning for dem som
oppsøker Stortinget på vegne av seg selv eller
andre for å påvirke Stortinget i saker som er til
behandling.
15. oktober 2003