Til Stortinget
Hensikten med dette forslaget er å unnta helse- og sosialtjenester
fra reglene om anbudsutsetting i lov om offentlige anskaffelser,
slik at eventuell anbudsutsetting av disse tjenestene blir noe de
folkevalgte i kommunene selv kan avgjøre. Forslaget tar
særlig sikte på å verne de frivillige
organisasjonene som yter helse- og sosialtjenester til det offentlige.
Lov om offentlige anskaffelser og anskaffelsesforskriften pålegger
offentlig virksomhet å anbudsutsette de aller fleste tjenester
det offentlige kjøper. Dette gjelder også helse-
og sosialtjenester.
EØS-regelverket, herunder tjenestedirektivet, pålegger
derimot ikke EØS-landene å konkurranseutsette
helse- og sosialtjenester. Helse- og sosialtjenester er nemlig såkalte
"uprioriterte tjenester" etter tjenestedirektivet, og for disse
gjelder bare regler om tekniske spesifikasjoner, samt at resultatet
av en eventuell konkurranse skal kunngjøres i etterkant.
I tillegg gjelder selvsagt også EØS-avtalens overordnede
prinsipper om ikke-diskriminering osv. Nærings- og handelsdepartementets
brev av 11. juli 2003 til "Prosjekt Bostedsløse
- Prosjektsamarbeid" med private og kjøp av omsorgstjenester,
gir en god begrunnelse for hvorfor helse- og sosialtjenester unntas
fra konkurranseutsetting i EØS-regelverket ved følgende
formulering i nevnte brev pkt. 1, 5. avsnitt:
"I denne sammenheng skal det bemerkes at bakgrunnen for at
de detaljerte EØS-reglene på området ikke
gjelder for helse- og omsorgstjenester som sådan, er at
tjenestens art ikke anses som særlig velegnet for grenseoverskridende
handel …"
Dette betyr at Norge kan velge ikke å ha regler om gjennomføring
av konkurranse ved anskaffelse av helse- og sosialtjenester, og
at kommunene dermed kan tegne kontrakter med den en ønsker
uten nærmere vilkår eller begrunnelse for valget.
Frivillige organisasjoner vil dermed kunne bli valgt dersom kommunen ønsker
slike organisasjoner som leverandører fremfor kommersielle
selskaper.
Konkurranseutsetting av helse- og sosialtjenester er av en rekke
grunner lite heldig, men det vil være opp til en kommunes
politiske flertall om de kommunale helse- og sosialtjenestene skal
drives av det offentlige selv, eller av private aktører.
Dersom kommunen velger å kjøpe helse- og sosialtjenester
av andre, gjelder det forholdsvis kompliserte anskaffelsesregelverket
i lov om offentlige anskaffelser og anskaffelsesforskriften. Dette
regelverket tillater f. eks. ikke at kommunen kun henvender seg
til ideelle organisasjoner fordi en mener disse virksomhetene vil
drive bedre enn kommersielle aktører. Denne begrensningen
bør opphøre fordi kommunens politiske flertall
selv bør bestemme hvem de vil invitere til å utføre
offentlige tjenester. Når heller ikke EØS-avtalen
og tjenestedirektivet er til hinder for at kommunen selv avgjør
de viktigste anskaffelsesprosedyrene for helse- og sosialtjenester,
bør de norske anskaffelsesreglene endres til å være
frivillige for kommunene.
Det er de ideelle organisasjonene som gjerne kommer til kort
når helse- og sosialtjenester disse organisasjonene tidligere
har drevet for det offentlige, blir konkurranseutsatt. De ideelle
organisasjonene, som f. eks. menigheter, har som oftest ikke ressurser til å hamle
opp med kommersielle selskaper som underbyr på pris fordi
de kommersielle selskapene ønsker å etablere seg
permanent i markedet. Dagens anskaffelsesregelverk hindrer som nevnt
at kommunen selv kan avgjøre om direkte forhandlinger med
den ideelle organisasjonen om helse- og sosialtjenester kan finne
sted. Den enkelte ideelle organisasjons spisskompetanse rundt drift
av f. eks. sykehjem, er i hovedsak den ressursen institusjonens
ansatte selv representerer. Hvis en ideell organisasjon taper anbudet,
følger normalt hovedtyngden av personalet med over til
den nye driveren. Uten ansatte blir eksempelvis en menighet tappet
for ressurser og sitter igjen med liten kompetanse til å kunne
levere inn anbud ved neste utlysing. Dagens anbudspraksis vil derfor gradvis
føre til at menigheter og andre ideelle virksomheter forsvinner
fra helse- og omsorgssektoren.
"Den tredje sektor" representerer på mange måter en
egenverdi i seg selv, og noe fundamentalt annet enn kommersielle,
private storbedrifter som presser seg inn i helse- og sosialsektoren.
Ideelt drevne institusjoner vil ofte ha høy troverdighet
i befolkningen, noe en virksomhet der avkastning til eierne er det overordnede
målet, lett vil kunne mangle. "Den tredje sektor" vil i
realiteten ikke være en konkurrent til det offentlige,
og er ikke en del av den tiltakende kommersialiseringa i samfunnet.
Dersom institusjoner drevet av frivillige, ideelle organisasjoner
legges ned, er det ikke bare en nedleggelse av et tilbud det er
snakk om. En taper også årevis av dugnadsinnsats
og motivasjon fra enkeltmennesker og frivillige, som har ønsket å gjøre
noe for sine medmennesker. På denne måten går
viktige verdier tapt, og det kan bli svært vanskelig på nytt å stimulere
til innsats for disse verdiene.
Samfunnsøkonomisk er det også uheldig dersom den
frivillige innsatsen innen de ideelle organisasjonene forsvinner
fordi virksomheten legges ned etter en anbudskonkurranse. Det samfunnsmessige
tapet blir særlig stort der innslag av frivillig gratisarbeid
er omfattende.
Ideelle organisasjoner eier ofte selv lokalene eksempelvis sykehjem
og rusinstitusjoner drives i. Forutsetningen for at kommunen kan
konkurranseutsette driften, er derfor at den inngår en
langsiktig leieavtale med den ideelle organisasjonen. Hvis organisasjonen
deretter taper anbudskonkurransen, blir den sittende igjen som en
ren eiendomsbesitter. Forslagsstillerne vil i denne sammenheng vise
til lederen av Stiftelsen Diakonissesykehuset Lovisenberg som uttaler:
"Når Diakonissesykehuset driver eldreomsorg, er det
fordi vi har et engasjement og formål med dette. Vi vil
ikke reduseres til bare eiendomsbesittere."
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige endringer
i lov av 16. juli 1999 nr. 69 om offentlige anskaffelser
og tilhørende forskrifter, som gjør at reglene
for anskaffelser av tjenester innen helse- og sosialtjenester ikke
er mer omfattende enn det EØS-avtalen og tjenestedirektivet
forutsetter.
13. november 2003